سیگنال دولت به بورس

۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۰۲:۴۵:۵۲
کد خبر: ۱۸۸۹۵۳
سیگنال دولت به بورس

گروه بازار سرمایه|

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس بازدهی 2.2 درصدی را ثبت کرد تا در مقایسه با هفته‌های اخیر خود یک رکوردشکنی نسبی را تجربه کند. در هفته‌ای گذشت اخبار زیادی در بورس وجود داشت و این اخبار توانست وضعیت معاملات را تا حدودی تغییر دهد و احتمالا این هفته نیز بازار صعودی باشد. البته به علت حذف ارز 4200 تومانی و افزایش یارانه و افزایش قیمت کالاهای اساسی نیز باعث صعود موقت بورس می‌شود.

هفته دیگر رییس دولت خبر از یارانه 300 و 400 هزار تومانی داد و این یارانه چند روز پیش قابل برداشت شد. از سوی دیگر اعلام شد که قیمت تمامی محصولات اساسی به صورت پلکانی و آرام آرام افزایش پیدا می‌کند و این موضوع در بلندمدت روی سود شرکت‌های بورسی اثر می‌گذارد. البته این اثرگذاری در دو سناریو قابل بررسی است؛ نخست اینکه با افزایش قیمت‌های کالاهای اساسی میزان خرید محصولات توسط مردم تغییری نمی‌کند و درنهایت سودآوری شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

سناریو دوم مربوط به کاهش خرید مردم می‌شود. با افزایش قیمت کالاهای اساسی قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند و به نوعی خرید محصولات کمتر می‌شود، این کم شدن خرید محصولات سودآوری شرکت‌ها کاهش و سهامداران را نیز به زیان روبرو می‌سازد.

پس از صحبت‌های رییس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گروه‌های بزرگ کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور که چند روزی است چندان مورد‌توجه بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان قرار ندارند، همچنان با فشار فروش مواجه بودند و از همان دقایق نخست دادوستدها شاخص‌کل بورس تهران را به زیر کشیدند، در مقابل اما به‌نظر می‌رسد سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران در حالی حاضر ترجیح داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند سرمایه خود را روانه سهامی کنند که با حذف دلار ۴۲۰۰‌تومانی بیشترین انتفاع را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند.

 در این‌خصوص می‌توان به دو گروه زراعت و محصولات غذایی اشاره کرد که در صدر تقاضای حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جای گرفتند و حتی یکی از نمادهای زراعی با وجود ارزش بازار پایین، سومین نماد با اثرگذاری مثبت بر شاخص‌کل بود. رییس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود تاکید کرد ارز ترجیحی از زمانی که شروع شد به کالاهای زیادی اختصاص پیدا کرد؛ دولت قبل خودش متوجه این موضوع شد که این موضوع مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند که نسبت به حذف ارز ترجیحی در بسیاری از کالاها اقدام کرد. ارز ترجیحی منجر به فساد و رانت در کشور می‌شود؛ باید این قضیه حتما اصلاح می‌شد.‌

این تاکید رییسی بر حذف دلار ۴۲۰۰‌تومانی سهامداران را نسبت به رشد سودآوری شرکت‌های درگیر با این نرخ ارز امیدوار کرد. میانگین قیمت سهام زیرمجموعه گروه محصولات غذایی روز گذشته حدود ۴‌درصد افزایش پیدا کرده و زراعی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز به مدد یک بازگشایی با افزایش ۱۱‌درصد شاخص صنعت خود همراه شدند. روز گذشته بخت با سهامداران زپارس یار بود؛ جایی‌که نماد معاملاتی شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس پس از وقفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای سه‌ماهه درست در روزی به گردونه معاملات سهام بازگشت که سهامداران تمایل زیادی به خرید سهام این گروه پیدا کرده بودند، از این‌رو زپارس ۴۱‌درصد افزایش قیمت را ثبت کرد تا این شرکت نسبتا کوچک با ارزش بازار کمتر از ۵هزار میلیارد‌تومانی، وارد جمع بزرگان شود و در زمره نمادهایی که بیشترین اثر مثبت بر شاخص‌کل روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه داشتند جای بگیرد. نگاهی به ‌عملکرد بازیگران بورسی در دادوستدهای روز گذشته نیز نشان می‌دهد درحالی که خالص خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در مجموع معاملات بورس تنها به میزان ۷۰ میلیارد‌تومان منفی بود اما شاهد ورود ۷۵‌میلیارد و ۴۶۴‌میلیون ‌تومانی سرمایه‌های خرد به زیرمجموعه‌های گروه زراعت و خالص خرید ۱۳‌میلیارد و ۶۲۷‌میلیون‌تومانی این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران در سهام تولیدکننده محصولات غذایی بودیم، در مقابل اما حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها گروه‌های فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی را در صدر لیست فروش خود جای دادند. حال این هفته گروه زراعت احتمالا بیشترین رشد خواهند داشت.

    رفتار خنثی دارویی‌ها

دارویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها که همیشه در انتظار حذف دلار ۴۲۰۰ بودند روز گذشته تغییر چندانی را شاهد نبودند. شاخص صنعت مواد و محصولات دارویی روز سه‌شنبه تنها ۰۵/ ۰‌درصد رشد کرد و خبری از صف خرید در زیرمجموعه‌های این گروه نبود و حتی خالص خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز در صنعت دارو منفی بود. هر چند رییس‌جمهور در گفت‌وگو با مردم تاکید داشت که تمام هزینه‌های دارو از طریق شرکت‌های بیمه جبران می‌شود اما به‌نظر می‌رسد تجربه ناخوشایند مطالبات معوق دارویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به دلیل کمبود منابع بیمه سلامت در سال‌های ۹۴ و ۹۵ و روند رو به افزایش دوره وصول مطالبات این شرکت‌ها در آن سال‌ها حالا نیز سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران را هراسان می‌کند تا معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران چندان به رشد واقعی سودآوری دارویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با حذف دلار ۴۲۰۰‌تومانی امیدوار نباشند.

    سیگنال سبز از ارزش معاملات

روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه اما ارزش معاملات خرد در بورس تهران با افت نسبی به زیر کانال ۴هزار میلیارد‌تومان نزول کرد. به‌نظر می‌رسد معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران همچنان در حال تخمین شرایط جدید بازار برای گروه‌ها و حتی سهام مختلف هستند، با این‌حال همچنان اگر نگاهی به روزهای کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمق بورس در میانه سال‌گذشته و ارزش معاملات کمتر از‌هزار میلیارد ‌تومانی بیندازیم، به آینده این بازار می‌توانیم امیدوار باشیم. یاسر شریعت در این‌خصوص معتقد است: افزایش ارزش دادوستدها به‌صورت متوسط از فروردین‌ماه شروع و روند آن در اردیبهشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه نیز حفظ شد، اکنون نیز به‌طور متوسط (بدون درنظر گرفتن نوسانات مقطعی) افزایش روزانه معاملات را تجربه می‌کنیم. این پارامتر نشان از بهبود وضعیت رونق بازار سهام دارد.‌ وی در ادامه نگاهی به ‌عملکرد بازیگران بورسی انداخت. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال ‌تاکنون، با وجود رشد بیش از ۱۲‌درصدی میانگین وزنی سهام، اما حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خالص خروجی به میزان ۸۵۰ میلیارد‌تومان را رقم زده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. شریعت در این‌خصوص عنوان کرد: در صورتی‌که بازار قصد تداوم رشد و روند افزایشی ایجادشده را داشته باشد، موضوع خالص میزان ورود پول جدید از سوی اشخاص حقیقی بسیار حائزاهمیت است. این مورد تاکنون به حالت قابل‌قبولی نرسیده است. اگر بازار به‌دنبال حفظ تعادل و به عبارتی رشد دایمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر است، نیاز به ورود پول تازه خواهد داشت.‌

   آیا شاخص کل در حال استراحت است یا اصلاح؟

بر اساس گزارش دنیای اقتصاد دو روز متوالی است که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، با افت مواجه می‌شود. برخی می‌گویند بعد از رشد ۲۹‌درصدی این شاخص در ۱۰۰ روز اخیر، طبیعی است که بازار به استراحت و نفس‌گیری نیاز داشته باشد. برخی دیگر اما با توجه به تجربیات ۵/ ۱سال‌گذشته، از اصلاح مجدد بازار و شاخص‌کل سخن می‌گویند. یاسر شریعت در این‌خصوص معتقد است: «زمانی که کلیت بازار سهام افزایشی بیش از ۲۰‌درصد را تجربه می‌کند نیاز به استراحت خواهد داشت. در این میان برخی از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران اقدام به جابه‌جایی سهام موجود در پرتفوی خود می‌کنند. این نوع از جابه‌جایی باعث می‌شود توام با افزایش حجم معاملات برای بازه کوتاه‌مدت، بازار از رشد کمی فاصله بگیرد. در حال‌حاضر نیز شرایط به همین منوال است.‌»این کارشناس بازار سهام به مقاومت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تکنیکال پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی شاخص‌کل در مسیر صعود نیز اشاره کرده و تاکید می‌کند: «برآورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حاکی از وجود محدوده مقاومتی در کانال ۶/ ۱میلیون واحدی بوده که این مهم برای شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران موضوعی قابل‌تامل محسوب می‌شود. چنین موضوعی در دو روز گذشته موجب افزایش عرضه‌ها نسبت به تقاضا در بازار شد.‌»شریعت اظهار امیدواری کرد: «به نظر می‌رسد پس از استراحتی کوتاه به‌طور مجدد رشد شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی ادامه پیدا خواهد کرد و سال‌۱۴۰۱ بتوانیم به سقف تاریخی نماگر اصلی نزدیک شویم.‌»

اما بورس تهران همواره نیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌نگاهی نیز به تحولات چهارراه استانبول و نرخ دلار آزاد داشته است. روز گذشته قیمت هر اسکناس امریکایی از ۲۹‌هزار‌تومان نیز فراتر رفت؛ سطحی که در حدود ۱۰۰ روز گذشته تجربه نشده بود. به اعتقاد یاسر شریعت؛ «یکی از رویداد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قابل‌اهمیت برای بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها این است که انتظارات کاهشی در بازار ارز تهران تقریبا از بین رفته است و تحلیلگران در سناریوی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود محدوده‌های پایینی را برای نرخ ارز قائل نیستند، با این‌حال پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر روند مذاکرات و موضوع سیاست‌های اقتصادی کشور از ارزپاشی بیش از حد جلوگیری کرد. در حال‌حاضر اما کاهش اخبار مثبت از روند مذاکرات احیای برجام و تغییر سیاست در فضای اقتصادی کشور، موجب افزایش تدریجی در نرخ دلار شده است. چنین موضوعی موجب افزایش انتظارات تورمی برای سال جاری نیز خواهد شد.‌» از این رو انتظار می‌رود در صورت ادامه رشد نرخ اسکناس امریکایی، در روزهای آتی شاهد واکنش مثبت بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان و رشد مجدد نماگر اصلی این بازار با اثرپذیری از سهام دلاری باشیم.

    افت کریپتوها به نفع بورس تمام می‌شود؟

بیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌کوین که در گذشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نه چندان دور تا حدود ۷۰‌هزار دلار نیز رشد کرده بود، پس از تجربه افت چند هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، روز گذشته تا ۲۹‌هزار دلار نیز نزول کرد و دیگر ارزهای دیجیتال نیز روندی مشابه را تجربه کردند. برخی کارشناسان از جمله یاسر شریعت معتقدند این روند کاهشی با تاخیر زمانی می‌تواند به نفع بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تمام شود. وی در این‌خصوص می‌گوید: ریزش قیمتی رخ داده در بازار رمز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هر چند به‌صورت مستقیم بر جریان دادوستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورس تهران و فرابورس ایران تاثیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار نیست اما به‌صورت غیرمستقیم و با تاخیر زمانی اثر‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار خواهد بود.‌ کاهشی که در اقبال رمزارز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها روی داده است در صورتی‌که تداوم پیدا کند و شیب ریزش قیمت‌ها در این بازار تند‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شود، ممکن است خروج پول از این بخش را طی ‌ماه‌های آتی تجربه کنیم. بازار رمز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از زمان (یک الی ۲ سال‌گذشته) بازاری رقیب برای بورس محسوب می‌شد. احتمالا افت قیمت در این بازار می‌تواند در نهایت به نفع بازار سرمایه کشور باشد، از این‌رو باید در‌ ماه‌های آینده روند بازار را مورد بررسی قرار داد. اگر افزایش حجم معاملات و ورود پول توسط اشخاص حقیقی روی دهد، در این حالت می‌توان اذعان کرد که یکی از دلایل این رویداد همین ریزش رمز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها است. این کارشناس بازار سرمایه البته به سهامداران توصیه می‌کند به سمت شرکت‌هایی که از سود تقسیمی مناسبی برخوردار هستند میل پیدا کنند. با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع، پیش‌بینی می‌شود که اغلب شرکت‌ها تقسیم سود مطلوبی داشته باشند؛ بنابراین شرکت‌هایی که به‌طور معمول سود‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تقسیمی خوبی دارند و از P/E به مراتب پایین‌تری برخوردارند می‌توانند گزینه‌های مطلوبی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری در نظر گرفته شوند.‌

 

ارسال نظر