خروج ادامه‌دار نقدینگی از تالار شیشه‌ای

۱۴۰۱/۰۴/۰۴ - ۰۲:۳۴:۴۶
کد خبر: ۱۹۰۲۲۰
خروج  ادامه‌دار  نقدینگی  از  تالار  شیشه‌ای

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲ درصدی به تراز یک میلیون و ۵۳۳ هزار و ۳۹۸ واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۱.۵ درصدی به ارتفاع ۴۲۲ هزار و ۲۹۵ واحدی تنزل یافت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۳.۲۷ درصدی در ارتفاع ۲۰ هزار و ۶۷۱ واحد قرار گرفت.در هفته‌ای که سپری شد ۲ هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار سرمایه را شاهد بودیم و شاخص کل، روند نزولی و البته کم حجمی را سپری نمود. همسو با کاهش نرخ کامودیتی‌ها در مبادلات جهانی، سهام این گروه با افزایش عرضه روبرو شد. همچنین خبر مربوط به عرضه خودروسازی ایران خودرو و سایپا و ارزش‌گذاری این دو شرکت و همچنین افزایش نرخ دلار نیمایی توانست کمی طرف تقاضا را در بازار تقویت کند. در هفته‌ای که گذشت، بحث ممنوعیت خرید گواهی سکه از جانب اشخاص حقوقی (که می‌تواند نشان‌گر عزم جدی دولت در کنترل نرخ ارز باشد) بر روی روند بازار سرمایه موثر بود. در واقع بدین‌ترتیب هیجانات ارزی که می‌تواند بر بازار سرمایه اثر مثبت داشته باشد، کنترل می‌شود. اخبار دیگری که بر روی روند بازار در هفته گذشته تاثیر منفی گذاشت، شفاف‌سازی شرکت‌ها و اعلام اثرات قطعی برق بر روند فعالیت‌های تولیدی آنها، شایعاتی در خصوص افزایش نرخ بهره بین بانکی که در صورتی که واقعیت داشت، می‌توانست موجب کاهش بیشتر شاخص کل شود. صنعت حمل و نقل برخلاف سایر صنایع رشد ۹.۸ درصدی را به ارمغان آورد. در معاملات این هفته، بیشترین رشد شاخص مربوط به صنعت حمل و نقل با رشد ۹.۸ درصدی بوده است. از سوی دیگر صنعت محصولات کشاورزی که تا چند هفته گذشته بیشترین بازدهی را داشته، طی این هفته با کاهش ۵.۸ درصدی پیشتاز کاهش ارزش شاخص در بین صنایع بوده است. پربازده‌ترین صنعت نیز از ابتدای سال همچنان صنعت تولید آب و برق و بخار یا همان یوتیلیتی با رشد ۵۶.۷ درصدی داشته است. همچنین دو صنعت کاغذ با رشد ۲ درصدی، بانکداری و سرمایه‌گذاری با رشد ۳.۱ درصدی کمترین بازده را در میان صنایع داشته‌اند.مهم‌ترین اخبار هفته گذشته، افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی امریکا و اروپا و احتمال رخداد رکود اقتصادی در سطح جهان بود که سبب کاهش قیمت کامودیتی‌ها و در نتیجه کاهش تقاضا در بازار سرمایه شد. خبر دیگر اعطای مجوز به صرافی‌ها برای خرید اسکناس صادرکننده‌ها با قیمت توافقی بود که به بهبود چشم‌انداز بازار و شرکت‌های صادراتی کمک کرد.

   ارزش معاملات کم شد

در هفته اخیر ارزش معاملات خرد بورس کاهش یافت و میانگین روزانه آن 284 میلیارد تومان کمتر از هفته پیشین بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس 4 هزار و 154 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 4 هزار و 438 میلیاردی هفته پیشین، افت 6 درصدی داشته است. کمترین رقم ارزش معاملات خرد به روز سه‌شنبه برمی‌گردد که ارزش معاملات خرد 3 هزار و 674 میلیارد تومان بود و بیشترین رقم هفته نیز در روز دوشنبه ثبت شد که به رقم 4 هزار و 588 میلیارد تومان بالغ شد. در هفته‌ اخیر میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 26 هزار و 229 میلیارد تومان بود و به‌طور میانگین سهم ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام 33 درصد بود. در این هفته دو نماد بانکی وبملت و دی صدرنشین جدول معاملات بودند. وبملت در دو روز ابتدایی هفته بیشترین ارزش معاملات و بیشترین حجم معاملات بازار سهام را داشت. روز دوشنبه نمادهای‌های وب، آسیاتک و خگستر بیشترین ارزش معاملات بازار را داشتند و شستا، خگستر و خساپا بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. روز سه‌شنبه بیشترین ارزش معاملات و بیشترین حجم معاملات به نماد دی تعلق داشت. روز چهارشنبه بیشترین ارزش معاملات به حکشتی، دی و خگستر اختصاص داشت و دی، شستا و خودرو بیشترین حجم معاملات را داشتند. 

   ارزش معاملات ثانویه اوراق بدهی

در هفته‌ اخیر میانگین ارزش معاملات اوراق بدهی رشد داشت و سهم اوراق از معاملات بازار سهام کاهش یافت. میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه در هفته اخیر 26 هزار و 229 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افزایش 61 درصدی داشته است. این هفته به‌طور میانگین سهم ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام 33 درصد بود.

   حقیقی‌ها هر روز پول خارج کردند

در سه روز ابتدایی معاملات این هفته ارزش معاملات خرد با افزایش مواجه بود اما افزایش ارزش معاملات به اندازه‌ای که تغییری قابل توجه داشته باشد نبود. در روزهای یکشنبه و دوشنبه ارزش معاملات خرد به بیش از 4 هزار میلیارد تومان رسید اما دوباره در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ارزش معاملات به کمتر از 4 هزار میلیارد تومان رسید تا مشخص شود رشد ارزش معاملات در سه روز ابتدایی هفته حامل سیگنال خاصی نبوده است. بازار سهام در معاملات این هفته از نظر ورود و خروج پول حقیقی اصلا وضعیت خوبی نداشت. در تمام 5 روز معاملاتی این هفته حقیقی‌ها سرمایه خود را از بورس خارج کردند. بیشترین خروج پول در روز شنبه با بیش از 700 میلیارد تومان رخ داد. در چهار روز دیگر هم دو روز خروج بیش از 400 میلیارد تومانی ثبت شد، یک روز خروج بیش از 300 میلیارد تومان و یک روز خروج نزدیک به 300 میلیارد تومان. به‌طور کلی حقیقی‌ها از ابتدای خرداد ماه تا انتهای این ماه، به جز دو روز در تمام روزهای معاملاتی پول خود را از بورس خارج کردند که این نشانه کم رمق بودن معاملات در سومین ماه سال 1401 است.در بخش ورود و خروج پول حقیقی از صندوق‌ها و اوراق بدهی، بیشتر خروج پول ثبت شده اما رقم آن به اندازه‌ای بزرگ نیست که چندان با اهمیت باشد. حقیقی‌ها این هفته سه روز عملکرد تقریبا خنثی داشتند و در روز شنبه با خروج 230 میلیارد تومان و در روز چهارشنبه با ورود 210 میلیارد تومان به اوراق بدهی و صندوق‌ها، سردرگم بودن خود را نشان دادند.

 

ارسال نظر