معاملات تعیین‌کننده بورس پس از تعطیلات

۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - ۰۴:۲۷:۴۸
کد خبر: ۱۸۸۷۲۴
معاملات تعیین‌کننده بورس پس از تعطیلات

از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، بورس روزهای سردرگمی را مخصوصاً در نمادهای بزرگ بازار تجربه کرده است. شاخص کل که روند صعودی خود را از اسفند سال گذشته آغاز کرده بود، تا پایان فروردین ماه از سطح یک میلیون و 285 هزار واحد به یک قدمی یک میلیون و 530 هزار واحد رسید تا رشد بیش از 15 درصدی را به ثبت برساند.  با این حال، از آغاز اردیبهشت ماه سال جدید، نمادهای بزرگ بازار با رشد قابل توجهی مواجه نبودند و از طرف دیگر، افت چندانی هم نداشتند. به عقیده کارشناسان، بزرگان بازار و شاخص کل وارد اصلاح زمانی شده‌اند و فعلاً مشخص نیست که این اصلاح زمانی چه زمانی به اتمام خواهد رسید. 

شاخص کل بورس تهران در طی هفت روز معاملاتی در اردیبهشت ماه سال جاری، تنها با یک درصد رشد مواجه شده و عملاً در حالت خنثی قرار گرفته است. در این شرایط و به اصطلاح بورس‌بازها، بازار بالا یا پایین چندانی نداشته است.  حسین مرید سادات، درباره وضعیت بورس تهران می‌گوید: شاخص کل تا شهریور ۱۴۰۰، حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد احتمال رشد شارپی را دارد. به همین دلیل، پول از اکثر صنایع شاخص ساز خارج و وارد صنایع کوچک و متوسط می‌شود. شاخص کل به محدوده شهریور ۱۴۰۰ خود نزدیک و وارد فاز اصلاح زمانی شده است. تعداد صف‌های خرید سهامداران را به سمت اهداف بالاتر امیدوار می‌کند و در نهایت به سهامدارانی که سهم در بازار دارند به سهامداری با رعایت حد ضرر توصیه می‌کنم. سهامدارانی هم که از بازار خارج شدند، می‌توانند به‌واسطه ورود پله‌ای وارد سهام شده و به دید نوسانی از بازار بهره‌ ببرند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: نکته امیدوارکننده در بازار، اصلاح زمانی موجود در بازار است. یعنی به جای اینکه قیمت‌ها مانند شهریور ۱۴۰۰ به‌شدت افت کنند، بیشتر نمادها با فشار فروش با منفی ۲ و ۳ بر روی صفر تابلو کار را به اتمام می‌رسانند که می‌تواند سهامداران را امیدوار کند و آنها بدانند دیگر خبری از صف‌های فروش عریض و طویل در بازار نیست. وی یادآور می‌شود: بسیاری از نمادهای بزرگ در حال اصلاح زمانی هستند و خط روند صعودی کماکان برای کلیت بازار قابل ترسیم است. امیدوار هستیم در محدوده‌های مقاومتی، روندهای صعودی شکسته نشود. یعنی خط روند صعودی و تلاقی نواحی استاتیک و داینامیک محل دست‌به دست شدن بازار باشد و فروشندگان جای خود را به سهامداران تازه‌نفس بدهند.

    وضعیت شاخص هم‌وزن

شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل وضعیت بسیار بهتری دارد و همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. رشد شاخص هم‌وزن که از ابتدای اسفندماه 1400 آغاز شده همچنان ادامه دارد. این شاخص در طول حدود دو ماه، موفق شده خود را از سطح 325 هزار واحد به حوالی 420 هزار واحد برساند. 

بر این اساس، شاخص کل هم‌وزن از اوایل اسفندماه سال گذشته تا اردیبهشت 1401، نزدیک به 30 درصد رشد کرده است. در این میان، برخی از گروه‌های بازار موفق شده‌اند طی روزهای گذشته سبزپوش شده و رشدهای قابل توجهی را پشت سر بگذارند.  در حال حاضر، شاخص هم‌وزن پس از رشد قابل توجهی که داشته، در حال حاضر به نواحی مقاومتی خود نزدیک می‌شود. سطوح فعلی (420 تا 430 هزار واحد) سطوح بسیار مهمی برای شاخص کل هم‌وزن به حساب می‌آیند. مقاومت‌های مهمی که پیش روی شاخص کل هم‌وزن وجود دارد، می‌تواند باعث خلل در مسیر این شاخص شود. 

   گروه‌های پیش‌رو

در طول هفته گذشته، گروه‌هایی از جمله صنایع سیمانی، غذایی و دارویی هر کدام در مقطعی با افزایش تقاضا مواجه بوده و سبزپوش شدند.  معاملات هفته آینده برای بازار سرمایه بسیار مهم بوده و می‌تواند به نوعی سرنوشت بورس را حداقل در کوتاه‌مدت مشخص کند.گروه‌های متوسط و کوچک بازار طی هفته‌های اخیر با رشدهایی مواجه بودند و برخلاف شاخص سازها، رشد خوبی را داشتند. در این راستا، حالا سهامداران به دنبال شناسایی گروه‌ها و صنایع پیش روی بازار در هفته پیش رو هستند. کارشناسان معتقدند که طی هفته آینده و با توجه به شرایط آخرین روز معاملاتی، شاخص سازها می‌توانند با افزایش تقاضای نسبی مواجه شوند. 

   زمان رشد شاخص کل؟

در آخرین روز معاملاتی (دوشنبه، 12 اردیبهشت) نمادهای شاخص ساز برخلاف روزهای گذشته با رشد تقاضا مواجه شدند و معاملات جالب توجهی داشتند. در این میان، گروه خودرویی به عنوان یکی از صنایع مهم و لیدر بازار سرمایه که در یکی، دو هفته اخیر روند کاملاً خنثی‌ای داشتند، در روز دوشنبه موفق شدند روند جالب توجهی در پیش بگیرند.  با توجه به معاملات این نمادها در هفته گذشته، حالا برخی از سهامداران امیدوارند که در طول هفته‌های آینده روند جدید شاخص کل و نمادهای بزرگ آغاز شود.  با این حال، سهیل کلاهچی کارشناس بازار سرمایه معتقد است که همچنان احتمال اصلاح در بازار وجود دارد. وی می‌گوید: از روند پرقدرت رشد شاخص کاسته شده و کاهش این قدرت در ارزش معاملات مشهود است. در طول یک هفته گذشته این روند کاملاً مشخص بوده و با توجه به کاهش ارزش معاملات احتمال اصلاح در بازار وجود دارد. با این حال، در بازه بلندمدت و میان مدت بازار رو به بالا حرکت خواهد کرد.  وی ادامه می‌دهد: شاخص هم‌وزن به عنوان نماینده سهم‌های کوچک، بسیار پایدارتر و منظم‌تر از شاخص کر به سمت بالا حرکت می‌کند و نگرانی چندانی در مورد آن وجود ندارد. اگرچه سهام بزرگ‌تر بازار حرکت چندانی نداشتند، اما انتظار می‌رود کمی اصلاح داشته باشند و نمادهای کوچک رشد راحت‌تری را تجربه کنند. 

این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: پیش‌بینی می‌شود اصلاح مدنظر در دو، سه هفته آینده در شاخص کل اتفاق بیفتد و بعد از آن حرکت رو به بالا را داشته باشیم. این اصلاح و تشخیص پایان آن می‌تواند برای سهامداران فرصت خرید تلقی شود. تا زمانی که ارزش معاملات بالاتر از محدوده کنونی نیامده باشد، خیلی نمی‌توان به رشد سهام بزرگ خوش‌بین بود. بهتر است صبر کرد تا ارزش معاملات بالاتر بیاید یا به دید بلندمدت به سهام بزرگ نگاه کرد؛ چراکه ریسک چندانی ندارند. 

    سیگنال‌های مثبت برای بورس

در طی روزهای گذشته، سیگنال‌های مثبتی به بازار سرمایه مخابره شده که هر کدام از آنها می‌توانند نقش قابل توجهی در افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس داشته باشد.  بر اساس آخرین اخبار، پرداخت سودهای رسوب شده سهامداران به حساب آنها از عید فطر آغاز شده است و از طرفی دیگر، الزام شرکت‌ها به پرداخت سود مجامع از طریق سجام، از جمله اقدامات مثبتی است که طی روزهای گذشته انجام گرفته شده است. 

در پیش بودن فصل مجامع نیز می‌تواند یکی از محرک‌های سهامداران به خرید سهام باشد. مخصوصاً در گروه‌های پالایشی و فلزات اساسی که معمولاً نسبت به سایر شرکت‌ها و صنایع زودتر اقدام به پرداخت سود مجامع می‌کنند، احتمال افزایش تقاضا طی روزهای آینده وجود دارد.  مجامع شرکت‌ها معمولاً در تیرماه برگزار می‌شود و این ماه به فصل مجامع مشهور است. در این مجمع، شرکت‌ها اقدام به پرداخت سودهای سالانه به سهامداران می‌کنند که حضور در مجمع و دریافت سود برای سرمایه‌گذاران اتفاق جذابی به حساب می‌آید. مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه در مورد استراتژی سهامداران در فصل مجامع، می‌گوید: سودی که شرکت‌ها در مجامع توزیع می‌کنند همواره به عنوان یک فاکتور اساسی برای سرمایه‌گذاران مطرح است. کاهش پی بر‌ای که پس از مجمع برای نمادها اتفاق می‌افتد، باعث حفظ جذابیت سهم برای سهامداران می‌شود.وی خاطرنشان می‌کند: سرمایه‌گذاری و سهامداری می‌تواند در این بخش از سهام ریسک پایینی داشته باشد و توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران بخشی از سبدشان را به این نوع از نمادها اختصاص بدهند.


 

ارسال نظر