اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۳۱ - ۰۳:۲۱:۳۵
کد خبر: ۱۹۰۱۱۲

بورس انرژی مکانی مناسب برای عرضه مازاد برق صنایع

صداوسیما| مصطفی طاهری، نماینده مجلس با اشاره به عرضه برق تولیدی نیروگاه‌های فولادسازان به بورس انرژی اظهار کرد: افزایش تولید برق و فروش آن با قیمت و سود خوب می‌تواند صنعت برق کشور را شکوفا و از حمایت دولت نیز برخوردار شود. نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عرضه برق روش خوبی برای توسعه این صنعت است، گفت: تلاش‌های سالانه وزارت نیرو برای تامین برق، واردات و خرید برق از کشورهای منطقه در هنگام پیک مصرف و سهمیه‌بندی هوشمند مهم‌ترین فعالیت‌های وزارت نیرو در تامین برق صنایع بوده است تا در هنگام قطعی برق کمترین آسیب ممکن به تولیدات صنایع وارد شود. طاهری در با بیان اینکه هیچ صنعتی در کشور نباید به خاطر قطعی برق تعطیل شود، افزود: امسال هم به علت کمبود حجم سرمایه‌گذاری دولت متاسفانه نتوانست در صنعت برق سرمایه‌گذاری کند. با این حال در نشست‌های متعدد مقامات وزارت نیرو با وزیر صمت قرار شد برق هیچیک از صنایع کشور قطع نشده و با روش‌های متعدد برق صنایع، تامین شود. وی ادامه داد: امسال برای قطع و سهمیه‌بندی برق شهرک‌های صنعتی برنامه‌ریزی مناسبی انجام شده و همانند سال قبل نیست که قطعی برق روزانه باشد این برنامه‌ریزی به ویژه برای ۴۵۰ شرکت بزرگ فولادی ترتیب داده شده است تا مجموعه‌های بزرگ صنعتی که مصرف برق زیادی دارند مثل کارخانه‌های تولید سیمان و فولاد از بی‌برقی‌ها آسیب کمتری ببینند. این نماینده مجلس تصریح کرد: در این واحدها قرار شد برای اینکه قطعی برق صدمه زیادی به تولید آنها وارد نکند، واحدهای تولید‌کننده روز و زمان قطعی برق را خود مشخص کنند و در طول سه ماه تابستان که مشکل قطعی برق برای واحدهای فولادی وجود دارد صنایع مرتبط خود تصمیم بگیرند چه روز و زمانی از برق تخصیصی خود استفاده کنند. طاهری گفت: توافق با واحدهای تولیدی برای قطعی برق، چون با مشورت خود مجموعه‌های تولیدی انجام شد عملا کمترین آسیب را به صنایع خواهد زد، البته این آسیب به صفر نمی‌رسد، ولی به حداقل‌ترین میزان ممکن خواهد رسید. وی افزود: مجموعه‌های بزرگ تولید محصولات فولادی که هر سال تعطیلات دو هفته تابستانه داشتند با قطعی برق می‌توانند تعطیلات خود را دراین بازه زمانی داشته باشند و اگر جمعه‌ها تعطیل بودند، می‌توانند در روز جمعه فعال شوند و روز شنبه را تعطیل کنند. وی با اشاره به تامین برق صنایع از طریق واردات برق نیز گفت: برای تامین برق صنایع با تمام ظرفیت از تمام کشورهای منطقه برای واردات برق درخواست کرده‌ایم تا بتوانیم درهنگام پیک مصرف برق از این کشورها برق وارد کنیم و صنایع تعطیل نشوند که اقدامات مثبتی برای احیای صنایع و جلوگیری از توقف فعالیت آنها است.

نمادهای پرسپولیس و استقلال در آستانه بازگشایی

حسین قربانزاده، رییس خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با برنامه سلام صبح‌بخیر درباره باز شدن نماد استقلال گفت: نماد استقلال هفته آینده در فرابورس بازگشایی می‌شود تا مردم بتوانند خریدوفروش کنند.او در خصوص تاخیر بازگشایی این دو نماد در بازار سرمایه تصریح کرد: تاخیر به‌دلیل این بود که وضعیت بازار سرمایه مناسب نبود؛ این بازگشایی باید زمانی اتفاق می‌افتاد که سهام‌دار خُرد هم متضرر نشود.قربانزاده اظهار کرد: درباره نماد استقلال منتظر تایید صورت مالی ۶ ماهه از سوی سازمان حسابرسی بودیم که انجام شده و در هفته آینده نماد استقلال در فرابورس برای خرید و فروش مردم بازگشایی می‌شود. رییس خصوصی‌سازی درباره بازگشایی نماد پرسپولیس در بازار سرمایه گفت: نماد پرسپولیس هم تا ۳ هفته آینده باز خواهد شد.

نامه مهم سازمان خصوصی‌سازی در خصوص فروش بلوک‌های ایران خودرو و سایپا

«حسین قربان زاده»، رییس سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عرضه سهام دولت در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا اعلام کرد: طبق دستور رییس‌جمهوری در خصوص ضرورت عرضه مجموع سهام متعلق به دولت در ۲ شرکت ایران خودرو (سهامی عام) و سایپا (سهامی عام) به اطلاع می‌رسد که به استناد مصوبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ هیات واگذاری به ترتیب معادل ۵.۷۲ درصد و۱۷.۳۱از سهام متعلق به دولت (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) در شرکت‌های ایران خودرو (سهامی عام) و سایپا (سهامی عام) در فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری سال ۱۴۰۱ این سازمان درج شده است. در ادامه این نامه آمده است: سهام باقیمانده دولت در این دو شرکت بسیار ارزنده و طلایی است و قطعاً برای واگذاری آن به‌صورت بلوکی باید ارزش مدیریتی این سهام نیز ارزش‌گذاری و لحاظ شود که مطابق برآوردهای اولیه با محاسبه اضافه ارزش بلوکی سهام دولت قیمت پایه این بلوک‌ها بسیار بیشتر از قیمت‌های فعلی روی تابلو خواهد بود. قربان‌زاده در بخش دیگر این نامه گفته است: از سوی دیگر فروش سهام تودلی این شرکت‌ها اخیراً در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است؛ این در حالی است که می‌توان سهام باقیمانده دولت و سهام تودلی این شرکت‌ها را با هم به‌صورت بلوک واحد عرضه کرد که ارزندگی آن هم حفظ شود.

 

ارسال نظر