بورس؛ محکوم به صعود!

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ - ۰۱:۱۳:۵۳
کد خبر: ۱۸۸۹۹۱

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز شنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه با ۱۳ هزار و ۹۶۱ ‌واحد افزایش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۷۸ هزار واحدی قرار گرفت. بر اساس گزارش ایرنا معامله‌گران در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۱۶ میلیارد و ۶۴۶ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۱۱۵ هزار و ۹۲۹ میلیارد ریال معامله شد. شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز با ۱۳ هزار و ۹۶۱ ‌واحد افزایش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۷۸ هزار واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۶ هزار و ۲۳۸ واحد افزایش به ۴۴۴ هزار و ۶۴۷ واحد و شاخص قیمت با سه‌هزار و ۸۶۶ واحد رشد به ۲۷۵ ‌هزار و ۵۷۳ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۰ هزار و ۲۸۳ واحد و شاخص بازار دوم ۲۷ ‌هزار و ۹۳۵ واحد افزایش را ثبت کردند. دیروز در ادامه معاملات بورس تهران، بیش از ۱۲ میلیارد و ۸۲۸ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و در ۸۰۲ هزار و ۷۱۹ نوبت معامله شد. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت نفت و گاز پتروشیمی تامین با نماد «تاپیکو» با یک‌هزار و ۵۱۶ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با یک‌هزار و ۵۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۹۷۹ و احد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۸۱۴ واحد، پالایش نفت تبریز با نماد «شبریز» با ۷۹۹ واحد و مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۷۰۹ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۸۳۴ واحد، سایپا با نماد «خساپا» با ۴۶۲ واحد، گروه بهمن با نماد «خبهمن» با ۳۳۵ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۲۰۱ واحد، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با نماد «خگستر» با ۱۹۹ واحد و بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۱۵ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در این روز شرکت انتقال داده‌های آسیاتک با نماد «آسیاتک»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، صنعتی زر ماکارون با نماد «غزر»، گروه بهمن با نماد «خبهمن» و ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز دیروز بیش از ۱۸۱ واحد افزایش داشت و به ۲۱ هزار و ۵۷۶ واحد رسید. در این بازار سه میلیارد و ۸۱۸ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۴۰ هزار و ۵۲۹ میلیارد ریال داد و ستد شد، تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۳۶۷ هزار و ۵۵۱ نوبت بود. نمادهای پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، نفت ایرانول با نماد «شرانل» و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین پلیمر آریاساسول با نماد «آریا»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، بهمن دیزل با نماد «خدیزل»، اعتباری ملل با نماد «وملل»، مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن با نماد «وکبهمن»، مدیریت انرژی تاباه هور با نماد «وهور» و نفت پاسارگاد با نماد «شپاس» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

    شاخص تا کجا رشد می‌کند؟

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: دلار بازار آزاد به محدوده ۳۰ هزار تومان رسیده و با این افزایش قیمت بورس فردا روند متعادلی را تجربه می‌کند. با توجه به انتظارات پیش آمده، بورس این روزها روی انتظارات تورمی رشد می‌کند. چراکه دلار بازار آزاد روند افزایشی گرفت و ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز در بازار آزاد شد. وی ادامه می‌دهد: مولفه بعدی روند افزایش یا کاهش قیمت دلار بازار آزاد است. امروز با افزایش قیمت کالاهای اساسی روبرو شدیم و برهمین اساس انتظار می‌رود که بانک مرکزی در این تعیین قیمت دلار بازار آزاد ورود کند و اجازه افزایش قیمت نمی‌دهد و در نهایت قیمت دلار بازار آزاد به زیر ۳۰ هزار تومان می‌رسد. از سوی دیگر بحث مذاکرات برجام پیگیری می‌شود که این موضوع می‌تواند بازار دلار و بورس را به آرامش برساند. پس از موضوع انتظارات تورمی نیز کاهش می‌یابد. این کارشناس عقیده دارد، بورس باید در نقاط تعادلی مورد معامله قرار بگیرد؛ یعنی بازار نباید مثبت یا منفی قوی باشد و این روند تا زمان تعیین و تکلیف شدن مذاکرات ادامه‌دار است. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گزارش‌های

 ۱۲ ماهه می‌گوید: انتشار گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها در سایت کدال آغاز شده است. اگر گزارش‌ها خوب باشد شاخص می‌تواند به محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد برسد. هرچقدر انتظارات تورمی از ناحیه عدم احیای برجام افزایش یابد. اگر برجام احیا شود گروه‌هایی مثل بانک و خودور مورد اقبال سهامداران قرار می‌گیرد. در مجموع بازار سرمایه محکوم به صعود تدریجی و آهسته است. یعنی شاخص یک میلیون و۵۰۰ را از دست نمی‌دهیم و تا تیر ماه شاخص به محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد می‌رسد. اگر برجام احیا شود این رشد بازار واقعی است اما در صورت عدم احیای برجام رشد بورس واقعی نخواهد بود و بورس به صورت دلاری رشد می‌کند.

    آغاز پذیره‌نویسی هم‌وزن

مونا حاجی علی‌اصغر مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان با اشاره به اینکه، پذیره‌نویسی صندوق «هم‌وزن» از دیروز آغازشده و تا 4 خردادماه، ادامه دارد، گفت: این اولین صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی است که روی سهم‌های شاخص هم‌وزن کار خودش را آغاز می‌کند.پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله شاخصی کیان با نماد «هم‌وزن» از امروز در فرابورس ایران آغاز شد و تا 10 روز کاری ادامه خواهد داشت. «هم‌وزن» اولین صندوق شاخصی بازار سرمایه است که روی شاخص هم‌وزن فعال خواهد بود. صبح دیروز در نشست یک دیدار، یک عرضه که به مناسبت پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله شاخصی کیان برگزار شد، یکی از مدیران مجموعه کیان به تشریح جزییات این صندوق پرداخت و آن را اولین صندوق شاخصی بر مبنای شاخص هم‌وزن در بازار سرمایه معرفی کرد در نخستین روز از پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله شاخصی کیان (قابل معامله در فرابورس ایران) مونا حاجی علی‌اصغر مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان با اشاره به اینکه، پذیره‌نویسی صندوق «هم‌وزن» از امروز آغازشده و تا 4 خردادماه، ادامه دارد، گفت: این اولین صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی است که روی سهم‌های شاخص هم‌وزن کار خودش را آغاز می‌کند. حاجی علی‌اصغر با تأکید بر ویژگی‌ها و ظرفیت‌های صندوق شاخصی کیان، گفت: در بازار سرمایه ایران 6 صندوق شاخصی فعال هستند که 4 صندوق روی شاخص کل، یک صندوق در شاخص 30 شرکت بزرگ و این صندوق هم در شاخص هم‌وزن فعال هستند. وی با اشاره به اینکه اندازه این صندوق 750 میلیارد تومان است و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز در این پذیره‌نویسی نیز باید حدود 75 میلیارد تومان باشد، در خصوص پیش‌بینی عملکرد و بازدهی صندوق شاخصی کیان گفت: مقایسه آماری بازارهای سرمایه‌گذاری و میانگین بازدهی در بازارهای مختلف طی یک دوره 5 ساله از 29 اسفند 95 تا پایان اسفندماه 1400 نشان می‌دهد بازار مسکن تهران 7.69 برابر، دلار 6.99 برابر، سکه 10.37 برابر و شاخص هم‌وزن 22.15 برابر بازدهی داشته‌اند این در حالی است که بازدهی شاخص کل.17.7 درصد بوده است.حاجی علی‌اصغر با تأکید بر اینکه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های شاخص هم‌وزن برای بازدهی بالاست، گفت: بررسی میانگین بازده سالانه از ابتدای سال 97 به عنوان سالی که جهش ارزی در آن رخ داد نیز نشان می‌دهد که شاخص کل حدود 94 درصد، شاخص هم‌وزن 112 درصد و دلار 59 درصد بازدهی داشته‌اند. مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان با اشاره به اینکه بسیاری از افراد به سرمایه‌گذاری در حوزه دلار علاقه‌مند هستند، گفت: این در حالی است که بررسی آماری بازارها نشان می‌دهد ابزارهای متنوع‌تر با ظرفیت بازدهی‌های بالاتر برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند با انتخاب آنها شرایط بهتری را تجربه کنند وی با اشاره به اینکه 14 شرکت در زیرمجموعه گروه مالی کیان فعال هستند، تصریح کرد: طی چند روز آینده مجوز فعالیت لیزینگ کیان نیز دریافت می‌شود، شرکت‌های فین تک هم در زیرمجموعه کیان فعال هستند. همچنین گروه مالی کیان در حال بررسی شرایط برای ورود به بازار سرمایه است. این گزارش حاکی است از امروز 24 اردیبهشت‌ماه تا چهارم خردادماه به مدت 10 روز کاری پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله شاخصی کیان با نماد «هم‌وزن» در فرابورس انجام خواهد شد. مدیر این صندوق شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آفتاب کیان و بازارگردان صندوق نیز صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازار گردانی کیان هستند.

 

ارسال نظر