اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۰۲ - ۰۲:۴۸:۳۰
کد خبر: ۱۸۹۲۶۴

تغییر روند اقتصاد  با حذف ارز 4200 تومانی

سنا| سید غنی نظری خانقاه نماینده مجلس گفت: اگر تامین مالی به تولیدکنندگان تعلق نگیرد و در دست دلالان باشد، گردش پول نادرست انجام ‌شده و گرانی ایجاد خواهد شد. بنابراین، تحول اقتصادی باید با شفافیت کامل و در زمان مناسب اجرا شود تا منجر به ضرر مردم نشود. این نماینده خانه ملت در این باره گفت: در تحول نظام اقتصادی که از طریق دولت سیزدهم مد نظر است، حذف پرداخت سوبسید در طول سال‌های اخیر مد نظر قرار گرفته است. وی افزود: هدف دولت از انجام این اقدام این بود که یارانه پرداختی دولت برای خرید مایحتاج اصلی به مردم اختصاص داده شود؛ زیرا در مدل قبلی به‌طور کامل به دست مردم نمی‌رسید؛ یعنی رقمی بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به دست مردم نمی‌رسید و کم‌تر از ۴۰ درصد در اختیار آنها قرار می‌گرفت. نظری خانقاه عنوان کرد: مابقی نصیب عده‌ای دلال می‌شد، اما با این کار دولت، اقدام مثبت رو به جلو انجام شده که در بازارسرمایه تاثیر بسزایی خواهد داشت؛ به این صورت که با حمایت جدی از تولیدکنندگان واریز مستقیم یارانه به دست آنها و در نهایت تقویت اساسی، رشد بازارسرمایه را خواهیم دید این نماینده مجلس بیان کرد: اگر تامین مالی در دست تولیدکنندگان قرار نگیرد و در دست دلالان باشد، گردش پول نادرست انجام می‌شود؛ و همین امر منجر به گرانی خواهد شد. به گفته وی؛ این تحول اقتصادی باید با شفافیت کامل و در زمان مناسب اجرا می‌شد تا منجر به ضرر مردم نشود که دولت به درستی با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۱ تن به اجرای این قانون برای برون رفت از مشکلات ناشی از پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان گرفت.

بورس متعادل می‌شود

باشگاه خبرنگاران| کوروش آسایش گفت: در چند روز گذشته به کمک نمادهای شاخص‌ساز‌ بازار، محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد شکسته شد، ولی روز پس از آن مجدد هیجانات فروش باعث از دست رفتن این محدوده شد. در حال حاضر برای شاخص کل خط تنکانسن و حمایت مهمی در محدوده یک میلیون و ۵۷۰ هزار واحد شکل گرفته که می‌تواند محدوده اصلاح شاخص باشد. پس از آن این شاخص در میان مدت می‌تواند به سمت محدوده‌های یک میلیون ۷۰۰ هزار واحد و سپس یک میلیون ۷۸۰ هزار واحد حرکت کند. او می‌گوید: شاخص هم وزن نیز با ریزش شدیدی که در سال گذشته داشت در طی ۳ ماه گذشته رشد خوبی را داشته و توانسته مقاومت خط روند نزولی خود را بشکند و اکنون در حال تثبیت و پولبک به منطقه شکسته شده است. می‌توان محدوده ۴۲۹ هزار واحد را (برگشت به عدد ۷۰ در اندیکاتور rsi) پایان اصلاح این شاخص دانست که پس از آن می‌تواند به سمت هدف ۴۷۰ هزار واحد حرکت کند. کارشناس بازار سرمایه گفت: به‌طور کلی بازار در هفته پیش‌رو روز‌های متعادل را طی خواهد کرد و به دنبال کسب انرژی بیشتر برای حرکت صعودی بعدی، با نوسانات مثبت و منفی همراه خواهد بود. همچنین گزارش‌های پایان دوره شرکت‌ها (سال مالی ۱۴۰۰) در دو روز آینده می‌تواند محرک خوبی برای ادامه‌دار بودن حرکت صعودی بازار باشد.

چرا قیمت نفت خام  اعلام نمی‌شود؟

مهر| دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به در پیش بودن مجامع عادی سالانه سهامداران شرکت‌های پالایشی، اظهار کرد: انتظار می‌رود وزارت نفت هر چه زودتر قیمت نهایی نفت خام را در راستای سهولت کار شرکت‌های پالایشی در زمینه بررسی صورت‌های مالی خود و نیز انتشار آنها در سایت کدال اعلام کنند. ناصر عاشوری با بیان اینکه شرکت‌های پالایشی هر سال با مشکل عدم ارایه به موقع قیمت نفت خام و فرآورده‌های نفتی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مواجه هستند، گفت: انتظار می‌رود با توجه به چالش‌های ایجاد شده، هر چه زودتر قیمت نفت خام برای انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی اعلام شود که در این صورت می‌توان شاهد نتیجه مثبت این اقدام در انتشار صورت‌های مالی باشیم. وی افزود: هفته گذشته جلسه‌ای را برای تعیین تکلیف این چالش برگزار کردیم و وعده‌هایی برای ارایه قیمت نفت خام ظرف ۴۸ ساعت آینده داده شد؛ این در حالی است که تاکنون این اقدام انجام نشده و باعث ایجاد مشکل برای شرکت‌های پالایشی شده است. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: ما اکنون در انتظار ارایه قیمت نهایی نفت خام از سوی مسوولان هستیم، شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی جزو شرکت‌های سودده هستند و در واقع اعتبار کشور و نیز سازمان بورس تلقی می‌شوند. به گفته عاشوری با توجه به چنین وضعیتی دولت نباید نسبت به این مساله بی‌توجه باشد و سبب آسیب به فعالیت شرکت‌های پالایشی و نیز ایجاد روند در منفی در سهام این شرکت‌ها شود. این مقام مسوول از احتمال اعلام قیمت نهایی نفت خام به شرکت‌های پالایشی در روز جاری خبر داد و گفت: با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و نیز جنگ اقتصادی می‌توان اعلام کرد که اکنون شرکت‌های پالایشی در موقعیت بدی قرار ندارند. به گفته وی، با توجه چنین وضعیتی کسب بازدهی ۱۰ درصدی توسط شرکت‌های پالایشی معقول است اما اقتصادی نیستند.

 

ارسال نظر