تعیین نرخ سود بانکی به کجا رسید؟

۱۴۰۱/۰۵/۰۵ - ۰۳:۵۴:۳۱
کد خبر: ۱۹۱۱۱۹
تعیین نرخ سود بانکی به کجا رسید؟

دوشنبه فعالان بازار سرمایه در اعتراض به افزایش نرخ سود بین بانکی هشتگ ربا آبادی را در شبکه‌های اجتماعی ترند کردند و اعتراض خود را به رشد بی‌رویه نرخ سود بین بانکی اعلام کردند. در حالی که دولت وعده حمایت از بازار سرمایه را در بسته ده‌بندی خود داده بود و در یکی از آن ده بند اعلام کرده بود که قرار است سقف نرخ سود بین بانکی حداکثر ۲۰ درصد باشد، اما این نرخ سود بین بانکی رشد کرد و در هفته گذشته به ۲۱.۳۱ درصد رسید.

اعتراضات فعالان بازار سرمایه به رشد بی‌رویه نرخ سود بین بانکی بالا گرفت. مجید عشقی رییس سازمان بورس نیز بیکار ننشسته و دیروز جلسه‌ای را با علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی برگزار کرد. پس از این جلسه محمدهادی سلیمی‌زاده مدیر روابط عمومی سازمان بورس طی توئیتی نوشت: «جلسه ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار با رییس کل بانک مرکزی در حال برگزاری است. ضرورت کنترل نرخ بهره بین بانکی و کنترل تورم به صورت توامان، یکسان بودن سیاست اعمالی و اعلامی و انعکاس آن به فعالین اقتصادی از اصلی‌ترین موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.»

مصطفی قمری‌وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی نیز درباره این جلسه طی توئیتی نوشت: «رییس‌کل بانک مرکزی در جلسه مشترک با رییس سازمان بورس: دغدغه بازار سرمایه، دغدغه بانک مرکزی هم هست و تمام تلاش ما تقویت بورس است. نرخ بهره بین بانکی با سیاست مشخصی کنترل خواهد شد و تصمیماتی در روز گذشته در این خصوص اتخاذ شده است.»

صالح‌آبادی اظهار داشت: دغدغه بازار سرمایه، دغدغه بانک مرکزی هم هست، نرخ بهره بین بانکی با سیاست مشخصی کنترل خواهد شد و تصمیماتی در روز گذشته در این خصوص اتخاذ شده است. مجید عشقی نیز در این جلسه گفت: تصمیمات و سیاست‌های ارکان مختلف اقتصادی کشور همسو و یکپارچه و در راستای منافع کلان اقتصادی همه مردم باشد.

صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: صنعت بانکداری که در بورس هم فعال هستند دچار مشکلاتی هست، نرخ فعلی بهره بین بانکی ناشی از عرضه و تقاضای عادی ذخایر بانک‌ها است که در شرایط تورمی اجتناب ناپذیر بوده، کنترل این نرخ در کریدور مشخص دنبال خواهد شد تا از افزایش بیشتر پیشگیری و روند کاهشی آغاز شود. به واسطه افزایش قیمت‌های جهانی و تورم نهفته در حذف ارز ۴۲۰۰، کشور با تورم مواجه شد که با همراهی مردم از آن عبور کردیم. این اطمینان را به بازار سرمایه می‌دهم که نرخ بهره بین‌بانکی کنترل و مدیریت شده و بازار نرخ‌های بالاتر را نخواهد دید. روند کاهشی به زودی آغاز خواهد شد.  بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید، در حال برنامه‌ریزی ویژه جهت تامین مالی صنایع با سیاست هدایت اعتباری برای شرکت‌های بازار سرمایه است. همچنین تسهیل در صدور مجوز صندوق‌های وابسته به بانک‌ها در دستور کار کمیته مشترک بانک مرکزی و بازار سرمایه قرار خواهد گرفت.

رییس کل بانک مرکزی گفت: در بحث اختلاف قیمت نرخ ارز نیما و بازار آزاد، با توجه به روان بودن معاملات در بازار متشکل ارزی و در دسترس بودن منابع ارزی کافی در کشور، در آینده با کاهش نرخ ارز بازار آزاد، اختلاف نرخ نیما و بازار آزاد به مرور کاهش خواهد یافت.

    نرخ سود بانکی کنترل می‌شود

رییس کل بانک مرکزی در نشست مشترک با رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، ضمن تأکید بر لزوم یکپارگی سیاست‌های پولی و مالـی، تأکید کرد نرخ سود بین بانکی در چارچوب سیاست‌های پولی کنترل خواهد شد. علی صالح‌آبادی با اشاره به موضوع نرخ سود بین بانکی به عنوان یکی از دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه گفت: نرخ سود در بازار بین بانکی طبیعتا متناسب با عرضه و تقاضا و مکانیزم بازار تعیین می‌شود، اما بانک مرکزی به عنوان بازارساز و در چارچوب سیاست پولی ضدتورمی که به تایید دولت نیز رسیده است، در این بازار حضور دارد و نرخ سود در این بازار را در چارچوب مشخصی، کنترل می‌کند و در همین راستا نیز در جلسه روز گذشته، تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شده که با اجرای این تصمیمات، نرخ سود در بازار بین بانکی کنترل خواهـد شد.

رییس کل بانک مرکزی در عین حال، رویدادهای اثرگذار بر بازار سرمایه را موضوعات چندگانه دانست که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد و در همین راستا افزود: دغدغه فعالان بازار سرمایه، مورد توجه تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی است و تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ خواهد شد، البته باید توجه داشت که هرگونه سیاست در زمینه حمایت از بازار سرمایه می‌بایست همراستا با سایر سیاست‌های دولت به ویژه سیاست کنترل تورم و اصلاح نظام بانکی باشد.

صالح‌آبادی در ادامه، با تأکید بر لزوم پایبندی بانک‌ها و نهادهای مالی به نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار افزود: سازمان بورس ساز و کارهای حمایت نظام بانکی از شرکت‌ها و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه، از جمله بازنگری در برخی مقررات در حوزه نهادهای مالی، سیاست‌های هدایت اعتباری با هدف تسهیل و ایجاد مشوق برای تأمین مالی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه از بانک‌ها را بررسی و به بانک مرکزی پیشنهاد کند و بانک مرکزی برای همکاری با بازار سرمایه در این زمینه آمادگی کامل دارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این جلسه، با ارایه تحلیلی از وضعیت فعلی بازار سرمایه و عوامل متعدد اثرگذار بر روند شاخص بورس طی ماه‌ها و روزهای اخیر، از اهتمام رییس کل بانک مرکزی به منظور رسیدگی به دغدغه فعالان بورس قدردانی کرد و افزود با تصمیم بانک مرکزی مبنی بر کنترل نرخ سود بین بانکی، یکی از این دغدغه‌ها برطرف خواهد شد.

مجید عشقی ادامه داد: البته متغیرهایی همچون افت قیمت جهانی کالاها یا برخی تصمیمات ازجمله نرخ‌گذاری دستوری کالاها نیز بر وضعیت درآمدی شرکت‌های بورسی و کاهش پیش‌بینی‌پذیری و اطمینان در بازار سرمایه اثرگذار است که امیدواریم برای حل این موضوعات نیز تدابیر لازم اتخاذ و اطمینان فعالان بازار سرمایه به این بازار تقویت شود.

وی همچنین به برخی راهکارها به منظور تقویت هم افزایی بازار پول و سرمایه، از جمله رفع برخی محدودیت‌ها در تراکنش متقاضیان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اصلاح مقررات در حوزه نهادهای مالی وابسته به بانک‌ها، تسهیل ارایه خدمات شبکه بانکی به شرکت‌ها و نهادهای فعال در بازار سرمایه اشاره کرد که با استقبال رییس کل بانک مرکزی مواجه شد و مقرر گردید تدابیر پیشنهادی در کمیته مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.

 

ارسال نظر