ورود استارتاپ جدید به بازار سرمایه

۱۴۰۱/۰۳/۱۹ - ۰۴:۴۶:۳۳
کد خبر: ۱۸۹۷۶۳

دیروز نشست خبری عرضه اولیه شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس (تپسی) در فرابورس ایران به عنوان نخستین استارت آپی که در بازار سرمایه ایران عرضه اولیه می‌شود، انجام شد.

مدیرعامل تپسی در این نشست گفت: پلتفرم‌ها نسل جدید کسب‌وکارهای اینترنتی هستند که به علت رشد سریع، جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاران دارند و سرعت رشد سریع از جذابیت‌های مهم این شرکت‌ها در همه بازارهای مالی دنیاست. این شرکت‌ها به دلیل پتانسیل‌های بالای بازارها تصمیم به سرمایه‌گذاری‌های سریع می‌گیرند تا بازار را هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ عمقی گسترش ‌دهند و درآمد خود را صرف توسعه بازار می‌کنند.

میلاد منشی‌پور تصریح کرد: تکنولوژی و هوش مصنوعی پیشرفته تپسی به طور مستقیم باعث افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها می‌شود. برای نمونه، الگوریتم‌هایی مثل تخمین سفر و بهترین قیمت، درآمدزایی بالایی به طور سالانه برای تپسی به همراه دارد. از سوی دیگر هزینه‌های عملیاتی کنترل شده و کاهش پیدا کرده که با وجود تورم، بخش عمده‌ای به موضوع تکنولوژی برمی‌گردد و این موضوع پایه‌ای برای رشد آتی است.

او با اشاره به مزیت این شرکت گفت:  تجربه مشتری در سطوح مختلف مثل نرم‌افزار، امنیت و … است. بحث امنیت سفر موضوع بسیار مهمی است و در تپسی سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در این موضوع شده و کاملا مشهود است.مدیرعامل تپسی با اشاره به هدف عرضه اولیه این استارتاپ اظهار کرد: هدف تپسی از ورود به بازار سرمایه توسعه کسب‌وکار است. تمام منابع حاصل از عرضه اولیه برای توسعه و رشد آتی به شرکت تزریق خواهد شد.

    جذابیت‌های سه‌گانه  کسب‌وکارهای اینترنت‌محور

مدیرعامل تپسی سرعت رشد سریع را از جذابیت‌های مهم این شرکت‌ها در همه بازارهای مالی دنیا دانست و اظهار داشت: این شرکت‌ها به دلیل پتانسیل‌های بالای بازارها تصمیم به سرمایه‌گذاری‌های سریع می‌گیرند تا بازار را هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ عمقی گسترش ‌دهند و به همین دلیل درآمد خود را صرف توسعه بازار می‌کنند.به گفته منشی‌پور بررسی کسب‌وکارهای پلتفرمی در بلندمدت، نشان‌دهنده سه ویژگی مشترک در بین آن‌هاست.

او این سه ویژگی را موردتوجه قرارداد و گفت: ویژگی اول رشد سریع است که معیار اصلی جذابیت پلتفرم‌هاست، مورد دوم نیز سرمایه‌گذاری حداکثری با هدف جذب سریع بازار بالقوه بوده که این کار موجب سودآوری کم یا زیان دهی کسب‌وکارها در کوتاه‌مدت می‌شود، درنهایت نیز بازدهی قابل‌توجه از جنس Capital gain برای سرمایه‌گذاران از جذابیت‌های مهم این صنعت محسوب می‌شود.

    چگونگی عرضه اولیه تپسی

منشی‌پور گفت: عرضه اولیه سهام این شرکت به روش سلب حق تقدم خواهد بود. به بیانی دیگر، افزایش سرمایه بلافاصله اتفاق می‌افتد و یک عرضه چهار پنج درصدی در روزهای آتی انجام و کشف قیمتی انجام می‌شود. پس از آن عرضه اصلی به روش سلب حق تقدم خواهد بود.او ادامه داد:  در گذشته تپسی مراحل مختلفی از جذب سرمایه داشته و در هر محله از جذب سرمایه رشد معنادار و پایدار داشته که توسعه جغرافیایی و توسعه عمقی بوده است

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل شرکت تپسی گفت: بازار سرمایه برای شرکت‌های حوزه دیجیتال، پتانسیل‌های بالایی دارد. توسعه جغرافیایی برای تپسی از اهم برنامه‌های ما برای سال آینده است که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی درخصوص این عرضه اولیه این شرکت توضیح داد: عرضه اولیه به این ترتیب برنامه‌ریزی شده که در ابتدا پنج درصد عرضه می‌شود و سهامداران تعهد دارند که همه درآمد آن را به شرکت برگردانند. پس از آن نیز دومین عرضه به روش سلب حق تقدم خواهد بود که آن هم قرار است همه تامین مالی به شرکت برگردد.

مدیرعامل تپسی درباره ظرفیت سفرهای کشور گفت: همچنان ظرفیت پنج تا شش میلیون سفر در کشور خالی است که می‌توان از این پتانسیل استفاده کرد و به طور مشخص تاکسی اینترنتی می‌تواند آن را جذب کند از این رو سایز بازار کماکان بزرگ است. برای تحقق این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری وجود دارد. کم شدن و از بین رفتن پاندمی کرونا روی درآمد ما اثرگذار است. در تابستان گذشته ۵۸ میلیارد تومان درآمد داشتیم که این رقم در زمستان به ۹۱ میلیارد تومان رسید و پیش‌بینی می‌شود در آخر خرداد به ۹۸ میلیارد تومان برسد.وی ادامه داد: در یک ماه گذشته به پنج شهر جدید وارد شدیم و خدمات ارائه می‌دهیم و در سه ماه آینده به ۱۳ شهر دیگر وارد خواهیم شد. سال گذشته ۲۶۶ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشتیم و پیش‌بینی ما از درآمد عملیاتی سال آینده ۶۸۰ میلیارد تومان درآمد کمیسیون است. البته ۷۰ درصد از درآمد ناشی از رشد عملیات و ۳۰ درصد آن نیز از رشد قیمت‌ها است. مدیرعامل این تاکسی اینترنتی گفت: قرار است تپسی به سوپراپ تبدیل شود و دو سرویس جدید تپسی پک و تپسی لاین نیز به خدمات ما اضافه می‌شود.

   افزایش ۱۰۰ درصدی درآمد تپسی!

‌بنیان‌گذار تپسی در ادامه این نشست با بیان اینکه تپسی بعد از کرونا دوباره اوج گرفت گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم که درآمد بهار امسال تپسی نسبت به بهار سال گذشته با ۱۰۰ درصد افزایش روبه‌رو شود.  فروش سال ۱۴۰۰ معادل ۲۶۶ میلیارد تومان بود و برآورد محافظه‌کارانه این است که فروش سالانه ۱۴۰۱ به ۶۸۰ میلیارد تومان برسد.

هومن دمیرچلو ادامه داد: ۷۲ درصد از رشد فروش مربوط به برنامه‌های توسعه‌ای و در راس آن توسعه جغرافیایی است. همچنین افزایش عمق در شهرهای فعلی نیز در این رشد محاسبه شده است

    قیمت تپسی برای عرضه اولیه چقدر است؟

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه کاردان به عنوان ارزش‌گذار، مشاور پذیرش و متعهد خرید این عرضه اولیه نیز گفت:  ارزش سهام تپسی بر اساس جمع‌بندی کاردان و کارشناس رسمی دادگستری با رویکرد مبتنی بر ارزش خالص دارایی‌ها به مارکت ۱۶ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال و ارزش هر سهم به هزار و ۴۰۳ تومان رسید.احسان مرادی بیان کرد: بر اساس روش شبیه‌سازی مونته کارلو ۱۰ هزار نمونه تصادفی را بر اساس کلیه متغیرهایی که روی ارزش، اثرگذار بودند دامنه را محاسبه کردیم. طبق آماری بر اساس ۹۰ درصد احتمال مارکت از ۱۴۰۵ میلیارد تومان تا ۲۲۱۶ میلیارد تومان تخمین زده شد.

    مروری بر صورت‌های مالی  و افزایش سرمایه تپسی

در ادامه این نشست خبری، گلناز شانه‌بند مشاور ارزش‌گذاری تامین سرمایه کاردان در مورد ابعاد مختلف صورت‌های مالی تپسی توضیحاتی را ارائه کرد و در تشریح روند افزایش سرمایه این شرکت، گفت: شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس ۴ دوره افزایش سرمایه داشته است که آخرین مورد مربوط به دی ماه ۱۳۹۸ است که طی این افزایش سرمایه، سرمایه شرکت به ۱۱۷۰ میلیارد ریال رسید.

شانه‌بند با پرداختن به روند حاشیه سود تپسی و پیش‌بینی چشم‌انداز این روند اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌ها حاشیه سود خالص در سال ۱۴۰۱ روی ۳ درصد می‌رود. در سال ۱۴۰۲ با بهره‌گیری از منابع و زیرساخت‌ها به ۹ درصد خواهد رسید و در نهایت سال ۱۴۰۴ به سربه‌سری عملیاتی خواهد رسید که حاشیه سود ۱۵ درصد خواهد شد. مشاور ارزش‌گذاری تامین سرمایه کاردان عامل اصلی تعیین‌کننده ارزش تپسی را تعداد سفرها دانست و اظهار داشت: تپسی سفرهایش را با ۲۶ میلیون سفر در سال ۹۶ آغاز کرد و این رقم در سال ۱۳۹۸ به ۱۱۰ میلیون سفر رسید. در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل کرونا این آمار با افت روبه‌رو شد و برآورد می‌شود سفرهای امسال به سطح قبل از کرونا برسد. در نهایت شانه‌بند در تشریح ابعاد دیگر صورت‌ مالی پیشگامان دانش و فناوری آرامیس گفت: جمع دارایی‌های تپسی اکنون ۲۷۸۰ میلیارد تومان است و در مورد سود خالص نیز پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۱۴۰۴ به ۵۰۹۴ میلیارد ریال افزایش پیدا کند.

 

ارسال نظر