طرح مجلس، زمینه‌ساز ریزش اخیر بورس بود

۱۴۰۱/۰۴/۲۹ - ۰۳:۳۲:۴۰
کد خبر: ۱۹۰۸۹۸
طرح مجلس، زمینه‌ساز ریزش اخیر بورس بود

گروه بورس|

شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۹۴۰ واحدی معادل ۰.۰۶ درصد، به یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۸۹۲ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با کاهش یک واحدی به ۱۹ هزار و ۶۱۹ واحد رسید. سه‌شنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱، تالار شیشه‌ای شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. به گونه‌ای که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۲۱۱ واحدی، به رقم ۳۵۰ هزار و ۳۵۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۷۵۵ واحدی، عدد ۴۰۱ هزار و ۶۷۸ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۴۵۶ واحدی به رقم ۲۴۲ هزار و ۵۴۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۵۶۶ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۸۵۵ هزار و ۹۸۸ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۲۷۳ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۱۰۹ هزار و ۹۹۰ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۳۲۲۵ واحد افزایش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۸۵۹ هزار و ۹۲۷ واحد را به نمایش گذاشت.

     صعود بورس نیمه تمام ماند

در حالی که شاخص کل بورس در ساعات میانی معاملات توانسته بود روند صعودی به خود بگیرد و تا رقم یک میلیون و ۴۷۰ هزار وا حد نیز افزایش یافت در ساعات پایانی دوباره نزولی شد.شاخص کل بورس با ۸۸۹ واحد کاهش در رقم ۱ میلیون و ۴۶۸ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار 

هم وزن هم ۷۵۶ واحد سقوط کرد و به رقم ۴۰۱ هزار و ۶۷۸ واحد رسید. در این بازار ۲۳۷ هزار معامله به ارزش ۲۳ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال انجام شد. معدنی و صنعتی گلگهر، فولاد خوزستان، پتروشیمی نوری، و گروه مپنا، نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم با بیش از یک واحد کاهش در رقم ۱۹ هزار و ۶۱۹ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار ۱۲۸ هزار معامله انجام دادند که ۴۶ هزار و ۷۰۳ میلیارد ریال ارزش داشت. پلیمر آریا ساسول، صنعتی مینو و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل سنگ آهن گوهر زمین و تجلی توسعه معادن و فلزات نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.  در معاملات بورس تهران، بیش از سه میلیارد و ٥١٥ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ٢٣ هزار و ٦٧٠ میلیارد ریال معامله شد. همچنین نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ٦٤٨ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ٢٥١ واحد، بانک خاورمیانه (وخاور) با ١٦٠ واحد و نفت سپاهان (شسپا) با ١٥٩ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ٧٨ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ٨٠١ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ٦٨١ واحد و گروه مپنا (رمپنا) با ١٦٤ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پتروشیمی نوری (نوری)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، سیمان آبیک (سآبیک)، گروه دارویی برکت (برکت)، انتقال داده‌های آسیاتک (آسیاتک) و بانک تجارت (وتجارت) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ١٥٨ میلیون و ١٦٥ هزار برگه سهم به ارزش یک هزار و ٧٦٤ میلیارد ریال دادوستد شد.

     آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از یک واحد کاهش داشت و به ۱۹ هزار و ٦١٩ واحد رسید. در این بازار یک میلیارد و ٦٥ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات فرابورس بیش از ١٢٨ هزار و ٨٧٤ نوبت بود. نمادهای پلیمر آریا ساسول (آریا)، صنعتی مینو (غصینو)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، بیمه سامان (بساما) و بهمن دیزل (خدیزل) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی)، پخش البرز (پخش)، توزیع داروپخش (دتوزیع) و تولید نیروی برق دماوند (دماوند) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

     رشد 9 درصدی شاخص بورس از ابتدای سال

شاخص بورس از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته ۷۳روز معاملاتی، با ثبت ۱۲۲هزار و ۸۰۲واحد افزایش، معادل ۸.۹۸ درصد رشد کرده است. از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته تعداد 696میلیارد و 688میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 4125هزار و 188میلیارد ریال در بیش از 43میلیون و 206هزار و 628دفعه طی 73روز معاملاتی در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت. این درحالی است که تعداد 70میلیارد و 529میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 1048 و 984میلیارد ریال نیز در این مدت مورد معامله قرار گرفته است. این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس نیز در این 73روز، با 122هزار و 802واحد افزایش، معادل 8.98 درصد رشد کرده و به رقم یک میلیون و 490هزار و 52واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز در این مدت با 58هزار و 745واحد افزایش، معادل 16.87درصد رشد کرد و در این مدت به رقم 407هزار و 13واحد را به نمایش گذاشته است. شاخص بازار اول هم با 61هزار و 506واحد افزایش در این مدت به رقم یک میلیون و 125هزار و 617واحد و شاخص بازار دوم با 335هزار و 548واحد رشد به عدد 2 میلیون و 894هزار و 976واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با 5.78درصد رشد و شاخص بازار دوم با 13.11 درصد افزایش همراه شدند.

     طرح مجلس  زمینه‌ساز ریزش اخیر بورس بود

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طرح اخیر مجلس در ریزش اخیر بازار سهام اثر گذار بوده است، گفت: بورس از آینده‌ای مثبت برخوردار است و سهامداران نسبت به این بازار دید بلندمدت داشته باشند و با خودداری از رفتارهای هیجانی خود مانع از ایجاد ریزش بیشتر شاخص بورس در بازار شوند. «علی تیموری» با ارزیابی روند این روزهای بازار سهام، اظهار کرد: طرح اخیر مجلس با عنوان «طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی»، به عنوان یک عقبگرد کامل تلقی می‌شود و نمی‌توان آن را به عنوان اقدام و تصمیم مثبت قلمداد کرد. مسوولان بارها اعلام کردند که به دنبال ایجاد شفافیت در معاملات و قیمت‌گذاری‌ها هستند؛ این در حالی است که به‌طور حتم این طرح مجلس زمینه ساز از بین رفتن شفافیت‌ها خواهد شد و بعد از مدتی شاهد مشکلات وسیع در کشور خواهیم بود. واقعیت امر این است که طرح در نظر گرفته‌شده به هیچ عنوان طرح خوبی نیست و اجرایی شدن این طرح نقش مخربی در تولید، استمرار تولید و حفظ حقوق سهامداران خواهد داشت. ممکن است این طرح در کوتاه‌مدت برای برخی موارد دارای کاربرد مثبتی باشد، اما در بلندمدت اثری جز از بین رفتن تولید، تاثیر منفی بر روند سودآوری شرکت‌ها و افزایش رکود در بازار سهام نخواهد داشت. وی با بیان اینکه این اتفاق به‌طور حتم منجر به ایجاد زمینه برای ریزش بازار خواهد شد، گفت: طرح اخیر مجلس در وضعیت این روزهای بازار سرمایه و نیز ریزش اخیر شاخص بورس بی‌تاثیر نبوده است. به گفته تیموری، با چنین اتفاقی سرمایه‌گذاران دیگر هیچ برآورد درست و منطقی از چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها نخواهند داشت.

     سهامداران رفتار هیجانی نداشته باشند

با توجه به اینکه اکنون بازار سرمایه در وضعیت نوسانی شدید قرار گرفته، بهتر است سهامداران نسبت به این بازار دید بلندمدت داشته باشند و با خودداری از رفتارهای هیجانی خود مانع از ایجاد ریزش بیشتر شاخص بورس در بازار شوند.

در سال‌های گذشته همیشه در کوتاه‌مدت طرح‌هایی مانند طرح اخیر مجلس و نیز چنین تهدیدهایی در بازار وجود داشته و تاثیرگذار بر روند معاملات بورس بوده است، اما در بلندمدت سیاست‌گذار مجبور شده تا تصمیمات منطقی‌تری را اتخاذ و از هرگونه اقدامی که منجر به‌بهم ریختگی بازار می‌شود؛ خودداری کند.

     طرح مجلس  باعث رفتار هیجانی سهامداران شد

اتفاقی که به‌تازگی تحت تاثیر تصمیم مجلس رخ داده، منجر به رفتار هیجانی سهامداران شده که امیدواریم با رفتار منطقی خود در انتظار رفع مشکلات ایجاد شده در بازار بمانند. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه معاملات بورس از آینده‌ای مثبت برخوردار است، گفت: افزایش قیمت ارز نیمایی و نزدیکی قیمت آن با نرخ ارز در بازار آزاد می‌تواند باعث بهبود چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها شود. اخیراً طرحی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس با عنوان «طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی» به تصویب رسیده و کماکان در مجلس در حال پیگیری است. طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد. معاون اول رییس‌جمهور با ارسال نامه‌ای به وزارت اقتصاد ضمن اعلام مخالفت دولت با این طرح، وزارت اقتصاد را مسوول پیگیری این موضوع کرده است. «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به «محمدباقر قالیباف»، رییس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی از دستور کار مجلس خارج و به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع و با اصلاحات اساسی و رفع ابهام به طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار الحاق شود. جمعی از فعالان بازار سرمایه نیز نامه‌ای به رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نسبت به اثرات سوء «طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی» هشدار دادند و خواستار ورود این کمیسیون در این رابطه و جلوگیری از اثرات سوء این طرح بر کلیت اقتصاد و بازار سرمایه شده‌اند.  اکنون تبعات چنین تصمیمی از سوی مجلس تا جایی پیش رفته که منجر به ترس سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس و نیز خودداری از ورود سرمایه‌هایشان به این بازار به‌منظور جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی در بازار سهام شده است.

 

ارسال نظر