اخبار

۱۴۰۱/۰۴/۲۳ - ۰۰:۵۴:۳۵
کد خبر: ۱۹۰۷۵۸

عدم همخوانی طرح مجلس با شرایط و قوانین کشور و بازار سرمایه

ایرنا| حمیدرضا فولادگر، نماینده سابق مجلس و مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی که در در دستور کار مجلس است، گفت: این طرح سال گذشته یک‌بار در صحن علنی مطرح شد و به کمیسیون صنایع و معادن برگشت خورد، اخیراً هم گزارش کمیسیون صنایع و معادن آماده شده و در نوبت صحن علنی است.

وی افزود: در این پیش نویس که در کمیسیون صنایع مجلس تدوین شده است، در ابتدا به موضوع صنعت فولاد پرداخته شده بود اما در ادامه بحث زنجیره‌های صنایع معدنی و پتروشیمی به آن اضافه شد. فولادگر در تشریح محتوای اصلی این طرح گفت: محتوای اصلی طرح بر این موضوع استوار است که در زنجیره‌های صنایع معدنی و پتروشیمی همه محصولات در بورس کالا عرضه شوند و به منظور مدیریت بر این مساله، کارگروه یا شورایی برای تصمیم‌گیری تعیین شود که این مساله با روال حاکم بر بازار سرمایه و بورس کالا قابل تجمیع نبوده و به نوعی نقض‌کننده مسیر عرضه و تقاضا و روش‌های متداول بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالا است.

به گفته مشاور وزیر اقتصاد، این طرح نیاز به کار کارشناسی دارد و به نظر می‌رسد قبل از اینکه در صحن علنی به قانون تبدیل شود، باید صاحبنظران نظرهای خود را ارایه دهند و قطعا آرا و نظرات کارشناسی شرکت‌های بزرگ و تولیدکنندگان صنایع معدنی و پتروشیمی و همینطور مدیران شرکت‌های بورسی، سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالا نیز مورد نیاز است و می‌تواند تعیین‌کننده و موثر باشد.

وی ادامه داد: به عقیده بنده این تصمیم اتخاذ شده به نوعی متناقض است، چرا که از سویی، عرضه فرآورده‌های زنجیره‌های صنعت، معدن و پتروشیمی بر مبنای قانون در ساختار بورس کالا اتفاق می‌افتد، از سوی دیگر اما نوعی مدیریت دولتی تاثیرگذار در فرآیندها اتفاق می‌افتد که روش متداول و سازوکارهای بورس کالا را برهم می‌زند. فولادگر اعلام کرد: بحث نظارت، رگولاتوری، سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری از سوی دولت اشکال ندارد اما تصمیم‌گیری مدیریتی و قیمت‌گذاری بر بورس کالا و تاثیرگذاری روی سازوکارهای آن با شرایط و قوانین کشور و بازار سرمایه سازگاری و همخوانی ندارد.

چرا بورس درجا می‌زند؟

راداراقتصاد| سامان منتظری کارشناس بازار سرمایه درمورد شرایط و جو حاکم بر بازار سهام اظهار کرد: معاملات هفته‌های اخیر حاکی از کاهش ارزش معاملات است و با این ارزش معاملات نمی‌توان انتظار داشت سهام بزرگی همانند شستا، خودرو، فولاد و... حرکت چشمگیر و خارق‌العاده‌ای را در بازار سهام به ثبت برسانند؛ مادامی که اقبال عمومی (سهامداران حقیقی و حقوقی) به بازار اندک است، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازار تحرک خاصی داشته باشد و در حقیقت یکی از مهم‌ترین دلایل درجا زدن بازار سهام همین مساله است. منتظری بیان کرد: اخبار و احتمالات پیرامون برجام نیز یکی دیگر از عوامل عدم تحرک یا درجا زدن بازار سهام است. به‌طور حتم برجام و اخبار مربوط به آن بر جو و جبهه‌گیری بازار تاثیر مستقیمی دارد و باید منتظر ماند تا جهت‌گیری بازار متناسب با واقعیت‌های ناشی از این موضوع شفاف و مشخص بشود. وی ابراز کرد: پیش‌‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده بازار در همین محدوده و نوسانی باقی خواهد ماند و اتفاق خاصی رقم نمی‌خورد؛ به بیان دیگر فکر می‌کنم تا یک ماه آینده شاخص روزی منفی و روز دیگر مثبت خواهد بود اما برآیند این نوسان‌ها در نهایت همین محدوده فعلی است. کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: اگر بازار را به دو نیم سهام بزرگ و کوچک تقسیم کنیم؛ در تقابل بین خریدار و فروشنده در ۵۰ سهم بزرگ بازار، فروشنده‌های قوی‌تر از خریدار است و در چند روز اخیر در نمادهای بزرگ تقاضای بزرگی دیده نشد. وی اضافه کرد: در سهام کوچک نیز خریدار و فروشنده قوی در هر دو سمت معاملات دیده نمی‌شد که البته می‌توان گفت شرایط این نمادها نسب به سهام بزرگ، بهتر است و به‌نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران نسبت به پیش‌روی این نمادها در آینده امیدوارتر هستند. منتظری با اشاره به اینکه سهام بزرگ عمدتا صادرات محور هستند، بیان کرد: حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد بازار سهام صادراتی محور بوده و به نرخ‌های جهانی وابستگی دارند؛ به واسطه اینکه سرنوشت این سهام به قیمت محصولات پایه گره خورده است، با افول قیمت محصولات پایه، رویداد جذاب و متحول‌کننده‌ای برایشان پیش‌بینی نمی‌شود؛ به همین دلیل سهامداران به نمادهای کوچک‌تر تمایل بیشتری نشان می‌دهند. کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: در تحلیل تکنیکال یک سوم عمر نمودار، روند آن است که می‌تواند صعودی یا نزولی باشد و همچنین دو سوم عمر نمودار می‌تواند نوسانی باشد. در حال حاصر نیز عمر رونددار قیمت‌های جهانی به اتمام رسیده و اکنون در دو سوم عمر نوسانی آنها هستیم که شاید طولانی باشد و به همین دلیل سهام کامودیتی محور در میان مدت تحرک جدی نداشته باشد. منتظری گفت: فکر می‌کنم در اواخر مردادماه شرایط مساعدتری برای بازار سهام به وجود خواهد آمد و انتظار می‌رود در آن برهه زمانی کمی از جریان نوسانی فاصله گرفته و روند جدیدی شکل بگیرد و در نهایت نیز در آذر ماه شاهد رشد و بازدهی خوبی باشیم.

 

ارسال نظر