خبر

۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۰۳:۱۰:۱۲
کد خبر: ۱۸۸۷۷۷

دهک‌های پایین سبد سهام می‌گیرند

معاون اول رییس‌جمهور ضمن اعلام عدم حذف یارانه نان و دارو، گفت: کمک‌ هزینه‌ها قبل از آزادسازی قیمت‌ها واریز و برای دهک‌های پایین، سبد سهام در نظر گرفته می‌شود.

محمد مخبر در خصوص کمبود مواد غذایی که به دنبال شرایط جنگ اوکراین و روسیه پدید آمده بیان کرد: یارانه نان و دارو به هیچ‌وجه حذف نمی‌شود. برای نان سنتی یارانه‌ای در نظر ‌گرفته شده که طبق مصوبه مجلس باید به صورت کالابرگ‌ الکترونیکی پرداخت شود ‌و برای کالاهای اساسی دیگر نیز مبلغی ماهانه در نظر گرفته شده تا افزایش قیمت‌ها جبران شود.

او تصریح کرد: اقشار با درآمد بالاتر بخشی از هزینه تأمین این کالاها را پرداخت می‌کنند، اما اقشار نیازمند و کم‌درآمد به‌طور کامل از این کمک‌ هزینه‌ها بهره می‌برند و پولی که به آنها تعلق می‌گیرد، آرامش آنها را تأمین می‌کند. کمک‌ هزینه‌ها قبل از آزادسازی قیمت‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. در کنار این تمهیدات برای دهک‌های پایین، سبد سهام نیز در نظر گرفته شده است.

مخبر، منشأ گرانی برخی کالاها را الزامات قانونی بودجه و طرح موضوع حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی دانست و افزود: دولت بر اساس الزام قانونی باید از اول فروردین اقدام به حذف ارز ترجیحی می‌کرد ولی برای آنکه در ایام نوروز و ماه رمضان مردم متحمل سختی نشوند این کار در آن مقطع صورت نگرفت. از سویی دیگر با اجرای قانون به دلیل گرانی آب، برق و گاز و افزایش ارزش افزوده کالاها و نیمایی شدن عوارض گمرکی، به‌طور طبیعی تورم و گرانی به بازار تحمیل می‌شد.

آخرین اخبار از معاملات بورس کالا

شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۲ هزار تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران و ۵۵۰ هزار تن وکیوم باتوم شرکت پالایش نفت اصفهان به صورت قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا عرضه شد.

این عرضه‌ها در قالب ۲۲ قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالای ایران بودند که زمان معامله نهایی این قراردادها هم از ۲۸ خرداد آغاز و تا ۱۲ شهریور ادامه دارد؛ به این ترتیب یک قرارداد در خرداد و ۴ قرارداد در تیر، ۵ قرارداد در مرداد و ۲ قرارداد در شهریور نهایی می‌شوند.

موعد تحویل نخستین قرارداد کشف پریمیوم مس کاتد نیز ۵ تیر و تحویل سایر قراردادها ۲۰ شهریور خواهد بود.

تسویه معامله نهایی، نقدی و اعتباری بوده و مهلت تسویه کشف پریمیوم ۳ روز کاری بعد از معامله نهایی اعلام شده و طبق روال سایر عرضه‌ها در این روش، فرمول محاسبه قیمت پایانی، قیمت مبنا به اضافه پریمیوم خواهد بود.

مرجع قیمت مبنا در معاملات مس کاتد، میانگین موزون هفتگی معاملات ۳ هفته آخر مس کاتد در بورس کالا قبل از معامله نهایی در نظر گرفته شده است. همچنین متقاضی خرید باید دارای پروانه بهره‌برداری مجاز و معتبر واحد تولیدی شمش فولادی باشد و تحویل کالا به خریداران فاقد پروانه مقدور نیست.

این قراردادها در دو حجم حداقلی ۱۰ هزار تن و ۹۰ هزار تنی عرضه شده و تاریخ معامله نهایی قراردادها از ۲۴ اردیبهشت تا ۲۲ شهریور سال جاری ادامه دارد.

براساس اطلاعیه عرضه کشف پریمیوم وکیوم باتوم، در هر ماه ۲ قرارداد نهایی و تحویل می‌شود؛ به‌طوری که در هر ماه از سال ۱۴۰۱ تا شهریور یک قرارداد ۱۰ هزار تنی و یک قرارداد ۹۰ هزار تنی نهایی و تحویل می‌شود.

همچنین تاریخ تحویل نخستین قرارداد کشف پریمیوم وکیوم باتوم، ۳۱ اردیبهشت امسال اعلام شده و تحویل در سایر قراردادها تا ۳۱ شهریور ادامه می‌یابد. نوع تسویه معاملات به دو صورت نقدی و اعتباری بوده و مهلت تسویه کشف پریمیوم ۳ روز کاری بعد از معامله نهایی اعلام شده است و فرمول محاسبه قیمت پایانی، قیمت مبنا که ۹۵ درصد میانگین موزون وکیوم باتوم کل ۲ هفته قبل معاملات نهایی به اضافه پریمیوم خواهد بود. کل معاملات پریمیوم در سال ۱۴۰۰ در بورس کالا، معامله نزدیک ۲۳۷ هزار تن محصول به ارزش ۳ هزار و ۲۳۹ همت (هزار میلیارد تومان) بود که ۲۱۵ هزار تن آن به ارزش ۲ هزار و ۹۵۷ همت مربوط به شمش بلوم بود. البته برای تختال هم معاملات کشف پریمیوم درنظر گرفته شد که در سال ۱۴۰۰ معامله‌ای برای آن صورت نگرفت. *کشف پریمیوم قراردادی است که در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله می‌شود و به موجب آن، طرف‌های متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را براساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده) معامله کنند. خریدار بخشی از بهای معامله را در زمان توافق به فروشنده پرداخت کرده و تسویه مابقی وجه متعاقباً و براساس شرایطی انجام می‌شود که در زمان عقد قرارداد مشخص می‌شود. سازوکار این قرارداد به گونه‌ای است که در ابتدای انجام توافق، طرف‌های معامله باید قسمتی از ارزش حدودی معامله را نزد اتاق پایاپای به عنوان وجه‌الضمان تودیع کنند. ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎیی در این قراردادها از فرمول توافق شده بین طرفین و پریمیوم کشف شده در تالار قابل محاسبه است.

 

ارسال نظر