سبز کمرنگ بورس تهران

۱۴۰۱/۰۵/۱۱ - ۰۲:۲۴:۱۷
کد خبر: ۱۹۱۳۱۰

معاملات بورس ۱۰ مرداد ۱۴۰۱، با صعود چهار هزار و ۱۱۲واحدی شاخص کل به پایان رسید. با این صعود ۰٫۳درصدی، تابلوی معاملات عدد یک میلیون و ۴۲۷هزار واحدی را برای شاخص کل به نمایش گذاشت. شاخص هموزن نیز در معاملات دیروز صعودی بود و توانست رشدی ۳۸۶واحدی، معادل ۰٫۱درصد را ثبت کند. به این ترتیب شاخص کل هموزن در عدد ۳۸۰هزار و ۳۶۲واحد، معاملات روز دوشنبه را به پایان برد.

نماد فارس تاثیر مثبت ۶۴۱واحدی را بر شاخص کل بجا گذاشت و اصلی‌ترین شتاب‌دهنده رشد بازار بود. نمادهای نوری، فملی، شستا، شبندر و حکشتی، نیز دیگر نمادهایی بودند که بر رشد شاخص کل اثر مثبت داشتند. از سوی دیگر نیز شفن تاثیر منفی ۳۶۵واحدی را روی شاخص کل داشت.

بورس دیروز در حالی به پایان رسید که تنها هزار و ۷۰۰میلیارد تومان سهام بین معامله‌گران جابه‌جا شد. به این ترتیب ارزش معاملات خرد با کاهش ۴۰درصدی نسبت روز گذشته مواجه شد. از سویی دیگر، اشخاص حقیقی حدود ۳۰۰میلیارد تومان از معاملات خارج کردند و به این ترتیب روند خروج پول حقیقی از بورس ادامه یافت.

   رکودی که در بازار رخنه کرده

به عقیده کارشناسان بورسی، رشد بازار تا زمانی که با رشد ارزش معاملات خرد همراه نباشد، نمی‌تواند امیدبخش باشد. روند کاهشی ارزش معاملات که در ماه‌های گذشته وجود داشته، هم‌اکنون به اوج خود رسیده است. به‌طوری که ارزش معاملات خرد به زیر دو هزار میلیارد تومان  رسیده است.

این رکود در بازار سرمایه، به خوبی عدم اعتماد معامله‌گران به این بازار و بی‌رغبتی آنها به خرید و فروش سهام را نشان می‌دهد. موضوعی که شاید مهم‌ترین دلیل حال بد بورس این روزها باشد.

 

ارسال نظر