بازار سهام

۱۴۰۱/۰۵/۱۰ - ۰۱:۴۷:۰۹
کد خبر: ۱۹۱۲۶۷

سازمان بورس نقشی در بالا و پایین بردن شاخص ندارد

دانشجو| مجید عشقی، رییس سازمان بورس در پاسخ به این سوال که بالاخره چه زمانی می‌توانیم شاهد اتفاقات مثبت در بورس باشیم، گفت: بازار سهام دارای ریسک است و این اتفاقی که در بازار افتاد، کاهش ۵۰ درصدی نبود بلکه در بعضی از سهام‌ها شاهد کاهش ۹۰ درصدی بودیم و در بعضی از سهام‌ها افزایش هم داشتیم. باید بدانیم بازار شامل یک سهم نیست و شامل ۷۰۰، ۸۰۰ تا سهام است و این سهام‌ها هر کدام به نحوی عمل می‌کنند و متغیر‌های مختلفی روی هر کدام اثر دارد. بستگی به این دارد که شما چه سهمی را انتخاب کرده باشید. وی ادامه داد: ممکن است فردی سهمی را انتخاب کرده باشد که ۹۰ درصد پایین آمده و شخص دیگری سهمی را انتخاب کرده که ارزشش بالا رفته است و به صورت مطلق نمی‌توان در مورد همه این مسائل اظهارنظر کرد. اینکه چه زمانی ضرر مردم جبران می‌شود، باید گفت که از این به بعد هم قطعا هیچ کسی نمی‌تواند یک پیش بینی صد درصدی در این مورد انجام دهد و بستگی به قیمت‌های جهانی دارد. یعنی اگر قیمت‌های جهانی رشد کند، قیمت سهام نیز رشد می‌کند. عشقی در پاسخ به این پرسش که چرا بورس باتوجه به بازار‌های مختلف رشد نداشته است، تصریح کرد: همواره همین بوده و رشد و سقوط بازار‌ها با یکدیگر یکسان نیست. معمولا بازار سهام یک فاصله‌ای با بقیه بازار‌ها دارد. یعنی در یک فاصله شش ماهه یا یک ساله، ممکن است به قیمت دلار، به قیمت‌های جهانی یا به سایر متغیر‌ها واکنش نشان دهد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: این موضوع هم بستگی به رفتار خود سرمایه‌گذار‌ها دارد و اینطور نیست که مثلا سازمان بورس خودش بخواهد قیمتی را درست کند یا اینکه این شاخص را بالا و پایین ببرد و این موضوع بستگی به قیمت‌های جهانی و شرایط اقتصادی کلان کشور دارد. مجید عشقی در پایان سخنان خود گفت: ، ولی نکته قابل عرض این است که در بلندمدت بازار سرمایه از همه بازار‌های ما بازدهی بیشتری دارد. در مقاطعی اتفاق افتاده که شاخص مان ۴ سال به صورت کاملا صاف بوده و هیچ رشد و سقوط نداشته است یا نوسان جزئی داشته، ولی بالاخره این روند رشدش را شروع کرده است. سازمان بورس مسوول این نیست که شاخص را ببرد بالا و پایین بیاورد. ما مشغول ایجاد زیرساخت‌ها هستیم و به دنبال بالا بردن فناوری، ابزارسازی و نهادسازی هستیم و می‌خواهیم بحث‌های حاکمیتی شرکتی را دنبال کنیم تا ان‌شاءالله جریان سرمایه‌گذاری در کشور و افشای اطلاعات توسط ناشرین به خوبی صورت بگیرد.

درباره کتاب «استراتژی، ارزش و ریسک»

پدیده جهانی شدن به عنوان پارادایم عصر حاضر، اغلب ساحت‌های زندگی بشر را دستخوش تغییر و تخول کرده و این تحولات به ویژه در عرصه اقتصاد، در هم تنیدگی اقتصادهای جهان و تسلط سازمان‌های غیر ملی بر آن را به دنبال داشته و به تبع آن، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را به‌طور کامل تحت تاثیر خود قرار داده است. در این میان، تحلیل دقیق و به هنگام از تحولات در بعد اقتصادی و همچنین در ابعاد دیگر برای کشوری چون ایران ضروری به نظر می‌رسد. در کتاب «استراتژی، ارزش و ریسک: پویایی صنعت و مدیریت مالی پیشرفته»، ارتباط بین تحولات جهانی و اثر آن بر آینده صنایع و شرکت‌ها را از منظرهای مختلف مورد توجه قرار گرفته و ابعاد گوناگون تغییرات استراتژی، مدل کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری و ارزش را با توجه به پویایی صنعت بررسی کرده است. مزیت برجسته این اثر آن است که ضمن معرفی چارچوب‌های استارتژیک در بستر تحولات اشاره شده، استانداردهای حسابداری، مالی، اقتصادی و مدیریت ریسک، تلاش کرده است تا مدل‌های نوین و پیشرفته کمی را مبتنی بر سناریوهای متعدد و داده‌های تجربی و تحقیقاتی به صورت کاملاً عملیاتی و کاربردی در صنایع مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. همچنین با معرفی مشتقات مالی پیشرفته، روش‌های تحلیلی و مالی ارزش‌گذاری و تحلیل روندها، تحولات صنایع مختلف را در چارچوب نظریات علمی و آخرین یافته‌های تحقیقاتی دنبال می‌کند. کتاب «استراتژی، ارزش و ریسک: پویایی صنعت و مدیریت مالی پیشرفته» نوشته جیمی راجرز و برگردان یاسر فلاح توسط انتشارات چالش در ۲۸۹ صفحه منتشر شده است.

تغییر در نرخ بهره بین بانکی ملموس نیست

ایرنا| حسین عبدی، کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در هفته نخست مردادماه را مورد ارزیابی قرارداد و افزود: برآیند معاملات بازار در هفته گذشته نشان‌دهنده معاملات بازار با حجم اندک تقاضا و نیز معاملات بدون انرژی بود که این امر باعث شد تا حدی طرف عرضه بر طرف تقاضا غلبه داشته باشد. به‌طور کلی در هفته گذشته شاهد معاملات ضعیف از سوی سهامداران در این بازار بودیم. عبدی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه اکنون در روزهای پرنوسانی قرار دارد که علت عمده این مساله، عدم وجود نقدینگی در بازار است، در مقطع فعلی به دلیل عدم وجود جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس شاهد این مساله هستیم. این کارشناس بازار سرمایه به وجود برخی از تناقض‌ها در معاملات هفته گذشته اشاره کرد و گفت: گزارش‌های خوبی از سوی برخی از شرکت‌های پتروشیمی، فلزی و نیز پالایشی‌ها ارایه شد، اما رفتار بازار نشان از آن دارد که این گزارش‌ها صرفاً سهامداران را قانع به سرمایه‌گذاری در بورس نکرده است. وی اظهار داشت: خبرهای مرتبط با اقتصاد کلان، مانند تصمیمات اتخاذ شده و نیز سیاست‌گذاری‌های انجام شده در حوزه اقتصاد کلان برای افزایش نرخ بهره باعث شد تا سرمایه‌گذاران نگاه بدبینانه‌تری را نسبت به این بازار پیدا کنند و برداشت بدی از افزایش نرخ بهره بین‌بانکی داشته باشند. عبدی با تاکید بر اینکه در واقعیت امر تفاوتی که نرخ بهره پیدا کرده است چندان ملموس نیست، گفت: همانطور که رییس بانک مرکزی مطرح کرد که تلاش این بانک این است تا فشار زیادی به بازار سرمایه وارد نشود، اما برداشت سهامداران این نیست و تصور آنها نسبت به بازار تغییر کرده است.

 

ارسال نظر