دریچه

۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۰۳:۱۹:۳۴
کد خبر: ۱۸۸۸۰۳

پالایش در صدر  بازدهی صندوق‌ها

بررسی بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام طی دوره‌های زمانی یک ساله، ۶ ماهه، ۳ ماهه، یک ماهه و یک هفتگی حکایت از آن دارد که صندوق «پالایشی یکم» در صدر دوره‌های زمانی یادشده قرار گرفته است. البته بازدهی پالایش یکم از زمان آغاز فعالیت (۹۹/۹/۹) به حدود ۱۸ درصد رسیده است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله سرمایه‌گذاری‌های امن و غیرمستقیم در بازار سرمایه برشمرده می‌شوند که با توجه به انواع مختلفی که دارند می‌توانند پاسخگوی طیف مختلفی از سرمایه‌گذاران با روحیه ریسک‌پذیری پایین تا بالا باشند. بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت می‌تواند به سرمایه‌گذاران در انتخاب صندوق برتر کمک شایانی کند تا صندوق مناسب برای سرمایه‌گذاری را با توجه به بودجه، اهداف سرمایه‌گذاری، شخصیت مالی و سطح ریسک‌پذیری خود انتخاب کنند. در گزارش پیش‌رو، بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در بازده‌های یک ساله، شش ماهه، سه ماهه، یک ماهه و یک هفته بررسی شده‌اند. صندوق‌ سهامی، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که عمده سبد دارایی آن را سهام شرکت‌های بورسی تشکیل می‌دهد. به بیان دیگر، صندوق‌های سهام به صندوق‌هایی اطلاق می‌شوند که حداقل ۷۰ درصد ترکیب دارایی‌های خود را در سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس یا بازار اول و دوم فرابورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. این مدل سرمایه‌گذاری مناسب افرادی است که دارای قدرت ریسک‌پذیری بالاتری بوده، دید بلندمدت به سرمایه‌گذاری خود داشته و درعین‌حال تخصص یا فرصت کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس را ندارند. در دوره یک ساله گذشته، صندوق «پالایشی یکم» با بازدهی ۱۰۳.۳۸ درصد در صدر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام قرار گرفته است. صندوق‌های «مشترک پیشتاز» با بازدهی ۵۴.۴۶ درصد و «مشترک نیکوکاری ندای امید» با بازدهی ۵۳.۴۹ درصد رتبه‌های دوم و سوم این گروه را به خود اختصاص داده‌اند. در دوره ۶ ماهه گذشته، صندوق «پالایشی یکم» با بازدهی ۴۳.۹۵ درصد و با مدیریت شرکت تامین سرمایه نوین در صدر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام قرار گرفته است. صندوق‌های «سهام ویستا» با بازدهی ۲۸.۶۱ درصد و «آسمان آرمانی سهام» با بازدهی ۱۸.۸۶ درصد و با مدیریت شرکت سبدگردان ویستا و شرکت سبدگردان آسمان رتبه‌های دوم و سوم این گروه را به خود اختصاص داده‌اند. در دوره ۳ ماهه گذشته، صندوق «پالایشی یکم» با بازدهی ۴۹.۵۹ درصد و با مدیریت شرکت تامین سرمایه نوین در صدر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام قرار گرفته است. صندوق‌های «سهامی اهرمی کاریزما» با بازدهی ۳۸.۸۲ درصد و «امین تدبیرگران فردا» با بازدهی ۳۲.۹۸ درصد و با مدیریت شرکت سبدگردان کاریزما و شرکت سبدگردان تدبیر رتبه‌های دوم و سوم این گروه را به خود اختصاص داده‌اند. در دوره یک ماهه گذشته، صندوق «پالایشی یکم» با بازدهی ۲۳.۰۶ درصد و با مدیریت شرکت تامین سرمایه نوین در صدر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام قرار گرفته است. صندوق‌های «امین تدبیرگران فردا» با بازدهی ۱۸.۱۹ درصد و «سهامی اهرمی کاریزما» با بازدهی ۱۵.۰۳ درصد و با مدیریت شرکت سبدگردان تدبیر و شرکت سبدگردان کاریزما رتبه دوم و سوم این گروه را به خود اختصاص داده‌اند. در دوره یک هفته گذشته، صندوق «پالایشی یکم» با بازدهی ۸.۸ درصد و با مدیریت شرکت تامین سرمایه نوین در صدر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام قرار گرفته است. صندوق‌های «سهامی اهرمی کاریزما» با بازدهی ۴.۲ درصد و با مدیریت شرکت سبدگردان کاریزما و «آوای تاراز زاگرس» بازدهی ۳.۶ درصد رتبه‌های دوم و سوم این گروه را به خود اختصاص داده‌اند.

مثبت و منفی صندوق‌ها

در نقشه مندرج در سایت فیپیران رنگ سبز بیشتر به چشم می‌خورد. در این بین اما بهترین رنگ نقشه به بخش صندوق‌های سهامی رسید. در نقشه درج شده در سایت فیپیران با فیلتر بازدهی روزانه، در بخش صندوق‌های سهامی و درآمد ثابت ۳ صندوق بازدهی منفی داشتند و فقط یک صندوق در بخش مختلط منفی بود. در بخش صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق سرآمد بازار با بازدهی ۰.۰۷- درصد، پاداش سهامداری توسعه یکم با بازدهی ۰.۰۴- درصد و اعتبار آفرین ایرانیان با بازدهی ۰.۰۵ - درصد منفی معامله شدند و اما این بین صندوق گسترش فردای ایرانیان با بازدهی ۰.۱۴ + درصد بهترین عملکرد را به نمایش گذاشت. در بخش صندوق‌های سهامی، صندوق سهم آشنا با بازدهی روزانه ۰.۲- درصد، ثروت آفرین تمدن با بازدهی ۰.۰۱ - و واسطه‌گری مالی یکم با بازدهی ۰.۳۱- درصد منفی بودند، در این بین صندوق پالایشی یکم با بازدهی ۴.۴ + درصد بالاترین بازدهی مثبت را به خود اختصاص داد. در بخش صندوق‌های مختلط، تنها یک صندوق بازدهی منفی داشت و آن هم گنبد مینای دماوند با بازدهی ۰.۰۶- درصد بود و بهترین عملکرد با بازدهی ۱.۲۱ + درصد به تجربه ایرانیان رسد.

حگهر فردا عرضه اولیه می‌شود

عرضه اولیه سهام شرکت حمل ‌و نقل ترکیبی مواد معدنی گهر ترابر سیرجان در روز ۲۰ اردیبهشت ماه انجام می‌شود.  بر اساس این اطلاعیه، ۴۴۴میلیون برگه سهم این شرکت با کف قیمتی ۵۴۵ تومان برای هر سهم و با نماد «حگهر» عرضه خواهد شد.  پس از عرضه اولیه آسیاتک در نیمه اول اردیبهشت، حالا کارشناسان انتظار دارند عرضه اولیه حگهر بتواند رکورد بهتری در مقایسه با نخستین عرضه اولیه قرن به ثبت برساند.

 

ارسال نظر