بورس در انتظار جمع‌بندی

۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ۰۴:۲۱:۴۱
کد خبر: ۱۸۹۴۲۴
بورس در انتظار جمع‌بندی

گروه بازار سرمایه|

ارزش کل معاملات بورس با افزایش ۶.۸۶ درصدی نسبت به ماه معاملاتی قبل یعنی فروردین ۱۴۰۱ در اردیبهشت ماه به ۱۲۲ هزار و ۶۲۹ میلیارد تومان رسید. در طول ماه معاملاتی گذشته که از یکم تا ۳۱ اردیبهشت محاسبه می‌شود، شاخص کل بورس با ۴.۴۶ درصد افزایش به میزان ۶۷ هزار و ۴۶۸ واحد تغییر داشته و از تراز یک میلیون و ۵۱۲ هزار واحد به یک میلیون و ۵۷۹ هزار واحد رسید.

همچنین شاخص هم وزن که نشانگر بهتری از رشد یا کاهش ارزش تمام بازار و به ویژه شرکت‌های کوچک‌تر بورس است، با افزایش حدود ۹.۶۵ درصدی مواجه شد و به میزان ۳۸ هزار و ۷۴۶ واحد تغییر داشت. این شاخص از محدوده ۴۰۱ هزار و ۴۳۱ واحد به ۴۴۰ هزار و ۱۷۷ واحد رسید.

به‌طور کلی در طول اردیبهشت ۱۴۰۱ برخلاف کاهش حجم معاملات، ارزش معاملات افزایشی بوده که یکی از دلایل آن می‌تواند ورود سرمایه‌گذاران خرد به بازار باشد. اما به‌طور نسبی در ماه گذشته وضعیت متعادلی را در بازار شاهد بودیم و اکنون نیز شاخص کل درگیر مقاومت یک میلیون و ۵۷۰ هزار واحد است. برخلاف حجم معاملات، ۱۲ شاخص بورسی رشد کردندطبق گزارش منتشر شده شرکت بورس تهران، ارزش کل معاملات بورس اوراق بهادار تهران در ماه معاملاتی که گذشت با افزایش ۶.۸۶ درصدی نسبت به ماه معاملاتی قبل یعنی فروردین ۱۴۰۱، از مبلغ ۱۱۴ هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان به ۱۲۲ هزار و ۶۲۹ میلیارد تومان رسید.

همچنین حجم کل معاملات از ۲۱۴ میلیارد و ۹۴۱ میلیون سهم به ۲۰۱ میلیارد و ۱۰۳ میلیون سهم رسید، که نسبت به ماه گذشته کاهش ۶.۴۴ درصدی را نشان می‌دهد. برخلاف حجم معاملات، ۱۲ شاخص بورسی رشد کردندآمار‌ها حاکی از آن است که ارزش معاملات در بازار بدهی که نشانگر میزان خرید و فروش اوراق است نیز۶.۳۰ درصد نسبت به ماه گذشته کاهش داشته و از ۵ هزار و ۸۲ میلیارد تومان به ۴ هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان رسیده است.

همچنین ارزش معاملات بازار مشتقه که شامل اوراق آتی، اختیار معاملات، اوراق تبعی و... می‌شود با کاهش ۸.۵۹ درصدی از ۱۹۷ میلیارد تومان به ۱۸۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) نیز با افزایش ۴.۱۳ درصدی از ۲۷ هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان به ۲۹ هزار و ۱۵ میلیارد تومان رسید.

    انتظار برای روندی متعادل

جواد فلاحیان کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: انتظار ما این است که روند بورس در هفته آینده و در میان مدت متعادل باشد. البته ممکن است که جنبه منفی بازار هم بیشتر باشد، چون صنایع کوچک و متوسط همچنان در صف فروش بودند. جنبه منفی بورس در سهم‌هایی که تعدادشان منفی است، بیشتر خواهد بود. وی توضیح می‌دهد: بررسی معاملات روز دوشنبه نشان می‌دهد. چیزی حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان خروج پول داشته‌ایم که حداقل در ۳ الی ۴ ماه اخیر این میزان خروج پول بی‌سابقه بوده و بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار هم منفی بوده است. این موضوع دو عامل داشت؛ نخست غولی که از رسیدن شاخص به محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد ساخته شده بود، عملا با پرتفوهایی که افراد چیده‌اند مطابقت نداشت. آماری در شبکه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد قیمت‌ بسیاری از سهم‌ها در شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزارواحدی اخیر با شاخص یک میلیون و ۶۰۰ دو سال قبل، اختلاف فاحشی داشتند و قیمت‌ها بسیار پایین‌تر از آن زمان بودند. این کارشناس بازارهای مالی ادامه می‌دهد: عامل دوم آن بحث گروه خودرویی است و تمام سرمایه‌گذاران در این بازار نیم نگاهی به این صنعت دارند. با صحبت‌های برخی از مسوولان در خصوص فروش بلوک، فشار فروش در برخی از گروه‌های خودرویی خصوصا ایران‌خودرو و سایپا افزایش یافت. این موضوع باعث شد که فشار عظیمی به کلیت بورس وارد شود. اما با توجه به اینکه در اواخر بازار صف فروش این دو خودرو‌ساز صف نسبتا سنگینی هم بود و جمع شد. فلاحیان اظهار می‌کند: مهم‌ترین عامل بورس در حال حاضر کمبود ورود نقدینگی است. علت آن هم به دو اتفاقی که فعلا بین سهامداران وجود دارد، برمی‌گردد. ما یک‌سری معامله‌گر خرد داریم که معمولا خرید و فروش‌های زیادی دارند که رفتارهای هیجانی از آنها سر می‌زند، امروز می‌خرند و بعد با یک منفی ۲ تا ۳ می‌فروشند. وی ادامه می‌دهد: مورد دوم بحث آن مجموعه‌هایی است که بازیگر‌های بورس هستند و می‌تواند اشخاص حقیقی یا شرکت‌های بزرگ باشد که آنها هم عمده پرتفو‌ی‌شان سهام است و معمولا پول آنچنانی برای حمایت از بازار ندارند. البته باتوجه به اتفاقاتی هم که در یکی دو سال اخیر افتاده، پول جدیدی وارد بازار نشده که ما بگوییم پول از خارج بازار به بازار کمک کند. این کارشناس بازار سرمایه در نهایت می‌گوید: اگر نقدینگی از خارج بازار وارد بورس شود، قطعا تاثیر مثبتی خواهد داشت. به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی، شاهد رشد یا ریزش شدید بازار نیستیم و بازار در حالت سکون است. باتوجه به تورم اقتصادی ما، ورود نقدینگی از خارج بازار به داخل بازار سخت است.

    بورس در انتظار قطعیت

اخبار مختلفی روی بورس اثر دارد، از یک سو بازار سرمایه همچنان در انتظار تعیین و تکلیف مذاکرات برجام و قیمت دلار است. بورس به بلوغی رسیده که دیگر خبر درمانی روی آن تاثیر ندارد و باید یک وضعیت قطعی از مذاکرات برجام و قیمت دلار اعلام شود تا سهامداران و شرکت‌ها مسیر قطعی و درست خود را پیدا کنند.  به هر حال، خبر درمانی روی بورس جوابگو نیست و مسوولان باید با قطعیت صحبت کنند. از سوی دیگر مسوولان بورسی نیز باید به وعده‌های خود عمل کنند تا بازار و سهامداران به یک جمع‌بندی مشخص برسند.

 

ارسال نظر