سیاه و سفید بازار در آخرین روز معاملاتی هفته

۱۴۰۱/۰۲/۰۸ - ۰۱:۴۵:۱۱
کد خبر: ۱۸۸۶۱۹
سیاه و سفید بازار در آخرین روز معاملاتی هفته

شاخص کل بازار بورس تهران دیروز چهارشنبه، ۷ اردیبهشت‌ماه با یک هزار و ۴۳۳ ‌واحد کاهش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۲۱ هزار واحدی قرار گرفت. بر اساس گزارش ایرنا در معاملات این روز بازار سهام (بورس و فرابورس) بیش از ۱۶ میلیارد و ۵۹۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۸۱ هزار و ۹۱۴ میلیارد ریال نوبت معامله شد.در آخرین روز کاری هفته در ادامه معاملات بورس تهران، بیش از ۱۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۳ هزار و ۹۹۹ میلیارد ریال و در ۶۸۹ هزار و ۴۱۸ نوبت معامله شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک هزار و ۳۷۹ واحد افزایش به ۴۱۱ هزار و ۶۹۲ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۸۵۸ واحد رشد به ۲۵۶ ‌هزار و ۲۲۱ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۲ هزار و ۲۶۰ واحد کاهش و شاخص بازار دوم، ۸۵۹ واحد افزایش داشت. علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۲۸۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با نماد «تپیکو» با ۲۵۳ واحد، فولاد آلیاژی ایران با نماد «فولاژ» با ۲۳۷ واحد، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با نماد «خگستر» با ۱۷۹ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۱۶۶ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۱۲۹ واحد، پتروشیمی بوعلی سینا با نماد «بوعلی» با ۱۲۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با ۱۲۱ واحد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» با ۱۲۱ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۴۵۵ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با ۳۴۶ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۳۳۶ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۲۶۷ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۲۳۴ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۲۰۰ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۱۹۹ واحد و پتروشیمی جم با نماد «جم» با ۱۹۶ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، طی روز چهارشنبه شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با نماد «خگستر»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، ایران خودرو با نماد «خودرو»، سایپا با نماد «خساپا»، توسعه و عمران امید با نماد «ثامید»، شرکت سرمایه‌گذاری رنا با نماد «ورنا» و آریان کیمیا تک با نماد «کیمیاتک» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۶۷۴ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۹۰۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز در آخرین روز کاری هفته بیش از ۱۵ واحد افزایش داشت و به ۲۰ هزار و ۹۱۶ واحد رسید. در این بازار سه میلیارد و ۹۱۹ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۶۹ هزار و ۹۶۶ میلیارد ریال داد و ستد شد، تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۳۹۸ هزار و ۸۶۰ نوبت بود. نمادهای صنعتی مینو با نماد «غصینو»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، موسسه اعتباری ملل با نماد «وملل»، نفت پاسارگاد با نماد «شپاس»، توزیع داروپخش با نماد «دتوزیع»، صنایع مادیران با نماد «مادیرا»، کلر پارس با نماد «کلر»، شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با نماد «سرچشمه» و بیمه تجارت نو با نماد «بنو» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.همچنین تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد «صبا»، بهمن دیزل با نماد «خدیزل»، تولید برق عسلویه مپنا با نماد «بمپنا»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان» و پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

    عرضه اولیه آسیاتک به پایان رسید

عرضه اولیه «آسیاتک» چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در دامنه قیمتی ۵۴۶۰ریال تا ۶۶۶۰ریال عرضه شد و بیش از یک میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۳۲کد معاملاتی در این عرضه اولیه شرکت کردند. در مجموع حدود ۱۹۶ سهم به هر کد معاملاتی اختصاص یافت. مشارکت‌کنندگان در این عرضه اولیه رکورد عرضه اولیه «فزر» را شکستند و حضور قابل توجهی در خرید سهام «آسیاتک» داشتند. بازار در روزی که نخستین عرضه اولیه سال را به خود می‌دید وضعیتی کاملا آرام و متعادل را تجربه کرد. این در حالی است که انتظار می‌رفت با از سر گرفتن عرضه‌های اولیه جدید، تحرکات جدیدی در بورس دیده شده و نقدینگی جدید به بازار وارد شود. البته در ساعات پایانی معاملات شاهد ثبت خروج نقدینگی از سمت صندوق‌های درآمد ثابت بودیم اما در نهایت خروج نسبتا بالای پول حقیقی باعث شد تا اندکی روند بازار تغییر کرده و با وجود صعودی بودن شاخص در نیمه نخست معاملات روز چهارشنبه، سهامداران شاهد کاهش ۱۴۰۰ واحدی شاخص باشند. البته با توجه به تمدید عرضه اولیه آسیاتک تا ساعت ۱۳ انتظار می‌رود این اتفاق بتواند بخشی از پولی را که از صندوق‌های درآمدثابت خارج شده را به خود جذب کرده و از خروج کامل نقدینگی از بازار جلوگیری کند.

    زشت و زیبای عرضه‌های اولیه

بی‌ثباتی بورس در ماه‌های گذشته و افت قیمت شدید بخش عمده عرضه‌های اولیه دو سال گذشته، باعث شده تا بخشی از کارشناسان این حوزه، عقیده داشته باشند که عرضه‌ اولیه سهام در شرایط کنونی، نه تنها اقدام مثبتی برای بازار نیست، بلکه می‌تواند اثراتی منفی از خود بجا بگذارد.این دسته از کارشناسان معتقدند که بخشی از معامله‌گران برای شرکت در عرضه‌های اولیه، پول جدیدی وارد بازار نمی‌کنند و سهم‌های دیگر خود را می‌فروشند. در نتیجه فشار فروش در این نمادها افزایش یافته و باعث افت آنها می‌شود. از سوی دیگر اما گروهی از کارشناسان بورسی اعتقاد دارند که که در شرایط متعادلی همچون وضعیت کنونی، عرضه اولیه سهام می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد. به علاوه، شرکت‌های زیادی در صف عرضه سهام خود هستند و تاخیر در این روند، می‌تواند رویه تامین مالی این شرکت‌ها را به خطر انداخته و به ضرر آنها تمام شود. البته باید به این نکته توجه کرد که عرضه‌های اولیه به تنهایی نمی‌توانند باعث سقوط یا صعود بورس شوند و بسیاری از متغیرهای بنیادی هستند که تاثیر بیشتری از عرضه اولیه بر بازار دارند. با این وجود، نباید فراموش کنیم که رسالت بورس و بازار سرمایه چیست. عرضه سهام در بازار سرمایه، روشی برای تامین مالی امن، ارزان و از همه مهم‌تر، سریع شرکت‌هاست و به تاخیر انداختن این فرآیند، حتی اگر برای جلوگیری از زیان عده‌ای از معامله‌گران باشد، بورس را از ذات خود دور می‌کند.

 

ارسال نظر