اخبار

۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۰۴:۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۹۰۸۳۸

مزایای عرضه محصولات جدید در بازار سرمایه

رادیوگفت‌وگو| محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا در برنامه رویداد گفت: شورای عالی بورس از ابتدا تلاش داشت خودرو و سایر کالاها را از این طریق عرضه کند. ولی با وجود اینکه پیش‌پرداختی از سوی برخی سهام‌داران دریافت شد، وزارت صمت با عرضه مخالفت کرد. آخر هفته سپری شده میزبان وزیر صمت بودیم و وی متقاعد شد خودرو در بورس کالا عرضه شود. به گفته این نماینده مجلس  شیوه‌نامه‌ها توسط بورس کالا تدوین خواهد شد. در این‌ بین وزارت صمت در پی تعدیل قیمت‌هاست اما اگر جلوی عرضه خودرو در بورس کالا گرفته شود، چنین مقصودی حاصل نخواهد شد. علیزاده ادامه داد: شب‌هاتی پدید آمد که منجر به جلوگیری از عرضه خودرو در بورس کالا بود. دلایل دیگر را کارشناسان باید اعلام کنند. متخصصان بازار سرمایه هم می‌گویند شفافیت قیمت، جلوگیری از فساد و رانت و حذف دلالان به تعدیل قیمت‌ها کمک خواهد کرد و اساساً اگر واسطه از بین برود و با عرضه بیشتر خودرو در بازار، تقاضا کاهش یابد، منجر به تعدیل قیمت خودرو در بازار می‌گردد؛ البته نه تعدیل قیمتِ خودروی کارخانه‌ای! وی همچنین در خصوص رویه عرضه خودرو در بورس کالا به تعیین کف قیمتی اشاره و تاکید کرد از آن‌ پس عرضه و تقاضاست که نرخ خودرو را مشخص می‌کند. علیزاده در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو افزود: باید اجازه داد سازوکار توسط بورس کالا مشخص شود که به‌صورت دقیق بتوان در این باره اظهارنظر کرد. این نماینده مجلس همچنین به سازوکاری که وزارت صمت جلوی آن را گرفت اشاره کرد و گفت: بازنگری ظرف یک ماه آینده اتفاق می‌افتد و از آن‌ پس می‌توان شاهد عرضه خودرو در بورس کالا بود. وی درعین‌حال اصلی‌ترین دلیل برای تعدیل قیمت را، جلوگیری از رانت و فساد در عرضه خودرو دانست و افزود: در این صورت می‌توان همه واسطه‌ها را حذف کرد. علیزاده از دیگر معضلات این روزهای خودروسازی را مدت‌زمان زیادی عنوان کرد که باید صرف شود که خودرو به دست مشتری برسد. از دیگر سو نوعی لاتاری ایجاد شده و مردم با شرکت در قرعه‌کشی، با هزینه‌هایی بالاتر خودرو را به فروش می‌رسانند. درحالی که خودروساز باید با حذف قیمت‌گذاری دستوری و عرضه بیشتر، خطوط تولید خود را ارتقا دهد و واحدهای تولیدی پویا و فعال‌تر شوند و حتی شاید بتوان بازارهای خارجی را به دست آورد. علیزاده همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه خودرو در بورس کالا موجب کاهش اختلاف قیمت بازار و کارخانه می‌شود یا خیر، گفت: تلاش داریم این مساله حل‌وفصل شود و عرضه خودرو در بورس کالا به حذف دلالی کمک کند ولی اختلاف قیمت کنونی به دلیل رانتی است که برای عده‌ای خاص ایجاد کرده‌ایم.

سازوکار بورس کالا تسهیلگر عرضه و معاملات خودرو است

کالاخبر| لطف‌اله سیاه کلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید اینکه بورس کالا تسهیلگر عرضه و روند معاملات خودرو است، عنوان می‌کند برای رفع چالش‌ها در بازار خودرو دولت باید در گام نخست به منظور ایجاد تعادل در میزان عرضه و تقاضا نهایت تلاش را انجام دهد.  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر می‌خواهیم از طریق بورس کالا نتیجه دلخواه را در بازار خودرو به دست آوریم، باید نهایت تلاش برای رشد تولید و عرضه و به تبع آن، ایجاد تعادل در میزان عرضه و تقاضا در بازار خودرو رقم بخورد.  این نماینده مجلس ادامه داد: باید توجه شود که عرضه خودرو در بورس کالا، تنها راه نجات صنعت خودروسازی نیست و به عبارت دیگر، مجموعه‌ای از عوامل در بخش تولید و صنعت و بازار باید اتفاق بیفتد که شاهد ساماندهی بازار و تولید خودرو باشیم. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه سازوکار بورس کالا، تسهیلگر عرضه و روند معاملات خودرو در بازار است، تصریح کرد: اگر دولت بتواند عرضه و تقاضای خودرو در بازار را ساماندهی کند، سازوکار بورس کالا راهکاری مناسب در جهت رشد کیفیت عرضه و افزایش تولید است و در کل از طریق بورس کالا، شفاف‌سازی معاملات اتفاق می‌افتد.

امیدها به احیای صنعت خودرو زنده شد

ایرنا| عصر سه شنبه شورای عالی بورس عرضه خودرو در بورس کالا را مصوب کرد و مقرر شد این اتفاق در هماهنگی وزارت صمت و بورس کالا اجرایی شود. موضوعی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی آن را نقطه عطفی در مسیر بهبود فعالیت‌ها در صنعت خودرو عنوان می‌کردند.  در همین زمینه فتح‌اله توسلی، عضو کمیسیون اقتصاد مجلس در گفت‌وگویی اظهار کرد: بارها در صحن علنی تذکر داده‌ام که عرضه خودرو از طریق سامانه و ثبت نام و قرعه کشی، عزت مردم را پایمال می‌کند و در هیچ کشوری چنین روش ناکارآمدی برای فروش خودرو وجود ندارد.  توسلی افزود: دولت باید راهکاری ایمن برای رفع چالش بازار خودرو را در دستور کار قرار می‌داد که شکاف قیمتی مشکل ساز در بازار خودرو از بین برود. این نماینده مجلس افزود: در همین راستا، عرضه خودرو از طریق بورس کالا می‌تواند مسیر راهگشایی برای مردم باشد که در فضایی امن خودروهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. به گفته وی، دولت باید بداند که معاملات در بورس کالا، شفاف‌سازی را به دنبال خواهد داشت که همین عدم شفافیت سر منشأ بسیاری از مشکلات در اقتصاد ایران است. از این رو روش بهینه و شفاف برای عرضه خودرو انتخاب شده و به مرور با رونق معاملات خودرو در بورس کالا، شرایطی ایجاد می‌شود که مسوولان بتوانند در فضایی امن به مدیریت در این بخش بپردازند. جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران اعلام کرد که وعده وزیر اقتصاد مبنی بر حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا و احقاق حقوق سهامداران و تولیدکنندگان با تصویب این موضوع در شورای عالی بورس محقق شد و به زودی علاوه بر عرضه فیزیکی خودرو، تامین مالی خودروسازان از مسیر اوراق گواهی سپرده کالایی و سلف موازی استاندارد عملیاتی می‌شود.

 

ارسال نظر