پیش‌بینی روند بورس در هفته جاری

۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - ۰۴:۳۰:۱۱
کد خبر: ۱۸۸۷۲۵

در هفته گذشته صنایع غذایی، دارویی، پالایشگاهی، سیمانی، بیمه‌ای، ساخت محصولات فلزی، فنی و مهندسی و انبوه‌سازی از اقبال بیشتر و معاملاتی به مراتب مثبت‌تر از سایر گروه‌ها برخوردار بودند اما در اواخر بازار آخرین روز کاری و در پی پر رنگ شدن شایعه اتمام ارزش‌گذاری نمادهای خودرویی، افزایش تقاضا و معاملات مثبت صنعت خودرویی را نیز نظاره‌گر شدیم. به نظر می‌رسد در هفته جدید لیدری گروه خودرویی و پالایشگاهی ادامه داشته باشد.

نکته قابل توجه هفته‌های اخیر و در بازارهای جهانی، افزایش نرخ بهره بانک مرکزی امریکا، افزایش احتمال تحریم نفتی روسیه توسط اتحادیه اروپا و در نهایت ادامه رشد تورم جهانی است که از استمرار صعود و رشد قیمت‌های نفت، انرژی و کامودیتی‌ها در بازارهای بین‌المللی و در بازه‌ بلندمدت حکایت دارد و می‌تواند صنایع مرتبط با قیمت‌های جهانی، دلاری و صادرات محور را با افزایش تقاضای مجددی همراه سازد.

   پیش‌بینی روند بورس در هفته جاری

بازار سرمایه با توجه به تعطیلی هفته گذشته، بازار سرمایه تنها سه روز معاملات را طی روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه سپری کرد. با توجه به اخبار مخابره شده به بازار در تعطیلات عید فطر، برای سهامداران این سوال پیش آمده بورس هفته سوم اردیبهشت 1401 چه می‌شود؟ در این راستا، شهر بورس به سراغ هشت کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه رفته و نظرات آنها را پیرامون وضعیت بورس در هفته سوم اردیبهشت 1401 پیگیر شده است. محمدرضا چراغی، مهشید داداش زاده، محمد رضوی، ابراهیم سماوی، جواد فلاحیان، سهیل کلاهچی، بهراد موسوی و ویدا مهاجر؛ هشت کارشناسی هستند که به سوال « بورس هفته سوم اردیبهشت 1401 چه می‌شود؟ » پاسخ داده‌اند.

یادآور می‌‎شود؛ اسامی کارشناسان به ترتیب حروف الفبا ذکر شده است.

  محمدرضا چراغی

با توجه به خبری که درباره ادامه تحریم‌ها منتشر شده در هفته پیش رو اقبال به سمت سهام شرکت‌های ارز محور افزایش می‌یابد. از طرفی با توجه به تحریم‌های روسیه در حوزه نفت و افزایش قیمت نفت، شرکت‌های پالایشی پتانسیل افزایش تقاضا خواهند داشت.

در کنار اینها گروه فلزات اساسی نیز می‌توانند با اقبال روبرو شوند، اما خودرویی‌ها و بانکی‌ها به علت خبر تحریم‌ها با افزایش عرضه مواجه شده و بازار دیدگاه مناسبی به این صنایع نخواهد داشت. مهم‌تر از همه صنعت غذایی و دارویی به علت خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان مورد توجه فعالان بازار سرمایه خواهد بود و گروه سیمان و آی تی روند ثابتی را در معاملات بورس خواهد داشت. اگر از طرف نهادهای نظارتی و ارکان بازار سرمایه بخش‌نامه جدیدی اعلام نشود روند معاملات باقی گروه‌ها تغیر قابل توجهی نخواهد داشت.

  مهشید داداش زاده

پیش‌بینی می‌شود بورس در هفته سوم اردیبهشت 1401 متعادل رو به مثبت باشد. صنایع غذایی و دارویی همچنان سبزپوش خواهد بود و احتمالاً تحرکات مثبتی در گروه فلزات اساسی و بانکی داشته باشیم.

  محمد رضوی

نزدیکی شاخص کل به ناحیه مقاومتی باعث احتیاط اهالی بازار شده است. در این شرایط یک خبر می‌تواند محرک خوبی باشد و چه خبری بهتر از برجام. جریان نقدینگی بازار فعلاً خوب بوده و نگرانی وجود ندارد و بیشتر به نظر می‌رسد که بازار به تنفس زمانی نیاز دارد. تک سهم‌ها و گروه‌های کوچک و متوسط بیشتر مورد اقبال خواهند بود.

  ابراهیم سماوی

در مورد اینکه بورس هفته سوم اردیبهشت 1401 چه می‌شود؟ باید گفت که با وجود تعطیلات هفته گذشته شاهد کاهش شدید ارزش معاملات نبودیم و بازار هفته آینده متعادل و سبزپوش خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود پالایشی‌ها با توجه به حفظ نرخ کرک اسپرت جذاب در مدار صعودی باشند. پس از آن صنایع سیمانی، غذایی و دارویی پر تقاضا خواهند بود.در گروه خودرویی و بانکی احتمال اصلاح زمانی و کمی قیمتی بالا است.

  جواد فلاحیان

با توجه به تورم جهانی که به وجود آمده و تأثیر آن در مواد غذایی و رشد قیمتی کامودیتی‌ها، به نظر می‌رسد بازار هفته آینده روندی به نسبت مثبت با افزایش قیمت در سهم‌های کامودیتی محور و صنایع غذایی در پیش داشته باشد. با توجه به افزایش تقاضا در گروه خودرویی، این گروه می‌تواند به عنوان لیدر بازار وضعیت خوبی را تجربه کند. تک‌سهم‌هایی وجود دارند که از نظر بنیادی و تکنیکالی در شرایط خوبی قرار گرفته‌اند که به نظر می‌رسد وضعیت مثبتی را در هفته پیش‌رو تجربه کنند.

  سهیل کلاهچی

از نظر تکنیکالی شاخص کل در ناحیه مهم مقاومتی نزدیک به سقف قبلی قرار دارد و می‌توان منتظر اصلاح در این ناحیه بود. از روند پرقدرت رشد شاخص کاسته شده و کاهش این قدرت در ارزش معاملات مشهود است. در طول یک هفته گذشته این روند کاملاً مشخص بوده و با توجه به کاهش ارزش معاملات احتمال اصلاح در بازار وجود دارد. با این حال، در بازه بلندمدت و میان مدت بازار رو به بالا حرکت خواهد کرد.  شاخص هم‌وزن به عنوان نماینده سهم‌های کوچک، بسیار پایدارتر و منظم‌تر از شاخص کل به سمت بالا حرکت می‌کند و نگرانی چندانی در مورد آن وجود ندارد.  اگرچه سهام بزرگ‌تر بازار حرکت چندانی نداشتند، اما انتظار می‌رود کمی اصلاح داشته باشند و نمادهای کوچک رشد راحت‌تری را تجربه کنند.  پیش‌بینی می‌شود اصلاح مدنظر در دو، سه هفته آینده در شاخص کل اتفاق بیفتد و بعد از آن حرکت رو به بالا را داشته باشیم. این اصلاح و تشخیص پایان آن می‌تواند برای سهامداران فرصت خرید تلقی شود. تا زمانی که ارزش معاملات بالاتر از محدوده کنونی نیامده باشد، خیلی نمی‌توان به رشد سهام بزرگ خوش‌بین بود. بهتر است صبر کرد تا ارزش معاملات بالاتر بیاید یا به دید بلندمدت به سهام بزرگ نگاه کرد؛ چراکه ریسک چندانی ندارند.

  بهراد موسوی

با توجه به افزایش نرخ مواد غذایی، پیش‌بینی می‌شود هفته آینده با روندی صعودی در صنایع غذایی آغاز شود. از طرفی نرخ کرک اسپرت افزایش داشته و این موضوع می‌تواند محرک خوبی برای پالایشی‌ها باشد.

گروه خودرویی هم در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته معاملات جالبی داشت که به نظر می‌رسد این سه صنعت طی هفته آینده متعادل به سمت مثبت و پر تراکنش باشند. یکی از دلایل دیگر، نرخ ارز است که در کنار سایر عوامل باعث می‌شود بازار هفته آینده از شرایط خوبی برخوردار باشد. هرچند که هفته آینده در گروه غذایی تقاضای بیشتری وجود خواهد داشت، اما ممکن است در بعضی از صنایع سهامداران اقدام به سیو سود کنند. نکته دیگر مربوط به بانکی‌ها است که به نظر می‌رسد اصلاح زمانی در آنها به اتمام رسیده بزرگان این گروه می‌توانند رالی صعودی داشته باشند.

در کل، اگر گروه‌های پالایشی، بانکی، غذایی و خودرویی معاملات خوبی داشتند، می‌توانند تأثیر بسیاری بر افزایش تقاضا در معاملات هفته آینده ایفا کنند.

  ویدا مهاجر

به عنوان یک اقتصاددان به اینکه در چند وقت اخیر بازار روند صعودی خود را حفظ کرده اما رشدی هم نداشته است، با توجه به وضعیت بازار که الان حباب قیمتی از سهام خارج شده است، پیش‌بینی می‌شود که بازار سرمایه روند صعودی داشته باشد.

حذف تحریم‌ها بعد از توافق برجام می‌تواند منجر به افزایش سودسازی شرکت‌هایی شود که تاکنون برای تأمین کالاهای مورد نیاز خود از طریق واردات هزینه بالاتری پرداخت می‌کردند. هرچند در کوتاه‌مدت چشم‌انداز توافق برجام به واسطه کاهش ارزش دلار می‌تواند نوسانات منفی در بازار ایجاد کند اما با توجه به اینکه افت دلار زیاد نیست، عملاً بازار به سرعت وارد روندی صعودی می‌شود و حتی شرکت‌های صادراتی هم به دلیل افزایش صادرات با رشد درآمد روبرو خواهند شد و افت جزئی قیمت ارز را جبران خواهند کرد.


 

ارسال نظر