رویداد

۱۴۰۱/۰۴/۲۰ - ۰۴:۱۰:۰۸
کد خبر: ۱۹۰۶۶۱

چقدر سود از سجام واریز شد؟

سنا| تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه نشان می‌دهد که در ادامه واریز سودهای سهام با استفاده از سامانه سجام که از ابتدای سال جاری پس از ابلاغ سازمان بورس و اوراق بهادار از سوی ناشران بورسی و فرابورسی تسریع شده، در هفته نخستین تیر ماه امسال ۱۱ شرکت حاضر در بازار سهام، مبلغ ۱۰.۴۴۱.۹۹۵.۸۷۰.۷۶۵ ریال سود متعلق به یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۸۷۵ سهامدار را از طریق این سامانه واریز کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید در هفته ابتدایی تابستان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های «همکاران سیستم، پتروشیمی خراسان، نفت پارس، بانک تجارت، پتروشیمی تندگویان، بانک ملت، پاکسان، فرآورده‌های تزریقی ایران، تامین سرمایه خلیج فارس، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر و سیمان فارس سود سهامداران خود را با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سپرده از طریق سامانه سجام پرداخت کرده‌اند.

گفتنی است: شرکت‌هایی که در سال جاری تا به امروز اقدام به پرداخت سود از طریق سامانه سجام کرده‌اند شامل شرکت‌های «لیزینگ پارسیان، پرداخت الکترونیک سامان کیش، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری، سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری، سیمان شمال، صنایع کشاورزی و کود زنجان، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، نئوپان ۲۲ بهمن، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، بازرگانی و تولیدی مرجان کار، پلیمر آریا ساسول، سیمان مازندران، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سیمان شرق، مجتمع سیمان غرب آسیا، عمران و توسعه شاهد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس، مدیریت انرژی امید تابان هور، قند نیشابور، سرمایه‌گذاری خوارزمی، گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، سرمایه‌گذاری سپه، سرمایه‌گذاری بازنشستگی کارکنان بانک‌ها، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، تکادو، معدنی دماوند، خدمات انفورماتیک، بیمه اتکایی ایرانیان، پویا زرکان آقدره و شرکت پلی پروپیلن جم، سپیدار سیستم آسیا، سیمان سپاهان، گردشگری ایرانیان، سیمان آرتا اردبیل، خاک چینی ایران، فرز، به پرداخت ملت، گروه توسعه مهرآیندگان، سیمان کرمان و بیمه ما» هستند.

انعقاد 51  هزار قرارداد آتی  در بازار

کالاخبر| در بازار قراردادهای آتی در هفته منتهی به ۱۷ تیر نزدیک به ۵۱ هزار قرارداد به ارزش بیش از ۴۲۶ میلیارد تومان منعقد شد که افزایش ۲۴.۴ درصدی در حجم و ۱۷ درصدی در ارزش معاملات را به ثبت رساند. در هفته گذشته صندوق طلا، زعفران و نقره رتبه اول تا سوم را به دست آوردند. در هفته‌ای که گذشت، ارزش معاملات بازار قراردادهای آتی در سه دارایی پایه زعفران نگین، صندوق طلا و نقره بیش از ۴۲۶ میلیارد و ۱۸۳ میلیون تومان و حجم این معاملات نیز به ۵۰ هزار و ۹۵۷ قرارداد رسید. در جریان معاملات هفته قبل انعقاد ۲۷ هزار و ۴۰ قرارداد آتی صندوق طلا ارزش بیش از ۳۲۴ میلیارد و ۱۸۲ میلیون تومانی را در بازار به ثبت رساند. این دارایی پایه در سه سررسید مرداد، مهر و آذر ۱۴۰۱ رتبه اول معاملات هفتگی را به دست آورد. در جریان معاملات هفته قبل همچنین، تعداد ۲۲ هزار و ۹۱۰ قرارداد آتی زعفران نگین منعقد شد که ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد و ۱۱۷ میلیون تومان را برای آن به ثبت رساند.

زعفران نگین با این عملکرد معاملاتی توانست مقام دوم معاملات را در متغیر حجم و ارزش از آن خود کند و پس از صندوق طلا بایستد. معامله گران این تعداد قرارداد را در ۳ سررسید تیر، شهریور و آبان ۱۴۰۱ منعقد کردند. در ۲ سررسید تحویل مرداد و مهر امسال نیز ۱۰۰۷ قرارداد آتی نقره در بازار منعقد شد که ارزش بیش از یک میلیارد و ۸۸۴ میلیون تومان برای آن به ثبت رسید.

اصلاح پیش‌نویس قانون بازار عمق بخشی به بازار سرمایه

صداوسیما| شهاب خدابخشیان، یکی از مشکلات اساسی در بازار سرمایه را کوچک بودن ظرف این بازار بیان کرد و گفت: نبود توانمندی بازار سرمایه در پوشش دادن به عطش سرمایه‌گذاران هم ناشی از همین کوچک بودن ظرف بورس است که باید برای رفع عمق کم بازار سرمایه اقدام کرد.

او افزود: در این خصوص باید از یک سو، توجه بیش از پیش به مقررات زدایی صورت گیرد و از سوی دیگر، تصمیم‌گیری‌های دقیق و اصولی انجام شود تا در هر دو طرف یعنی، سرمایه‌گذار، سرمایه پذیرو ناشران رقبت بیشتری وجود داشته باشند. همچنین بازار اوراق بهادار نیز نقش فعالانه‌تری ایفا کند تا بتوان کارایی بازار سرمایه را بیشتر و بیشتر کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: پیشنهاد می‌شود که به نظرات متخصصین بازار سرمایه و افرادی که در بطن بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، نیز توجه کرد تا تشکل‌های خود انتظام نقش اساسی‌تری را در قانون بازار اوراق بهادار ایفا کنند.

خدابخشیان اظهار کرد: در نهایت باید به جایی برسیم که زحمت قانونگذار و نهاد ناظر کمتر شود و نقش اصلی به سمت متخصصین و مشاورین سپرده شوند و آنها بازار را به گونه‌ای تنظیم کنند و روند کار را پیش ببرند که کمترین تخلفات و اشکالات در این سیستم اتاق بیفتد.

 

ارسال نظر