اخبار

۱۴۰۱/۰۵/۱۰ - ۰۱:۴۷:۵۲
کد خبر: ۱۹۱۲۶۸

پیشنهاد عرضه خودروهای غیرمشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت در بورس

علی آذری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص مزیت‌های عرضه خودرو در بورس و تأثیر آن بر کاهش زیان‌دهی شرکت‌ها و حذف دلالی گسترده از بازار کاذب خودرو اظهار داشت: یکی از راهکارهای تبدیل خودرو از کالای سرمایه‌ای به مصرفی، عرضه در بورس است که با ایجاد حالت رقابتی و از سوی دیگر به‌همراه واردات خودروهای باکیفیت موجب تعدیل قیمت خودرو می‌شود. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه سرمایه‌ای به خودرو و جذابیت این کالا در بازار و توجه به اینکه علاوه بر دو خودروساز بزرگ، خودروسازان خصوصی نیز در این عرصه فعال هستند و کثرت جامعه هدف ممکن است ریسک‌های را برای معامله خودرو در بورس ایجاد نماید، بنابراین برای جلوگیری از بروز بحران، عرضه در بورس باید مبتنی بر یک برنامه مشخص باشد. نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به دو ماده قانونی اشاره کرد و افزود: بر مبنای ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، دولت مکلف است کالاهای پذیرفته‌شده در بورس را از نظام قیمت‌گذاری حذف نماید، بدین‌ترتیب شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار از ردیف نهادهای تصمیم‌گیرنده برای صنعت خودرو حذف می‌شوند. از سوی دیگر ماده ۳۶ قانون احکام دایمی برنامه توسعه کشور نیز می‌گوید؛ عرضه، معامله، تسویه و تحویل کالاهای ورودی به بورس بر اساس قوانین و مقررات حاکم بر این بازار است که ممکن است این شیوه فروش را با مقاومت‌هایی همراه نماید. آذری با اذعان اینکه آزمون و خطاهای متعدد در حوزه خودرو مردم را خسته کرده است، به بیان این مطلب پرداخت که تیم اقتصادی دولت می‌بایست با یک بررسی دقیق نسبت به عرضه خودرو در بورس تصمیم‌گیری نماید و مسوولیت آن را نیز بپذیرد و در این راستا با ارایه یک پیشنهاد گفت: تمام شرکت‌هایی که به‌نوعی در تولید خودرو دخیل هستند، یک نمونه از خودروهایی را که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند به‌صورت آزمایشی و برای کوتاه‌مدت در بورس عرضه نمایند تا با بررسی معایب و مشکلات آن، تصمیم بگیرند که آیا به‌صورت کامل وارد بورس شوند یا خیر. وی در پایان بورسی شدن صنعت خودرو را در رفع مشکلات این صنعت موثر دانست و ضمن تأکید بر اهمیت رقابت خاطرنشان کرد: همانطور که در صنعت لوازم خانگی به‌دنبال واردات و پس از آن ارتقای کیفیت تولیدات داخلی، بنا بر دستور مقام معظم رهبری و تصمیم تیم اقتصادی دولت، ممنوعیت واردات این کالا اعلام شد، در صنعت خودرو نیز می‌بایست مجوز رقابت صادر شود حال از طریق عرضه در بورس، واردات، نظارت بر تولیدات یا رد تولیدات بی‌کیفیت تا بدین‌ترتیب با رفع مشکلات حوزه خودرو، اعتماد عمومی نسبت به این صنعت جلب شود.

بازار جذابیت خود را از دست داده اسـت

رادار اقتصاد| امیر ندیری مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار و کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بازار به علت بی‌اعتمادی و ریسک سیاست‌گذاری‌های دولت، جذابیت خود را از دست داده و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که با توجه به تورم بالایی که در جامعه حاکم بوده، به بازارهای مالی دیگر همچون طلا، دلار، مسکن و... رجوع کنند. واکنش بورس نسبت به تورم معمولا با تاخیر است و به همین علت این بازار در این برهه زمانی مورد توجه نبوده است ودر نهایت با کاهش پول حقیقی روبه‌رو شدیم

ندیری اضافه کرد: بازار سهام در روز چهارشنبه در عین حال که با حجم معاملات پایینی رو به رو بود، سبزپوش کار خود را به خاتمه رساند و این موضوع نیز مربوط به افت چشمگیر قیمت سهام است. قیمت بسیار جذاب نمادها مانع از ریزش بیشتر آنها شده اما خریداران کمی در بازار وجود دارد و متاسفانه در این روزها استقبالی از بازار سرمایه نمی‌شود.

مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار تشریح کرد: زمانی شرایط بازار بهبود می‌یابد که ریسک سیاست‌گذاری دولت کاهش بیابد که از جمله آن می‌توان به کاهش نرخ بهره، لغو قیمت‌گذاری در صنایع و همچنین توافق برجام اشاره کرد. دولت وعده‌های خود را عملی نکرده و همین موضوع باعث شده تا اقدام به فروش دارایی‌های خود کنند. وی با بیان اینکه واگذاری بلوک خودرویی‌ها از اواسط اسفندماه مطرح شد اما همچنان این موضوع به نتیجه نرسیده است؛ گفت: دولت نسبت به برخی از موضوعات همچون تسریع واگذاری بلوک خودرویی‌ها توجه کافی ندارد که همین مساله باعث نا امیدی و خسته شدن سهامداران شده است، در صورتی که نهایی شدن این امر می‌توانست موجب تحرک و لیدری بازار بشود. ندیری مطرح کرد: برخلاف شرایط بازار سهام که روندی نزولی داشته، عملکرد شرکت‌ها از ابتدای امسال تاکنون رضایت بخش بوده است و گزارش‌های عملکرد ماهانه و سه ماهه آنها از وضعیت مطلوبی برخوردارند که با توجه به این موضوع با متعادل شدن شرایط کلی و رفع ریسک‌های مذکور، آینده خوبی در انتظار بازار سهام خواهد بود. مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار در بخشی دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که توافق‌های برجامی و کاهش نرخ دلار می‌تواند باعث افت بازار سهام بشود، گفت: قائل شدن همبستگی میان نرخ دلار و روند بازار، دیدگاهی منسوخ شده‌ای است و در سال‌های گذشته شاهد بودیم که علی رغم رشد نرخ دلار با بازاری نزولی رو به رو بودیم و صرفا رشد نرخ ارز نتوانست موجب صعودی شدن بازار بشود. البته کاهش اختلاف نرخ دلار نیما و بازار آزاد می‌تواند بر صنایع بزرگ و صادراتی تاثیر بسزایی داشته باشد. وی با بیان اینکه برجام می‌تواند منجر به تسهیل شرایط و بهبود بازار سهام بشود چراکه ریسک زیادی به علت کسری بودجه از جانب دولت به بازار تحمیل می‌شود، افزود: دولت برای اینکه بتواند به قدر ناچیزی تورم را کنترل کند، نرخ بهره بین بانکی را افزایش داده است یا سیاست‌هایی همچون اعمال قیمت‌گذاری دستوری پیش می‌گیرد که همه این موارد ریسک بازار سهام را به‌طور محسوس و چشم‌گیری افزایش داده، بنابراین اگر توافق برجامی حاصل بشود، ریسک‌های سیاست‌گذاری دولت نیز کاهش می‌یابد و این در نهایت به نفع بازار سهام است.

 

ارسال نظر