لزوم کنترل هیجان در بورس

۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۰۳:۱۸:۳۹
کد خبر: ۱۸۸۸۰۲

بر پایه معاملات یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه شاخص هم‌وزن با ۲ هزار و ۶۹۲ واحد افزایش به رقم ۴۲۹ هزار و ۱۱ واحد رسید؛ این در حالی بود که شاخص کل بورس تهران با افزایش ۹ هزار و ۱۵۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۵۵۲ هزار واحد رسید.

همچنین، بیش از ۱۱ میلیارد و ۶۶۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۰ هزار و ۴۴۹ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد.

شاخص بازار اول افزایش ۷ هزار و ۹۷۷ واحدی و شاخص بازار دوم، افزایش ۱۴ هزار و ۴۸۱ واحدی را تجربه کردند. گروه خودرو در جریان معاملات امروز با ۸۷ هزار و ۱۷۳ معامله به ارزش ۷ هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست. همچنین، گروه فرآورده‌های نفتی با ۵۳ هزار و ۱۸۹ معامله به ارزش ۴ هزار و ۶۸۸ میلیارد ریال، گروه فلزات اساسی با ۵۸ هزار و ۸۷ معامله به ارزش ۴ هزار و ۴۶۶ میلیارد ریال، گروه شیمیایی با ۴۴ هزار و ۹۲۲ معامله به ارزش ۳ هزار و ۱۸۴ میلیارد ریال و گروه چند رشته‌ای صنایع با ۴۳ هزار و ۷۸۰ معامله به ارزش ۲ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.

در جریان معاملات روز گذشته، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با یک هزار و ۶۹۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با یک هزار و ۵۲۱ واحد، شرکت پالایش نفت تبریز با ۷۶۱ واحد، شرکت فولاد خوزستان با ۶۳۳ واحد و شرکت مبین انرژی خلیج فارس با ۶۳۰ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند در مقابل، شرکت پالایش نفت بندرعباس با ۳۷۱ واحد، شرکت پتروشیمی جم با ۲۳۹ واحد، شرکت پتروشیمی شیراز با ۲۱۸ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با ۲۱۷ واحد و شرکت پالایش نفت تهران با ۲۱۳ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند.

    قدرت‌نمایی مجدد شستا

معامله‌گرها روز گذشته ۲۳۰میلیارد تومان سهام سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی خرید و فروش کردند، بیشترین معاملات بورس و فرابورس به گروه خودرو و ساخت قطعات تعلق داشت و ۶درصد از کل سهام کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان معامله شد. 

در مجموع حدود ۶هزار و ۱۴۰میلیارد تومان سهام خرید و فروش شد که پنج نماد «شستا»، «خساپا»، «شپنا»، «های وب» و «شتران» به ترتیب در رتبه اول تا پنجم لیست بیشترین ارزش معاملات سهام قرار گرفتند.

در دومین روز هفته معادل ۲۳۰میلیارد تومان سهام سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی دست به دست شد، سایپا پس از معاملاتی به ارزش ۲۲۵میلیارد تومان دوم شد و سهام پالایش نفت اصفهان نیز به جایگاه سوم معاملات رسید.

روز گذشته ۶درصد از کل سهام کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت) معامله شد، ۱۰نماد برتر سهم ۲۳.۵درصدی از کل داد و ستدها داشتند، ارزش معاملات در هشت سهم به بیش از ۱۰۰میلیارد تومان رسید و نصف ارزش کل معاملات نیز به ۴۸نماد نخست اختصاص داشت.

   نگاهی بر معاملات فرابورس

در جریان معاملات یکشنبه شاخص کل فرابورس با افزایش ۱۳۱ واحدی به رقم ۲۱ هزار و ۲۰۴ واحد رسید و بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۵ هزار و ۴۰۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

در جریان معاملات روز گذشته فرابورس ایران، شرکت پلیمر آریا ساسول با ۳۶ واحد، شرکت فولاد هرمزگان جنوب با ۲۶ واحد، شرکت پالایش نفت لاوان با ۱۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با ۹ واحد و شرکت صنعتی مینو با ۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند.

در مقابل، شرکت اعتباری ملل با ۴.۷۴ واحد، شرکت تولید نیروی برق دماوند با ۲.۵ واحد، شرکت برق و انرژی پیوندگستر پارس با ۲.۳ واحد، شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین با ۲ واحد و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با ۲ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص داشتند.

   پیش‌بینی آینده بازار

با توجه به روند معاملات به نظر می‌رسد اگر شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد عبور کند، کمی اصلاح در این محدوده داشته باشد و احتمالا تا محدوده یک میلیون و ۴۹۰هزار واحد بازگشت داشته باشد. از طرفی دیگر ممکن است این بازگشت در محدوده فعلی اتفاق بیفتد و پس از آن شاخص برای شکست محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد حرکت کند.

پیش بینی کارشناسان حاکی از آن است که شاخص کل در بلندمدت تحت تاثیر نرخ دلار در بازار آزاد است و مادامی که دلار به سقف ۳۱هزار تومان الی ۳۲هزار تومان دست نیابد، عبور شاخص کل از سطح دو میلیون واحد بعید است. اما اگر اتفاقات بنیادی دیگری از جمله کاهش نرخ بهره بانکی و ورود پول بزرگ به بازار رخ دهد، امکان عبور شاخص از سطح مذکور وجود دارد.

روند معاملات بورس نشان می‌دهد که دیگری هیجانی در خرید و فروش سهامداران وجود ندارد و سهامداران با دقت و تعقل بیشتری به معامله می‌پردازند. همچنین به نظر می‌رسد اگر اصلاحی هم پیش روی بازار باشد، این اصلاح به دور از هیجان و فشار فروش خواهد بود.

مجتبی دیبا، کارشناس و فعال بازار سرمایه روند شاخص کل را بررسی کرد و گفت: با توجه به روند معاملات به نظر می‌رسد اگر شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد عبور کند، کمی اصلاح یا به عبارتی استراحت در این محدوده داشته باشد و احتمالا تا محدوده یک میلیون و ۴۹۰هزار واحد بازگشت داشته باشد.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر ممکن است این بازگشت در محدوده فعلی اتفاق بیفتد و پس از آن شاخص برای شکست محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه به نوسانات نرخ ارز اشاره کرد و گفت: با توجه به روند قیمتی دلار در روزهای گذشته به نظر می‌رسد هیجان انتظار تورمی در حال شکل‌گیری در بازار است و مسیر معاملات تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است. به‌طور کلی به نظر می‌رسد با شکل گرفتن انتظارات تورمی بازار هم واکنش بهتری به مسائل و روند معاملات نشان می‌دهد.

وی تشریح کرد: با توجه به حواشی‌ای که اخیرا پیرامون مذاکرات برجام به بازار مخابره شده انتظار می‌رود صنایع کوچک‌تر با قدرت بیشتری در مسیر صعودی خود باقی بمانند.

این کارشناس ادامه داد: بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «بیمه‌ و صندوق ‌بازنشستگی»، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «زراعت و خدمات وابسته» و «فلزات اساسی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. دیبا در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار در شرایطی قرار دارد که با توجه به انتظارارت تورمی موجود قدرت در دست خریداران است و رشد نرخ جهانی کامودیتی‌ها و نفت نیز نوید ادامه رشد صنایع متاثر را می‌دهند.


 

ارسال نظر