مسیر رو به بالای بورس

۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۰۰:۵۵:۴۹
کد خبر: ۱۸۹۳۷۶

بازار سرمایه طی هفته گذشته روزهای صعودی داشت و توانست بود به مدد رشد نمادهای نفتی و پالایشی از مقاومت ۶/۱ میلیون واحدی عبور کند. با این حال اما در آخرین روز هفته ورق برگشت و بازار سرخپوش شد. بازگشت شاخص کل به کانال ۵/۱ میلیون واحدی نگرانی عمیقی در میان سرمایه‌گذاران خرد مبنی بر احتمال ریزش بیشتر بازار ایجاد کرده بود. با این حال اما کارشناسان تاکید می‌کنند نوسان شاخص کل در محدوده فعلی امری طبیعی است. در همین حال گفته می‌شود در صورت ثبات شرایط و برآورده شدن انتظارات از صورت‌های مالی شرکت‌ها، بازار می‌تواند فصل مجامع را با موفقیت سپری و بازدهی خوبی نصیب سهامداران کند.

شایان زهراکار کارشناس بازار سرمایه در همین ارتباط در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: گزارش‌ها و پیش‌بینی‌ها از بازار سرمایه حاکی از این است که در هفته جاری شاخص از یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد عبور خواهد کرد و هفته مثبتی خواهیم داشت. وی درباره وضعیت گروه‌های بازار سرمایه در هفته جاری اظهار کرد: هفته گذشته بازار کار خود را با شاخص یک میلیون و ۵۴٣ هزار و ۵١٠ واحد شروع کرد و با شاخص یک میلیون و ۵٩۴ هزار و ٩٧٠ واحد به پایان رساند و هفته گذشته هفته‌ای متعادل و مثبتی بود. زهراکار ادامه داد: هفته گذشته بازار با مقاومت از شاخص یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحدی مواجه بود که با بازگشایی پتروشیمی پارس از شاخص یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحدی عبور کرد اما دوباره به زیر این واحد رسید اما همانطور که گفتم هفته گذشته برای بازار سرمایه مثبت و متعادل بود. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری با تفکیک گروه‌های بورسی اظهار کرد: با توجه به گزارش‌ها برآورد می‌شود که بهترین گروه بازار در هفته جاری گروه‌های بانکی باشند.

    ضرورت رفع ابهامات پالایشی‌ها

زهراکار افزود: برخلاف انتظارات، گروه‌های دلاری گزارش‌های خوبی ارایه نکردند. همچنین هرچند یکی از گروه‌های خودروسازی از فروش بلوکی سهام زیرمجموعه خود خبر دارد اما این خبر تحرکی در گروه خودرویی ایجاد نکرد. وی گفت: در گروه‌های پالایشی ابهاماتی وجود دارد که با پایان و رفع این ابهامات، این گروه هم مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین گروه‌های هم‌وزن با اصلاحی که داشتند این انتظار وجود دارد که این گروه و رشد شارپی داشته باشد. این گزارش‌ها و پیش‌بینی‌ها از بازار سرمایه حاکی از این است که در هفته جاری شاخص از یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد عبور خواهد کرد و هفته مثبتی خواهیم داشت.

    سمت و سوی حرکت شاخص کل

مهدی سوری دیگر کارشناس بازار سرمایه هم اظهار کرد: واقعیت این است که صعود یا سقوط شاخص قابل پیش‌بینی نیست اما واقعی شدن نرخ محصولات و حذف قیمت‌های دستوری در نهایت به نفع بازار سرمایه‌ است، چراکه سود شرکت‌ها را افزایش می‌دهد و افزایش نرخ تورم هم قاعدتا تمایل مردم را برای سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهد. وی درباره سیگنالی که سیاست‌های جدید اقتصادی به بازار سرمایه‌ داده، اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که به‌طور کلی افزایش نرخ تورم باعث افزایش قیمت همه دارایی‌ها و رشد بازارهای مالی می‌شود. در شرایط تورمی پول داغ است و افراد تمایلی برای نگه داشتن پول نقد ندارند و سرمایه‌گذاری‌ها به سمتی هدایت می‌شود که حداقل از نرخ تورم عقب نماند. سوری افزود: اما بازدهی‌ای که از رشد نرخ تورم در بازارها برای افراد به دست می‌آید، معمولا با افزایش مخارج از بین می‌رود. در این شرایط افراد هر چند برای افزایش ثروت سرمایه‌گذاری می‌کنند اما مخارج هم در این شرایط تورمی به همان اندازه افزایش پیدا می‌کند و در این صورت بازدهی سرمایه قاعدتا بازده مطلوبی نیست.

    بازدهی مطلوب  از محل بهره‌وری شرکت‌ها

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازده، زمانی مطلوب است که از محل بهره‌وری شرکت‌ها و رشد تولید به دست بیاید، ادامه داد: سیاست‌های اخیر دولت هر چند به جلوگیری از هدررفت منابع کمک می‌کند اما به نحوه اجرای آن انتقادات زیادی وارد است که مهم‌ترین آن به عدم شفافیت این سیاست برمی‌گردد. این سیاست‌ها تنها در صورتی می‌تواند موفق باشد که مردم به سیاست‌گذار اعتماد داشته باشند و اعتماد مردم جلب شده‌ باشد. وقتی مردم هیچ اطلاعی از نحوه و فرمول محاسبه نرخ یارانه‌های جدید ندارند و در عقبه ذهنی خود، تجربه ناموفق یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را دارند، باعث می‌شود که به این سیاست‌ها اعتماد نداشته باشند و همراهی نکنند. سوری در پاسخ به این سوال که تورم حاصل از حذف ارز ترجیحی عامل رشد شاخص خواهد شد، گفت: واقعیت این است که صعود یا سقوط شاخص قابل پیش‌بینی نیست اما واقعی شدن نرخ محصولات و حذف قیمت‌های دستوری در نهایت به نفع بازار سرمایه‌ است، چراکه سود شرکت‌ها را افزایش می‌دهد و افزایش نرخ تورم هم قاعدتا تمایل مردم را برای سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهد.

    اعتماد؛ لازمه ورود پول

سوری با اشاره به افزایش ورود نقدینگی در بازار سرمایه اظهار کرد: در دو تا سه ماه گذشته افزایش حجم معاملات، افزایش ورود نقدینگی به بازار را تایید می‌کند. مدت‌ها بود که تمام تحلیلگران بازار سرمایه روی اینکه قیمت سهام پایین آمده، اتفاق نظر داشتند و این کاهش قیمت سهام می‌تواند باعث رشد در بازار سرمایه شود. این کارشناس بازار سرمایه افزود: در دو سال گذشته شاهد افت قیمت سهام بودیم و در این مدت بسیاری از فعالان بورس دچار ضرر شدند و در عین حال تولیدات شرکت‌های بورسی افزایش یافته اما قیمت سهام بالا نرفت و تمام این موارد انتظار رشد را در بازار ایجاد کرده بود اما روی زمان رشد اتفاق نظر وجود نداشت و با رشد جزئی بازار سایر افراد نقدینگی وارد بازار کردند تا از این غافله عقب نمانند. وی تاکید کرد: نکته بسیار مهم این است پول‌هایی که به صورت هیجانی وارد بازاری می‌شوند قابلیت این را دارند که به صورت هیجانی هم از آن بازار خارج شوند و هنور اعتماد عمومی به بازار برنگشته که بتوان گفت پول‌ها برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت به بازار برگشته ‌است. روند ورود نقدینگی به بازار در زمانی که قیمت‌ها پایین هستند مثبت است اما عاملی که می‌تواند این روند را تشدید کند، اعتماد مردم است. اگر چنین اعتمادی وجود نداشته باشد هر چقدر هم که نرخ تورم افزایش یابد و افزایش نرخ نقدینگی وجود داشته باشد به محض اینکه بازار دیگری ظاهر جذاب‌تری داشته باشد، پول‌ها به آن بازار روانه می‌شوند.

 

ارسال نظر