رویداد

۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ۰۴:۲۳:۴۷
کد خبر: ۱۸۹۴۲۷

اقبال دوباره به بورس با رشد ۱۰۰ درصدی ثبت‌نام در سجام

ایرنا| سهامداران در سال ۱۴۰۰ به دلیل اعتمادهای از دست رفته نسبت به بازار سرمایه و ترس از دست دادن سرمایه‌های خود در این بازار، دیگر تمایل چندانی برای ورود به بازار سهام و نیز سرمایه‌گذاری در این بازار نداشتند. ارزش معاملات در آن زمان و نیز آمارهای ارایه شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری در زمینه احراز هویت سهامداران در سجام؛ گواه از بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سهام و نیز جایگزین کردن دیگر بازارهای موازی برای سرمایه‌گذاری بود. معاملات بورس بعد از گذر از دوران هیجان که طی ۲ سال گذشته تحت تاثیر اقدامات اشتباه دولت سابق وارد مدار نوسانی شده بود، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم رنگ آرامش را به خود دید و به دنبال تصمیم‌گیری‌های درست این دولت تا حدودی نوسانات کاذب در این بازار فروکش کرد. مسوولان حاضر در دولت فعلی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم از هیچ تلاشی برای تغییر نگاه سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه دریغ نکردند و طی این مدت کوتاه حسن‌نیت و نگاه متفاوت خود به بازار سرمایه را در مقایسه با دولت دوازدهم از طریق انجام اقدامات مختلف مانند حذف قیمت‌گذاری دستوری نشان داد. ابتدا اثر مثبت اقدامات انجام شده از سوی دولت سیزدهم بر روی تابلوی معاملات بورس نشان داده نشد و چندان توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب نکرد، اما به‌مرور و از اسفندماه گذشته انعکاس تصمیمات درست مسوولان دولتی بر بازار نمایان شد و شاهد بازگشت صعودی دوباره به معاملات بازار سرمایه بودیم. به‌مرور و به دنبال تصمیمات مثبت اتخاذ شده از سوی دولت سیزدهم، نگاه سهامداران به این بازار تغییر کرد و بار دیگر با ورود سرمایه‌های خود به بازار سرمایه، این بازار را به عنوان مکان نخست سرمایه‌گذاری‌ها انتخاب کردند. طبق ایجاد چنین روندی در بازار، آمار ارایه شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه حاکی از اتمام دوران بدبینی نسبت به بازار و بازگشت روزهای خوش به بازار سرمایه است. طبق این گزارش منتشر شده، احراز هویت توسط سهامداران در سامانه (سجام) در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با رشد ۶۳ درصدی همراه بود و تعداد سهامداران در احراز هویت از ۲۰۵ هزار نفر سهامدار عبور کرده است. بر اساس اطلاعات گزارش ماهانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خصوص اردیبهشت‌ماه امسال، تعداد ۳۰۳ هزار و ۳۷ ثبت‌نام از سوی سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه «سجام» صورت‌گرفته که در مقایسه با اولین ماه سال جاری با رشدی بیش از ۱۰۰ درصدی (معادل ۱۵۱ هزار نفر) و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز با عبور از ۲۰۵ هزار سهامدار در این ماه به ۲۰۵ هزار و ۱۶۲ مورد رسیده که در مقایسه با فروردین‌ماه سال جاری با رشدی بیش از ۶۳ درصدی (معادل ۷۹ هزار نفر) مواجه شده است.

جزییات و تعداد واگذاری شرکت‌های دولتی اعلام شد

تسنیم| حسین امیر رحیمی، سرپرست دفتر شرکت‌ها و آماده‌سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی ایران گفت: سهام این شرکت‌ها از یک هزارم درصد تا صد درصد است یعنی ترکیب صد درصدی ۵۱ شرکت، ترکیب بین ۲۰ تا ۵۰ درصدی ۸۳ شرکت و بقیه زیر ۲۰ درصد که سهام جزو هستند. امسال سازمان خصوصی‌سازی فهرست واگذاری‌ها را حداکثری بسته است. سرپرست دفتر شرکت‌ها و آماده‌سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی ایران گفت: این سازمان سعی کرده هرشرکتی که در طول ۱۰ سال گذشته از بین دو هزار و ۵۰ شرکت ممکن که در اقتصاد ایران وجود داشته و در سال‌های گذشته در فهرست سازمان خصوصی‌سازی بوده و به هر دلیلی خارج یا فسخ شده‌اند در این فهرست صد درصدی شرکت‌های قابل واگذاری آورده شده است. وی در ادامه افزود: خوشبختانه چند اقدام زیر ساختی برای واگذاری اموال و دارایی‌های دولتی به بخش خصوصی انجام شده که سامانه پاسخ و اطلاع‌رسانی از جمله این موارد است. امیر رحیمی اظهارداشت: خوشبختانه از طریق این سامانه هر آنچه به عنوان صورت‌های مالی، مصوبات صورت جلسات مجامع، مصوبات مهم هیات‌مدیره شرکت‌های بزرگ و سایر موارد به نحو احسن اطلاع‌رسانی خواهد شد. وی عنوان کرد: در حال حاضر یک بستر اطلاع ر سانی و شفافیت صدرصدی برای انضباط مالی بنگاه‌ها در کشور فراهم شده است. سرپرست دفتر شرکت‌ها و آماده‌سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی ایران گفت: به‌طورکلی سهام دو هزار و ۵۰ شرکت طی ۱۴ تا ۱۵ سال گذشته در فهرست واگذاری‌های سازمان مزبورقرار گرفته که بخشی زیادی از سهام این شرکت‌ها واگذار شده و تنها سهام ۱۸۷ عنوان شرکت باقی مانده که باید واگذار شود. متاسفانه درچند سال گذشته ۱۱ شرکت بزرگی که در کشور واگذار شد اکنون فسخ یا در حال فسخ هستند.

امیر رحیمی اظهارداشت: به‌طورحتم در واگذاری شرکت‌های مزبور انتظار بر این بوده که بیشترین دقت از طرف دولت صورت گیرد. متاسفانه بی‌دقتی‌ها و همینطور اقدامات، تصمیمات و عملکردهای نادرست اعتماد بین دولت و بخش خصوصی واقعی را در بحث واگذاری‌ها از بین برده است. سرپرست دفتر شرکت‌ها و آماده‌سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی ایران گفت: ایجاد شفافیت، اصلاح قوانین ضروری و لازم و مواردی از این دست در برگرداندن و احیای اعتماد عمومی نسبت به واگذاری‌ها یا سرمایه‌گذاران به دولت بسیار نقش آفرین است.

وی افزود: تمام تلاش سازمان بر اینکه از این به بعد در واگذاری‌ها به چند اصول اولیه مثل انضباط مالی، استقرار حاکمیت شرکتی و همین‌طور مالکیت پاداشی باشد برای مدیریت بهره وری یعنی خلق ارزشی در بنگاه صورت گیرد سپس واگذار شود پایبند باشد.

 

ارسال نظر