خبر

۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۰۳:۲۰:۳۱
کد خبر: ۱۸۸۸۰۴

عرضه گاز مایع در بورس انرژی 

بورس انرژی ایران یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ میزبان عرضه بیش از ۳۰۰ هزار و ۶۱۸ تن فرآورده هیدروکربوری بود که از این میزان ۵۰ هزار تن آن به گاز مایع اختصاص دارد. در بازار معاملاتی روز گذشته، «اکستراکت سبک ۱۰DAE »، «اکستراکت سبک۱۱DAE» و « اکستراکت سنگین۴۰DAE» شرکت نفت ایرانول، «اکستراکت» شرکت نفت سپاهان، «آیزوریسایکل» و «بلندینگ نفتا» شرکت پالایش نفت بندرعباس، «آیزوریسایکل»، «آیزوفید»، «حلال ۴۰۲» و «حلال ۴۰۴» شرکت پالایش نفت تبریز، «آیزوریسایکل» شرکت پالایش نفت تهران، «بنزین پیرولیز» شرکت پتروشیمی مارون، «پنتان» شرکت پالایش نفت کرمانشاه، «سی او» و «نفتای سبک» شرکت پالایش نفت آبادان، «MTBE» شرکت پتروشیمی شیمی بافت و «نرمال هگزان» شرکت پالایش نفت شازند در رینگ داخلی و «فول رنج نفتا»، « نفتای سبک» و « نفتای میانی» شرکت نفت ستاره خلیج فارس، «گاز مایع» مجتمع گاز پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه شد. بورس انرژی ایران روز شنبه نیز شاهد دادوستد ۴۱ ‌هزار و ۶۱۲ تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش ۶ هزار و ۱۳۵ میلیارد و ۵۸۵ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۷۰۰ ریال در بازار فیزیکی بود.در بازار شنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، «MTBE»، «برش سنگین» و «گاز مایع صنعتی» شرکت پتروشیمی بندر امام، «پنتان پلاس» شرکت پتروشیمی بوشهر در رینگ داخلی و «گاز مایع» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران دادوستد شد.

تغییر در قانون صندوق‌های درآمد ثابت

اداره نظارت و دیده‌بان بازار شرکت فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از تغییر واحد پایه سفارش در نمادهای معاملاتی با درآمد ثابت از روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ خبر داد. بر اساس مصوبات سیصد و سی و پنجمین جلسه هیات‌مدیره شرکت فرابروس ایران در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ و به استناد مفاد ماده ۱۸ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، واحد پایه سفارش (LOT) در تمامی اوراق با درآمد ثابت (اوراق بدهی) از روزچهارشنبه تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ به ۱۰۰ تغییر خواهد یافت. بر این اساس، در نمادهای معاملاتی عادی (Round LOT)، سفارشات وارد شده در سامانه باید مضربی از ۱۰۰ باشد. بنابراین، سفارشات با حجم‌های کمتر از ۱۰۰ ورقه در نماد خُرده فروشی (Odd Lot) قابل معامله خواهد بود. به این ترتیب، معاملات بلوک و عمده در نمادهای اوراق با درآمد ثابت در نماد عمده (Block) قابل انجام است. بنابراین، ضروری است کارگزاران اقدامات لازم برای ایجاد دسترسی به بازار  خُرده فروشی برای نمادهای موضوع این اطلاعیه را در بستر معاملات برخط و برخط گروهی فراهم کنند.

عرضه زنجیره فولاد  در بورس کالا

بورس کالای ایران یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه میزبان عرضه حدود ۲ میلیون تن سنگ آهن و فولاد بود. به این ترتیب یک میلیون و ۸۹۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی و ۱۰۲ هزار و ۶۷۰ تن شمش بلوم روی تابلو رفت. بر این اساس تالار حراج باز بورس کالا میزبان عرضه ۳۲۰ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی و کلوخه، ۲۷۴ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن و ۲۱ هزار تن وکیوم باتوم بود. تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز در این روز از عرضه یک میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۰۰ تن گندله سنگ آهن، ۱۵۶ هزار تن آهن اسفنجی، ۱۰۲ هزار و ۶۷۰ تن شمش بلوم، ۲ هزار و ۹۸۰ تن شمش روی، ۷۲۵ تن شمش سرب، ۱۱ هزار و ۳۰۰ تن شمش آلومینیوم، یک هزار و ۷۰ تن بیلت آلومینیوم، ۴ هزار و ۳۳۶ تن تیرآهن و میلگرد کلاف، یک هزار و ۹۹ تن ناودانی، ۵ هزار و ۹۰ تن مس کاتد، ۱۱ هزار تن مس کم عیار و ۲ هزار تن هیدروکسید آلومینیوم میزبانی کرد. یک میلیون و ۱۷۰ هزار و ۷۶ تن سیمان هم در تالار سیمان بورس کالا و ۸ هزار و ۱۰۰ تن قیر و ۲ هزار تن سیمان در تالار صادراتی عرضه شد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز عرضه ۹۱ هزار و ۹۸۹ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی، گوگرد، لوب کات و PDA TAR را تجربه کرد. بازار فرعی در این روز شاهد عرضه ۱۰ هزا رو ۵۴۴ تن میلگرد کلاف، قیر‌اند آلومینیوم، کنسانتره سرب، ضایعات پلیمری، تیشو، اکسید آلومینیوم، هیپو کلریت سدیم (آب ژاول)، هیپوکلریت کلسیم و منو کلرو استیک اسید بود.  در مجموع ۳ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۹۷۹ تن انواع کالادر تالارهای مختلف بورس کالای ایران عرضه شد.

آخرین ارزش سهام عدالت

ارزش واقعی سهام عدالت متاثر از شرایط صعودی بازار سرمایه نسبت به ماه قبل افزایش داشت، اما امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد. ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش این ارزش شد. به‌طوری که ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت. طبق آخرین آمار افزایش ارزش سهام عدالت ادامه دارد و اکنون به ۱۲ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر