اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۰۴:۳۳:۵۷
کد خبر: ۱۸۹۶۵۷

مرحله سوم توزیع سود در راه است

سنا| محمود حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری سمات با بیان اینکه تاکنون دو مرحله پرداخت سود به جاماندگان سهام عدالت انجام شده است، به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) افزود: در مرحله اول و دوم به ترتیب ۳۰۷ و ۲۰۰ هزار نفر مشکل شبای بانکی معتبر خود را برطرف و سودهای سنواتی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت کردند.وی با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شبای معتبر بانکی روبرو هستند، اظهار داشت: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده تا سود سهامداران به حساب آنها واریز نشود.حسنلو درباره سهامداران عدالتی که هنوز شماره شبا معتبر بانکی خود را اصلاح نکرده‌اند، گفت: این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت‌نام و احراز هویت خود را انجام دهند تا در روند پرداختی‌های آتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گیرند.معاون فناوری و توسعه نوآوری سمات با بیان اینکه سهامداران عدالت نگران سود سال‌های گذشته خود نباشند، تصریح کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی امسال در چندین نوبت، واریز سود سهامداران عدالت را در دستور کار خود قرار داده است اما امیدواریم اینگونه سهامداران هر چه سریعتر مشکل شماره شبا معتبر بانکی خود را حل کنند تا این شرکت بتواند سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ آنها را تا اواسط تیرماه امسال پرداخت کند.گفتنی است، سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) با هدف ایجاد سامانه‌ای یکپارچه، فراگیر و ارایه خدمات مطلوب به سهامداران بازار سرمایه راه‌اندازی شده است.

شرایط دریافت وام برای بورسی‌ها چیست؟

اقتصادآنلاین| امکان توثیق مکانیزه سهام، جهت دریافت کارت اعتباری و تسهیلات بانکی برای تمام سهامداران، اسفندماه سال گذشته فراهم شد و از اردیبهشت ماه سال جاری، وثیقه‌‌گذاری سهام رسمیت یافت. تنها شرط برای دریافت وام این است که فرد در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کند. درواقع سهامدار به اپلیکیشن‌های بانکی یا شعب بانکی مراجعه کرده و درخواست توثیق سهام خود را ارایه می‌دهد. پس از این فرد از طریق سامانه سجام احراز هویت می‌شود.پس از طی کردن روند مذکور، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، دارایی قابل وثیقه متقاضی را به بانک اعلام می‌کند و بانک نیز در اپلیکیشن به سهامدار نشان می‌دهد. پس از آن سهامدار می‌تواند نمادهایی که قصد توثیق آنها را دارد انتخاب و تایید کند. پس از اینکه دکمه تایید زده شد، همانند خرید اینترنتی که فرد به صفحه شاپرک ارجاع داده می‌شود، در اینجا هم فرد به یک صفحه توثیق ارجاع داده خواهد شد. در واقع شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، درخواستی که از سمت بانک آمده است را به سهامدار نمایش می‌دهد و پس از احراز هویت، دوباره درخواست متقاضی ثبت شده و فرآیند توثیق بعد از اعمال معاملات صورت می‌گیرد.پس از آن، بانک می‌تواند نتیجه را از شرکت سپرده‌گذاری استعلام بگیرد و اگر موفقیت‌آمیز بود، فرآیند تسهیلات ادامه می‌یابد. به گفته معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، احتمال دارد که بانک‌ها ۷۰درصد ارزش سهام را تسهیلات دهند و ۳۰درصد مارجین بگیرند. البته در این بازه زمانی، قیمت سهام تقریبا در کف است و انتظار نمی‌رود بیش از این افت کند. از سوی دیگر، امکان افزایش توثیق در نظر گرفته شده است. در واقع اگر بانک با ریسک مواجه و ارزش توثیق از مارجین کمتر شد، می‌تواند به مشتری اعلام و درخواست کند که مشتری، میزان توثیق را افزایش دهد تا بانک اقدام به فروش سهام شخص نکند.

زمان تخصیص سهام عدالت به جاماندگان مشخص شد

ایرنا| بعد از آزادسازی سهام عدالت، تعیین تکلیف جاماندگان این سهام مورد پیگیری جدی مسوولان قرار گرفت و طی دو سال گذشته وعده‌های زیادی در راستای زمان اجرایی شدن تخصیص سهام عدالت به جاماندگان این سهام اعلام شده بود.در اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بود که رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره جاماندگان سهام عدالت اعلام کرد: بند«الف» قانون بودجه، دولت را مکلف کرده تا به افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و افراد واجد شرایط مطابق اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام عدالت تعلق بگیرد.حسین قربان‌زاده ادامه داد: قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، سازوکاری را پیش‌بینی کرده که وزارت اقتصاد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری هم افرادی که دارای شرایط دریافت سهام عدالت هستند، تعیین شوند و اصرار ما این است تا ضمن برگزاری جلسات تا پایان خردادماه مشخص شود که چه برنامه‌ای برای جاماندگان سهام عدالت در دستور کار است. ابتدا قرار بود مبنای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان پرداخت سهام عدالت به ۲ دهک اول و ۴ دهک دیگر باشد.به دنبال اعلام چنین خبری و نیز تداوم پیگیری‌ها برای سرعت بخشی به تخصیص سهام جاماندگان سهام عدالت، دقایقی قبل حسین قربان‌زاده رییس سازمان خصوصی‌سازی از تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت خبر داد و گفت: بعد از پیگیری‌های انجام شده برای تشخیص واجدان سهام عدالت، مشخص شد که یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۷۵ نفر از کمیته امداد و ۲ میلیون و ۲۵ هزار و ۸۲۵ نفر از سازمان بهزیستی جزو واجدان دریافت سهام عدالت هستند که تاکنون از دریافت این سهام غافل مانده‌اند. در مجموع از این دو نهاد حمایتی، تعداد سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر سهام عدالت ندارند و باید به این افراد سهام تعلق بگیرد. قربان‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان سهام به این افراد تعلق می‌گیرد، اظهار داشت: تاکنون این مساله نهایی نشده و تصمیم‌گیری در مورد این موضوع نیازمند چندین هفته زمان است تا مشخص شود که سهام از چه منابعی به این افراد اختصاص یابد.

 

ارسال نظر