اخبار

۱۴۰۱/۰۲/۲۹ - ۰۲:۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۸۹۱۴۷

بازار سرمایه باید یاد بگیرد به شرکت‌های غیرتولیدی نگاه کند

بهنام کیامرزی رییس هیات‌مدیره آهن‌آنلاین اظهار کرد: فروشگاه اینترنتی آهن‌آنلاین در زمینه‌های مختلف حضور دارد. ما انتظار خاصی از دولت نداریم. به‌طور مثال بدون اینکه یک ریال وام اشتغال و حمایت بگیریم برای چندصدنفر با هزینه شخصی ساختمان خریدیم و اشتغال ایجاد کردیم. ما اینقدر زحمت کشیدیم و شغل ایجاد کردیم. دولت، مجلس و شهرداری به ما کمک کند تا ما پول بدهیم و دفتر محل کارمان را اداری کنیم. زمانی که آقای قالیباف شهردار تهران بود می‌توانستیم پول بدهیم و دفتر محل کارمان را اداری کنیم. به محض اینکه ما کار را شروع کردیم قانون آن را حذف کردند. این همان تصمیمات یک‌شبه است. این تصمیمات اجازه نمی‌دهد که برنامه‌ریزی کنیم. اگر بخواهیم برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم نباید قانون‌ها هر روزعوض شوند.

وی افزود: مشکل خاص ما همچنان منابع انسانی است. ما مشکل نیروی متخصص داریم. مدارس و دانشگاه‌ها تخصص یاد نمی‌دهند و سطح علمی در جوانان مثل سابق نیست.

رییس هیات‌مدیره آهن آنلاین ادامه داد: ما دنبال این هستیم که یکسری از صفحات سایت آهن آنلاین را که بزرگ‌ترین سایت صنعتی ایران است به تولیدکننده‌ها اختصاص دهیم تا بتوانند به‌طور انحصاری کار کنند و درصد کمی از درآمدشان را به ما بدهند. فقط یک نفر به عنوان فروشنده در محل کار ما مستقر می‌شود. حتی می‌توانیم از نظر مالی به تولیدکننده کمک کنیم.

کیامرزی گفت: بازار سرمایه ایران عادت کرده که با شرکت‌های تولیدی کار کند. مثلا اگر آمازون، گوگل یا توییتر به ایران بیاید نمی‌تواند سهامش را به بورس عرضه کند و این معضل بزرگی است. بازار سرمایه ایران باید یاد بگیرد که به شرکت‌های غیرتولیدی نگاه کند. متاسفانه فقط شرکت‌های تولیدی در بورس هستند.

بهراد منتظری، مدیرعامل آهن آنلاین اظهار کرد: آهن آنلاین شرکتی با مارک پلیس است و کاملا پیشتاز و نوآور است و مشابهی در کشور ندارد. ما برای اولین‌بار این مدل را طراحی و اجرا کردیم. وظیفه ما ارایه شفاف انواع مقاطع فولادی است و بیش از چندهزار کالا در سایت ما موجود است. ما مصرف‌کننده را به تولیدکننده متصل می‌کنیم و تا حدممکن واسطه را از بازار حذف می‌کنیم.

وی در خصوص آغاز فعالیت این فروشگاه بیان کرد: شروع فعالیت ما از سال ۱۳۸۸ بوده که ابتدا به عرضه قیمت و اطلاع‌رسانی به صورت یک سیستم خبررسانی مشغول به کار بودیم. از سال ۹۴ در حیطه خرید و فروش هم وارد شدیم و سعی کردیم به صورت گسترده در این زمینه فعالیت را آغاز کنیم.

منتظری ادامه داد: ما از سال گذشته کار را شروع کردیم. صورت مالی را با شرکت‌های بورسی پیش بردیم. منابع جذب سرمایه را روی بانک‌ها و سرمایه‌گذاری را زیرنظر بانک مرکزی آغاز کردیم. همه مراحل را طی کردیم، اما متاسفانه بورس برای این موضوع سازوکاری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر بورس چیزی را که لمس می‌کنند قابل ارزش‌گذاری است. از نظر بورس گوگل قابل ارزش‌گذاری نیست. اگر گوگل به ایران بیاید و بخواهد در بورس سرمایه‌گذاری کند، بورس سازوکاری ندارد و نمی‌توانند به یک برند، ارزش دهد.

مدیرعامل آهن آنلاین درخصوص انتظار از دولت گفت: فقط سنگ اندازی نکنند. تصمیمات 

خلق الساعه نگیرند. این تصمیمات باعث می‌شود تا تولیدکننده و مصرف‌کننده تحت الشعاع قرار گیرند. ما مطابق چند سازمان مثل مالیات ، صمت و... که قوانین کاملا شفاف و واضحی دارند پیش می‌رویم.

منتظری در پایان گفت: ما شدیدا مشکل نیرو داریم. بحث حقوق وزارت کار را نداریم. حقوقی که به نیروهایمان می‌دهیم عددی است که در شأن جوانان و مردم ایران است. فقط نیروی متخصص می‌خواهیم. نیرویی که فقط از دانشگاه بیرون نیامده باشد. قبول کند که سواد تنها، اجرا نیست.

امیدواری به تشکیل  روند ثابت در بورس

بورس‌نیوز| سلمان نصیرزاده کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت امروز بازار بیان کرد: با توجه به اینکه شاخص کل در بازه حدود ۲۵ درصدی و هم‌وزن در محدوده ۴۰ درصدی قرارگرفته، می‌توان گفت این روند با تقویت جریان پول همراه می‌شود. همچنین در این راستا به نظر می‌رسد خروجی صندوق درآمد ثابت تداوم پیداکرده و از طرفی با نزدیک شدن به فصل مجامع، اصلاح قیمت‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در صنایع داخلی می‌توان به شکل‌گیری روند در بازار سرمایه امیدوار شد.

وی در ادامه اضافه کرد: این روند در بازار سرمایه تداوم می‌یابد و شاخص کل و هم‌وزن در سطوح مهم خود قرار می‌گیرند. به همین دلیل باوجود منتشرنشدن گزارش شرکت‌های بزرگ به‌خصوص در گروه‌های فولادی، پالایشی و بانکی انتظار می‌رود گزارش آنها در وضعیت مثبتی قرار بگیرد. نصیرزاده در پایان خاطرنشان کرد: با این مولفه‌ها و مجامع شرکت‌ها می‌توان به اهداف بالاتری در بورس رسید، به‌گونه‌ای که احتمالاً شاخص از محدوده ۱,۸۰۰ واحدی عبور کند. همچنین نقطه چرخش بازار زمانی بوده که بورس تهی از اخبار تحولات باشد، به‌طور مثال حذف ارز دولتی در حالی مطرح‌شده که می‌تواند در سودآوری شرکت‌ها موثر واقع شود.

 

ارسال نظر