شاخص کل بورس اصلاحی شد

۱۴۰۱/۰۳/۲۲ - ۰۱:۳۹:۲۸
کد خبر: ۱۸۹۸۱۷

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز یعنی شنبه، ۲۱ خردادماه با ۲ هزار و ۱۱ ‌واحد کاهش در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۱۸ هزار واحدی قرار گرفت. براساس گزارش ایرنا معامله‌گران در این روز در دو بازار بورس و فرابورس بیش از هفت میلیارد و ۵۸۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۷۱ هزار و ۱۷ میلیارد ریال معامله کردند.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با ۲ هزار و ۱۱ ‌واحد کاهش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۱۸ هزار واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن با یک هزار و ۵۳۶ واحد کاهش به ۴۱۹ هزار و ۸۶۵ واحد و شاخص قیمت با ۹۴۳ واحد افت به ۲۵۷ ‌هزار و ۹۲۱ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۲ هزار و ۲۴۴ واحد و شاخص بازار دوم، یک ‌هزار و ۶۶۱ واحد کاهش را ثبت کردند.

روز شنبه در معاملات بورس تهران، بیش از پنج میلیارد و ۳۶۸ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۴ هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال معامله شد.

همچنین صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» با ۳۷۰ واحد، ایران خودرو با نماد «خودرو» با ۳۰۲ واحد، پتروشیمی شازند با نماد «شاراک» با ۱۷۷ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» با ۱۶۳ واحد، سیمان فارس و خوزستان با نماد «سفارس» با ۱۳۷ واحد و پتروشیمی بوعلی سینا با نماد «بوعلی» با ۱۱۰ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.

در مقابل ایران خودرو با نماد «خودرو» با ۲۹۶ واحد، بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۲۴۷ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۲۱۴ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۱۸۰ واحد، سایپا با نماد «خساپا» با ۱۶۷ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با ۱۶۵ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، طی روز شنبه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با نماد «خگستر»، غلتک‌سازان سپاهان با نماد «فسازان»، سایپا با نماد «خساپا»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» و پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند.

گروه فلزات اساسی هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۵۸ میلیون و ۸۸۴ هزار برگه سهم به ارزش سه هزار و ۳۰۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز روز شنبه بیش از ۳۰ واحد کاهش داشت و به ۲۰ هزار و ۹۱۵ واحد رسید. در این بازار ۲ میلیارد و ۲۱۴ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۳۶ هزار و ۷۴۴ میلیارد ریال دادوستد شد، تعداد دفعات معاملات دیروز فرابورس بیش از ۲۵۹ هزار و ۶۳۶ نوبت بود.

شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان»، نفت ایرانول با نماد «شرانل»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، بهمن دیزل با نماد «خدیزل» و پخش البرز با نماد «پخش» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، بیمه دی با نماد «ودی»، توسعه مسیر برق گیلان با نماد «بگیلان»، توسعه مولد نیروگاهی جهرم با نماد «بجهرم»، حمل و نقل گهر ترابر سیرجان با نماد «حگهر»، اعتباری ملل با نماد «وملل»، پلیمر آریاساسول با نماد «آریا» و پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

   تغییر روند معاملات

معاملات بورس در اولین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت افت دو هزار واحدی در محدوده یک ‌میلیون و ۵۱۸هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم وزن و شاخص فرابورس به ترتیب ۱۵۳۶واحد و ۳۰واحد افت داشتند. به‌طور کلی بیش از پنج میلیارد برگه سهام در میان معامله‌گران دیروز دست به دست شد و حدود ۴۴۰میلیارد تومان پول توسط حقوقی‌ها به بازار وارد شد.

نیما میرزایی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: به نظر می‌رسد شاخص پس از اصلاح عمدتا زمانی، موج صعودی بعدی خود را شروع و به بالای کانال یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد نفوذ کند. بنابراین با توجه به بازگشت پرقدرت انتظارات تورمی، رشد قیمت‌های جهانی و نرخ دلار بازار آزاد، روند بورس نیز مطابق خروجی فرمول دهه‌های اخیر خود صعودی خواهد بود.

وی ادامه داد: وضعیت فعلی بازار سرمایه نسبتا با ثبات و متعادل است و جای نگرانی ندارد. اما جاماندگی آن از سایر بازارهای موازی، سهامداران و تحلیلگران عجول را اذیت می‌کند. اما این تاخیر فاز منطقا نمی‌تواند طولانی باشد و مشابه روند ابتدای سال انتظارات تورمی بار دیگر خود در قیمت سهام نیز نشان خواهد داد و سهامداران صبور را منتفع خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در نقطه فعلی با توجه به گارد صعودی نفت جهانی و افزایش کرک اسپرد پالایشی‌ها انتظار می‌رود این صنعت در مقایسه با سایر صنایع در سودآوری پیشتاز باشند. هرچند سررشته نخ سودسازی این گروه در دست دولت و مبهم است.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری در صندوق‌هایی که بتای بالاتر از یک و پرتفوی قوی دارند، به سهامداران مبتدی و حتی حرفه‌ای توصیه می‌شود. در مقابل گروه فلزات و متانول‌سازان کماکان جز کم‌رمق‌ترین گروه‌های دلاری بازار هستند. در خصوص شاخص‌ها نیز به نظر می‌رسد شاخص کل وضعیت مطلوب‌تری نسبت به شاخص هم‌وزن داشته باشد و در موج صعودی پیشروی بازار، سهام بزرگ با اقبال بیشتر معامله‌گران روبرو شوند.

 

ارسال نظر