بدترین ماه بورس در 15 سال گذشته

۱۴۰۱/۰۵/۰۱ - ۰۳:۲۹:۴۱
کد خبر: ۱۹۰۹۷۷
بدترین ماه بورس در 15 سال گذشته

شاخص بورس در تیر ماه افت ۴.۴۲ درصدی را ثبت کرده‌ که این رقم بدترین عملکرد تیر ماه طی ۱۵ سال گذشته است؛ یعنی از زمان تغییر محاسبه شاخص کل ثبت شد. پیش از این بازدهی ۴.۳۸- درصدی تیر ماه سال ۱۳۹۱ بدترین عملکرد بورس در این ماه بود. تیر ماه سال ۱۳۹۹ با ثبت بازدهی حدود ۵۱ درصدی نیز بهترین عملکرد بورس بر اساس بازدهی شاخص کل بوده است. نکته جالب دیگر این است که معمولاً بورس در تیر ماه عملکرد خوبی را طی ۱۵ سال گذشته ثبت کرده است؛ به گونه‌ای که طی این مدت در یازده سال شاهد بازدهی مثبت شاخص کل بوده‌ایم. نگاهی به بازدهی بورس بر اساس تغییرات شاخص هم‌وزن هم این موضوع را تایید می‌کند؛ از سال ۱۳۹۴ که شاخص هم‌وزن منتشر می‌شود، امسال کم‌ترین بازدهی تیر ماه ثبت شد. در این ماه شاخص هم‌وزن کاهش ۴.۶۶ درصدی را ثبت کرد. پیش از این سال ۱۳۹۷ با ثبت بازدهی ۰.۴۴- درصدی، کم‌ترین بازدهی را ثبت کرده بود. همانند شاخص کل، معمولاً تیر ماه بازدهی شاخص هم‌وزن مثبت بوده است؛ به‌گونه‌ای که طی ۸ سال گذشته، در ۶سال شاهد ثبت بازدهی مثبت شاخص هم وزن بوده‌ایم. پس از آنکه در سه ماه ابتدایی سال جاری شاهد خروج سرمایه حقیقی از بورس تهران بودیم، روند خروج پول حقیقی در تیر ماه نیز تداوم داشت. در 19 روز معاملاتی تیر ماه در تمامی روزها شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در تیر ماه شش هزار و 812 میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به‌طور میانگین روزانه 358 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به خروج روزانه 376 میلیارد تومان پول حقیقی در خرداد ماه کاهش 4.38 درصدی را نشان می‌دهد. در فروردین ماه مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار سهام 439 میلیارد تومان بود. این رقم در یک روند صعودی در اردیبهشت ماه به هزار و 295 میلیارد تومان رسید و در خرداد به 7 هزار و 904 میلیارد تومان صعود کرد. اما در تیرماه این رقم کاهش یافت. در هفته اخیر در مجموع هزار و 145 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 286 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش افت 35 درصد داشته است.  همسو با خروج سرمایه حقیقی، شاخص بورس نیز در تیر ماه نزول کرد. با ایستادن شاخص بورس در سطح یک میلیون و 471 هزار واحد در آخرین روز کاری تیر، بازدهی بورس در این ماه به منفی 4.4 درصد رسید. شاخص 7 روز صعودی را پشت سر گذاشت و در 12 روز نزول کرد، بدین‌ترتیب شاخص کل در مجموع 67 هزار و 734 واحد افت کرد.

    چقدر پول از بورس خارج شد؟

در هفته اخیر شاخص کل بورس با افت 1.28 درصدی به سطح یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز این هفته افت یک درصدی را تجربه کرد. در هفته اخیر پربازده‌ترین صنایع، گروه محصولات چوبی با رشد 2.5 درصدی و پس از آن فرآورده‌های نفتی با رشد 2.3 درصدی بود. صنایع برتر هفته را می‌توان صنعت محصولات چوبی با ۷.۱۶ درصد بازدهی و مواد دارویی با ۳.۴۹ درصد بازدهی دانست. همچنین صندوق‌های با درآمد ثابت نیز بیشترین میزان ورود پول را داشتند. نکته مهم اینجاست که در این هفته تقربیا روزانه ۱۷ میلیارد تومان فروش اوراق در بازار سرمایه داشته‌ایم. ارزش معاملات در این هفته کاری برابر بود با شنبه ۴۵۶۱ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۳۹۷۷ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۳۲۱۳ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳۵۷۳ میلیارد تومان که در کل ۱۵ هزار و ۳۲۴ میلیارد ارزش معاملات این هفته بود. همچنین شنبه ۴۱۵ میلیارد، یکشنبه ۳۷۴ میلیارد، سه‌شنبه ۳۱۲ میلیارد خروج پول حقیقی را در بازار شاهد بودیم. روز چهارشنبه بازار ۱۹۷ میلیارد تومان ورود پول افراد حقیقی را تجربه کرد و در کل ۹۰۴ میلیاردتومان خروج پول افراد حقیقی را از بازار داشته‌ایم. علت این روند بازار نیز بحث داغ واگذاری بلوک خودرویی‌ها، متوقف شدن اُفت بازار‌های جهانی، افزایش نرخ بهره بین بانکی (که موجب رکود وحشتناک در بازار شده)، انتشار گزارش‌های فوق‌العاده از گروه پالایشی، افزایش نرخ در گروه دارویی و تاثیر آن بر سودآوری شرکت‌ها و در آخر سفر رییس‌جمهوری روسیه و ترکیه و صحبت‌هایی مبنی بر خارج شدن دلار از مبادلات همگی از جمله موارد اثرگذار بر روند بازار در هفته گذشته بودند.

    ETFها در صدر توجه سرمایه‌گذاران

مامی بازارها نسبت به هفته گذشته وضعیت کاهشی داشتند. این در حالی است که فقط صندوق‌های سرمایه‌گذاری از روند افزایشی برخوردار بودند. در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش و حجم کل معاملات در هفته منتهی به ۲۹ تیر ماه نسبت به هفته منتهی به ۲۲ تیر ماه کاهشی شد. همچنین، در این هفته شاخص هم وزن و شاخص کل نیز روند کاهشی داشتند. بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به ۲۹ تیر ۱۴۰۱، حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این هفته نسبت به هفته گذشته با ۳۸.۶۲درصد کاهش، از ۲۲۱ هزار و ۱۸۶ میلیارد ریال به ۱۳۵ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۴۱ میلیارد و ۵۵ میلیون سهم در هفته گذشته به ۲۰ میلیارد و ۱۸ میلیون سهم رسید که کاهش ۵۱.۲۴ درصدی را نشان می‌دهد. در هفته یادشده، تمامی بازارها نسبت به هفته گذشته وضعیت کاهشی داشتند. این در حالی است که تنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری روند افزایشی برخوردار شده است. بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، کاهش ۵۷.۵۷ درصدی را در هفته جاری نسبت به هفته گذشته خود تجربه کرد و از ۹۵ هزار و ۱۶۴ میلیارد ریال به ۴۰ هزار و ۳۷۹ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که هفته منتهی به ۲۲ تیر ماه ۱۸ میلیارد و ۴۴۴ میلیون سهم بود به ۸ میلیارد و ۱۸۶ میلیون سهم در هفته گذشته رسید و کاهش ۵۵.۶۲ درصدی را به ثبت رساند. روند حرکت بازار دوم سهام همانند بازار اول سهام کاهشی بود. به‌طوری‌که ارزش معاملات این بازار در هفته منتهی به ۲۹ تیر نسبت به هفته گذشته خود، ۴۲.۴۴ درصد کاهش یافت و از ۷۳ هزار و ۵۰ میلیارد ریال به ۴۲ هزار و ۵۱ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۶۴.۹۵ درصد کاهش، از ۱۸ میلیارد و ۸۶۳ میلیون سهم به ۶ میلیارد و ۶۱۲ میلیون سهم رسید. ارزش معاملات بازار بدهی با افت ۵۸.۷۹ درصدی از ۲ هزار و ۷۹۳ میلیارد ریال در هفته گذشته به یک هزار و ۱۵۱ میلیارد ریال در هفته منتهی به ۲۹ تیرماه رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۲.۸۰ میلیون برگه به ۱.۱۵ میلیون برگه رسید که افت ۵۸.۷۷ درصدی رانشان می‌دهد. ارزش معاملات در بازار مشتقه در هفته منتهی به ۲۲ تیر ماه ۲۰۸ میلیارد ریال بود در هفته منتهی به ۲۹ تیر به ۱۲۶ میلیارد ریال رسید و افت ۳۹.۴۹ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با افزایش چشمگیر ۵۱ هزار درصد، از ۲.۸۷میلیون قرارداد در هفته قبل به یک میلیارد و ۴۷۲.۳۶ میلیون قرارداد در هفته منتهی به ۲۹ تیرماه رسید. ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در هفته منتهی به ۲۹ تیر ماه در مقایسه با هفته پیش، روندی افزایشی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۴۹ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال در هفته قبل به ۵۲ هزار و ۵۳ میلیارد ریال در هفته یادشده رسید و رشد ۴.۱۷ را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با افزایش ۰.۱۱ درصدی در این هفته نسبت به هفته قبل از ۳ میلیارد و ۷۴۲ میلیون یونیت به ۳ میلیارد و ۷۴۶ میلیون یونیت رسید.

 

ارسال نظر