اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۳۰ - ۰۰:۴۱:۴۱
کد خبر: ۱۹۰۰۷۹

ارایه طرحی جدید برای تبلیغات بورسی در فضای مجازی

سنا| ولی اسماعیلی، رییس کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه برای مبارزه با فساد، عزمی همگانی لازم است گفت: در صورت شفاف‌سازی اقتصاد، ارایه اطلاعات درست به مردم و همچنین تقویت و حمایت از سوت زنان، کشور به سمت جامعه ایده آل بدون اختلاس و دزدی نزدیک می‌شود. سوت زنی فساد، اقدام بسیار مناسب به معنای نظارت مردمی است که در اکثر کشورهای دنیا انجام می‌شود. ولی اسماعیلی تاکید کرد: این کار در جامعه به ویژه در بازار سرمایه باید با تشویق و حمایت همراه باشد. وی عنوان کرد: به منظور ایجاد شفاف‌سازی اقتصاد، مجلس از طرح سوت زنی به خصوص در بازار سرمایه حمایت می‌کند. بنابراین باید علاوه بر بازار سرمایه، سوت‌زنی در سایر دستگاه‌ها و نهادها و حتی مجلس هم وجود داشته باشد. نماینده مردم مغان در مجلس با اشاره به اینکه گزارش‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد بستری مناسب برای شناسایی مفاسد و برخورد با آنها است، اظهار کرد: در صورت شفاف‌سازی اقتصاد، ارایه اطلاعات درست به مردم و همچنین تقویت و حمایت از سوت زنان، کشور به سمت جامعه ایده آلی که اختلاس و دزدی در آن کاهش یابد، نزدیک می‌شود. اسماعیلی ادامه داد: اهمیت سوت‌زنی در بازار سرمایه باید از سال‌های دور به آن پرداخته می‌شد اما باز هم دیر نیست و چنانچه بتوان از سوت‌زنان در هر ارگان و دستگاهی حمایت کرد، به‌طور حتم جامعه را به سمت پویایی و شفافیت نزدیک‌تر کرده و نقش مهمی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه دارد.

عرضه برق در بورس انرژی

اقتصادآنلاین | فریدون عباسی دوانی، رییس اسبق سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بعد از تولید، یکی از راه‌ها، کنترل و مدیریت مصرف برق است. به عنوان مثال محصولات برقی که در کشور تولید می‌‎شود برق زیادی مصرف می‌کند و باید به سمت تولید محصولات بهینه‌سازی برویم. به عنوان مثال در بخش کولرهای آبی باید موتورهای جدید جایگزین موتورهای قدیمی شود و تعویض آن با نظارت وزارت نیرو باشد تا کاهش مصرف اتفاق بیفتد. اگر در تولید صنایع برقی به سمت دانش روز برویم 5 سال به زمان نیاز داریم اما 40 درصد از حجم مصرف برق در کشور کاهش می‌یابد. از سوی دیگر برای کولرهای گازی باید استفاده از کولرهای با دانش روز و فناوری اینورتر را معرفی کنیم و با عرضه و فروش کالاهای پر مصرف مقابله کنیم. وی تاکید کرد: تولید معقول طی 5 سال اتفاق می‌افتد و در این مدت اگر بخواهیم بخش خانگی به صورت مستمر برق داشته باشند باید برق صنایع قطع شود که این کار منجر به گرانی کالاهایی است که در بورس کالا عرضه می‌شود. برای جبران این منظور و شفافیت در عرضه و تقاضا باید نرخ خوراک نیروگاه‌ها افزایش یابد و نرخی هم که به صنایع می‌رسد شفاف شود. عباسی دوانی توضیح داد: با شروع فصل گرما و کمبود بارش‌ها بخش برق آبی نیز خیلی قابل استفاده نیست، از این رو پیشنهاد می‌شود صنایعی که برق مازاد دارند در بورس انرژی عرضه کنند تا کشف قیمت درستی اتفاق بیفتد. در این صورت فشار به نیروگاه‌ها کاهش می‌یابد یا مازاد تولید در سبد صادرات قرار می‌گیرد.رییس اسبق سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: برق تاکنون در بورس مورد معامله قرار نگرفته است و وزارت نیرو برای انجام این کار باید زیرساخت آن را فراهم کند اما پیشنهاد می‌شود همزمان با این کار وزارت نیرو و وزارت صمت تفاهمنامه‌ای در خصوص تعویض محصولات پر مصرف برق داشته باشند.

افزایش نرخ بهره تورم را در ایران کم می‌کند؟

افزایش نرخ تورم تنها محدود به ایران نیست، دست‌کم در دوره فعلی کشورهای مختلف با این مشکل مواجهند و همگی برای عبور از این وضعیت به افزایش نرخ بهره بانکی روی آوردند. تا به امروز روسیه، امریکا، انگلستان و سوییس با افزایش نرخ بهره به مقابله با افزایش تورم برخواسته‌اند و به احتمال زیاد کشورهای حوزه یورو و کانادا نیز به زودی چنین روشی را اتخاذ خواهند کرد.در این میان برای اقتصاد ایران که همیشه سایه تورم را بالای سرخود داشته است، افزایش نرخ بهره بانکی تا چه اندازه می‌تواند موثر باشد؟ وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در پاسخ به این پرسش به تجارت‌نیوز می‌گوید: هرچند نرخ بهره بانکی در ایران عدد بالایی است اما در مواجهه با شرایط تورمی موجود باید در این مورد بازنگری صورت بگیرد.وی با یادآوری اینکه نرخ بهره بانکی ابزاری است که همه نظام‌های اقتصادی از آن برای کنترل سرعت گردش پول استفاده می‌کنند، افزود: هرچند نظام اقتصاد و سیستم بانکی ایران وضعیتی متفاوت از دنیا دارد اما در وضعیت فعلی باید به این قضیه به صورت جدی فکر کرد. با شرایطی مواجه‌ هستیم که پول داغ با سرعت بالایی در حال شکل‌گیری است، در این وضعیت مردم ترجیح می‌دهند پول را با دارایی دیگری تعویض کنند، این اتفاق برای اقتصاد کشور خوشایند نیست و باید روند آن را کند کرد.به گفته شقاقی شهری راهکار موثر این است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی براساس یک طرح برنامه‌ریزی شده به سمتی بروند تا بخشی از نقدینگی اشخاص در قالب سپرده‌های دو تا سه ساله در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد، این اتفاق شاید تامین نقدینگی بنگاه‌ها را با مشکل روبرو کند در نهایت به سود اقتصاد ایران است.وی با یادآوری عقب ماندگی بهره بانکی از نرخ تورم افزود: به نظر من بهتر است سیستم بانکی یک بار دیگر پروژه حساب‌های سپرده دو تا سه ساله را باز کند و به صاحبان این حساب‌ها بهره‌ای در حد تورم موجود یا تورم مورد پیش‌بینی پرداخت کند. وی تفاوت‌های امریکا و روسیه برای کنترل تورم از طریق افزایش نرخ بهره بانکی را یادآور شد و افزود: به نظر می‌رسد مهار نرخ تورم در اقتصاد ایران به افزایش نرخ بهره به سبک روسی نیاز دارد و افزایش نرخ بهره به سبک امریکایی دیگر جوابگو نیست.

 

ارسال نظر