روزهای حساس برای بورس

۱۴۰۱/۰۲/۰۵ - ۰۲:۴۶:۴۴
کد خبر: ۱۸۸۵۰۶

بر پایه معاملات یکشنبه، ۴ اردیبهشت ماه، شاخص هم‌وزن با ۹۷۷ واحد افزایش، به رقم ۴۰۲ هزار و ۴۰۸ واحد رسید؛ این در حالی بود که شاخص کل بورس تهران با کاهش ۷ هزار و ۴۸۷ واحدی به رقم یک میلیون و ۵۰۴ هزار واحد رسید.

در جریان نخستین روز معاملاتی هفته، بیش از ۸ میلیارد و ۶۳۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۲ هزار و ۸۶ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد.

شاخص بازار اول کاهش ۸ هزار و ۷۱۷ واحدی و شاخص بازار دوم، کاهش ۵ هزار و ۸۲ واحدی را تجربه کردند. 

گروه خودرو در جریان معاملات دیروز با ۸۷ هزار و ۵۲۰ معامله به ارزش ۸ هزار و ۲۳ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست. همچنین، گروه فلزات اساسی با ۴۷ هزار و ۶۹۹ معامله به ارزش ۳ هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال، گروه شیمیایی با ۳۸ هزار و ۹۱۰ معامله به ارزش ۲ هزار و ۷۵۴ میلیارد ریال، گروه فراورده‌های نفتی با ۳۳ هزار و ۳۲۸ معامله به ارزش ۲ هزار و ۲۶۴ میلیارد ریال و گروه بانک‌ها با ۲۶ هزار و ۴۵۶ معامله به ارزش ۲ هزار و ۲۳۴ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با ۱۹۱ واحد، شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران با ۱۰۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با ۹۶ واحد، شرکت ایران خودرو با ۹۱ واحد و بانک خاورمیانه با ۸۱ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند.

در مقابل، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با یک هزار و ۲۵۱ واحد، شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با یک هزار و ۱۱۹ واحد، شرکت پالایش نفت تهران با ۷۲۶ واحد، شرکت ملی صنایع مس ایران با ۷۰۳ واحد و شرکت پالایش نفت بندرعباس با ۶۰۷ واحد بیشترین تأثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند.

   نگاهی بر معاملات فرابورس

در جریان معاملات یکشنبه، 4 اردیبهشت ماه شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۷ واحدی به رقم ۲۰ هزار و ۷۴۶ واحد رسید.

همچنین، دیروز بیش از ۳ میلیارد و ۸۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۰ هزار و ۶۹۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

در جریان معاملات روز گذشته فرابورس ایران، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با ۳۲ واحد، شرکت تولید نیروی برق دماوند با ۷ واحد، مجتمع جهان فولاد سیرجان با ۶.۸ واحد، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با ۶.۴۳ واحد و شرکت مدیریت انرژی تابان هور با ۶ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند. در مقابل، شرکت پتروشیمی زاگرس با ۳۵ واحد، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با ۱۲ واحد، شرکت پتروشیمی تندگویان با ۱۱ واحد، شرکت پالایش نفت لاوان با ۱۰ واحد و شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین با ۵ واحد بیشترین تأثیر منفی را بر رشد شاخص داشتند.

   نوسانات شدید در بازار

بورس تهران در شرایطی معاملات خود را پس از تعطیلات از سر گرفت که در نیمه نخست بازار وضعیت نسبتاً مناسبی قابل مشاهده بود و حتی شاخص کل نیز روند مثبتی را در پیش گرفته بود. اما با اتمام ساعت معاملات و بسته شدن بازار درنهایت سهامداران با افت بیش از هفت هزار واحدی شاخص مواجه شدند که در مقایسه با هفته‌های گذشته بوده و نتوانست موجبات خشنودی اهالی بازار را فراهم کند.

از طرفی هم نرخ ارز نوسانات گسترده و حساسی را در روزهای اخیر به ثبت رسانده که باعث جلب‌توجه سهامداران بورسی به این بازار پرتلاطم شود. این فاکتور که تأثیرات مستقیمی بر وضعیت شرکت‌های کامودیتی محور می‌شود باعث شده تا تحلیلگران بورسی هم توجه ویژه‌ای به تحولات نرخ دلار داشته باشند.

البته نکته دیگری که در این بین مطرح است وضعیت صنایعی مانند خودروسازی و پتروشیمی است که این روزها بیشترین توجهات را به خود جلب کرده است. البته موضوع انتشار فهرست ابر بدهکاران بانکی هم باعث شده تا گروه بانکی‌ها نیز تحت تأثیر قرار گرفته و روزهای حساسی را پیش روی خود ببینند.

   پیش‌بینی بورس امروز

طبق پیش‌بینی کارشناسان، با توجه به حجم و ارزش معاملات بورس در این روزها به نظر می‌رسد در حال حاضر شاخص کل در تلاش برای دستیابی به محدوده یک میلیون و ۶۷۰ هزار واحد است. در شرایط کنونی بازار، روند تعادلی معاملات تا رسیدن به فصل مجامع ادامه خواهد داشت و تعادل بازار پایدار خواهد بود.مجتبی دیبا، کارشناس و فعال بازار سرمایه روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: بر اساس نمودار پایین، شاخص کل در حال پولبک زدن به سطح یک میلیون و ۴۹۰هزار واحد است و به نظر می‌رسد در صورتی که این محدوده حفظ شود، نمادهای شاخص ساز بازار روندی رنج و منفی داشته باشند. البته اگر بازار با صعود همراه شود، این صعودها کند خواهد بود.

وی افزود: بنابراین حفظ محدوده یک میلیون و ۴۹۰هزار واحد از اهمیت ویژه‌ای برای ادامه حرکت بازار برخوردار است و روند حرکتی بازار را در روزهای آینده تعیین می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بعد از ریتم حرکتی صعودی بورس که اغلب صنایع رشد خوبی را شاهد بودند، به نظر می‌رسد در حال حاضر شاخص کل در تلاش برای دستیابی به محدوده یک میلیون و ۶۷۰ هزار واحد است. البته اگر بازار به محدوده مذکور برسد اصلاحاتی نیز به دنبال خواهد داشت اما تعادل بازار پایدار خواهد بود.

دیبا خاطرنشان کرد: به‌طور کلی محدوده تعادلی یک میلیون و ۶۵۰هزار واحد تا یک میلیون و ۶۷۰هزار واحد پیشروی بازار قرار دارد. به این معنا که بازار در این محدوده به تعادل خواهد رسید. همچنین به نظر می‌رسد روند کنونی بازار تا رسیدن به فصل مجامع ادامه یابد و کلیت بازار در مدار تعادلی باقی بماند.


 

ارسال نظر