روی خوش بورس به سرمایه‌گذاران

۱۴۰۱/۰۲/۰۴ - ۰۲:۱۱:۵۶
کد خبر: ۱۸۸۴۸۶
روی خوش بورس به سرمایه‌گذاران

سازمان بورس در چند ماه گذشته برای ایجاد ثبات در بازار سهام، کاهش هیجانات در معاملات و بازگشت اعتماد سهامداران به بورس اقدامات زیادی انجام داد که این تصمیمات اثر خود را در فروردین ماه امسال نشان داد و شاخص کل بورس در نخستین ماه قرن رشد ۱۴۵ هزار واحدی (۱۰.۵ درصدی) را ثبت کرد.

معاملات بورس در نخستین ماه از قرن جدید در حالی آغاز شد که فعالان بازار خوش‌بینی چندان زیادی را نسبت به این بازار در نخستین روزهای سال ۱۴۰۱ نداشتند.

کارشناسان بارها در ارزیابی‌های خود نسبت به وضعیت بازار سهام در سال جدید چنین مساله‌ای را عنوان کردند که این بازار نمی‌تواند در فروردین‌ماه چندان روند معقولی را در پیش بگیرد و تحت تأثیر هیجانات حاضر در بازار شاهد ایجاد نوسان‌هایی در معاملات خواهیم بود. با وجود مطرح شدن چنین مباحثی و نیز در مقابل پیش‌بینی‌های انجام‌شده، بازار سال جدید را با رشدی چشمگیر آغاز کرد؛ این روند برخلاف تصور فعالان بازار تا پایان تعطیلات نوروزی (نیمه فروردین‌ماه) ادامه پیدا کرد و با ورود شاخص بورس به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد توانست امیدواری و خوش‌بینی‌های زیادی را در میان سرمایه‌گذاران که به دنبال بازاری مناسب با هدف کسب بازدهی معقول از آن بازار بودند، ایجاد کند.

در ادامه چنین روندی، بازار از زمانی وارد فاز صعودی شد و توانست وارد دورانی از روزهای امیدوارکننده شود که بهبود روند معاملات این بازار جزو نخستین اولویت‌های دولت سیزدهم قرار گرفت، همچنین این موضوع بارها از سوی برخی از فعالان بازار مطرح شد که دولت سیزدهم هیچگاه تصمیمی را به ضرر بازار سرمایه اتخاذ نکرده است، بلکه از هر مساله‌ای که می‌توانست زمینه‌ساز افت شدید شاخص بورس و نیز بی‌اعتمادی سهامداران باشد، جلوگیری کرده است.

در این میان سازمان بورس هم باقدرت تمام تصمیمات مختلفی را برای ایجاد ثبات در بازار و کاهش ضرر و زیان سهامداران اتخاذ و تاکنون در این راه به موفقیت‌های زیادی در راستای بهبود وضعیت بازار سهام دست پیدا کرده است. افزایش دامنه نوسان بخشی از این اقدامات است که سازمان بورس انجام داده است.

بازار سهام در روزهای نخست فعالیت دولت سیزدهم با وجود حمایت‌های همه‌جانبه دولت از بازار سرمایه هیچ واکنش مثبتی را نسبت به این اقدامات دولت سیزدهم انجام نداد که در این زمینه «شاهین چراغی»، عضو سابق شورای عالی بورس با بیان اینکه دولت سیدابراهیم رییسی میراث‌دار دولت قبل است، گفت: بازار سرمایه با هیچ مشکلی روبرو نیست، اما سهامداران به دلیل اشتباهات رخ‌داده در دولت قبل، از سرمایه‌گذاری در بورس ترس دارند و تصوری می‌کنند که اشتباه دولت قبل باز هم در بازار تکرار شود.همچنین «حسین سلاح‌ورزی»، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با ایرنا به گام‌های ارزشمند دولت سیزدهم در حوزه بازار سرمایه تأکید کرد و گفت: دولت سیزدهم تا به امروز در حوزه بازار سرمایه مرتکب خطای نشده است؛ اما ارتقای معنادار عملکرد حکمرانی بازار سرمایه، نیازمند داشته‌هایی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرند.محمدرضا اعلمی، ایمان خاکپزان، ایمان رییسی، رباب شربیانی، کاویان عبداللهی، هومن عمیدی، سارا فلاح، سهیلا نقی پور و وحید نکویی؛ 9 کارشناسی هستند که به سوال خبرنگار شهر بورس در مورد اینکه «بورس هفته اول اردیبهشت 1401 چه می‌شود؟»، پاسخ داده‌اند. یادآور می‌‎شود؛ اسامی کارشناسان به ترتیب حروف الفبا ذکر شده است.

محمدرضا اعلمی

عدم وجود برخی از ریسک‌های سیستماتیک مانند کاهش نرخ دلار یا اقدام دولت در خصوص فروش دلار و همگرایی بین شاخص کل و شاخص هم‌وزن شرایط را در وضعیت مناسبی قرار داده است.شاخص کل حمایت یک میلیون و 488 هزار و محدوده مقاومتی یک میلیون و 543 هزار واحد را در پیش دارد.پیش‌بینی می‌شود که بازار هفته آینده در این محدوده‌ها نوسان کند.

ایمان خاکپزان

در این هفته بازار صعودی و بیشتر مایل به سهام کوچک‌تر پیش‌بینی می‌شود و به نظر می‌رسد شاخص هم‌وزن عملکرد خوبی داشته باشد. نمادهای با قیمت پایین (penny stock) از احتمال رشد بیشتری در دو ماه آینده برخوردارند.

ایمان رییسی

به‌ نظر می‌رسد هفته آینده نیز شاخص هم‌وزن مثبت و شاخص کل منفی باشد. همچنین سهم‌های کوچک و گروه خودرویی که بیشترین ارزش معاملات را دارند مورد استقبال بازار قرار بگیرند.

رباب شربیانی

با توجه به رشد اخیر و رسیدن اکثر سهم‌ها به اهداف قیمتی، امکان افزایش عرضه در بازار طی هفته آینده وجود دارد. برای خرید و ورود به سهم، باید احتیاط بیشتری لحاظ کرد و اولویت معامله‌گران باید بیشتر به سمت ذخیره بخشی از سود تحقق یافته در روند اخیر باشد.

کاویان عبداللهی

در جریان معاملات هفته گذشته و مخصوصاً روز چهارشنبه، بازار منفی بود و تقاضا در اواخر بازار تا حدودی افزایش پیدا کرد. با توجه به روند معاملات هفته گذشته و اتفاقات رخ داده، انتظار می‌‎رود هفته آینده روند متعادلی داشته باشیم و شاخص کل بتواند رشد کند. البته شاید این رشد زیاد نباشد و باید کمی احتیاط کنیم.

هومن عمیدی

پیش‌بینی می‌شود با توجه به تثبیت شاخص کل در بالای یک میلیون و 500 هزار واحد، شاهد موج و حرکت صعودی جدید از بازار باشیم. چنانچه نمادهای شاخص ساز از بحث عوارض صادرات ضرر نبیند، این روند پایدار می‌ماند.چنانچه مصوبه‌ها علیه شرکت‌ها باشد، احتمال از دست رفتن سطح یک میلیون و 500 هزار واحد و ورود بازار به روند نزولی دور از ذهن نیست.

وضعیت بورس در هفته آینده، بیشتر متأثر از تصمیماتی است که خارج از بازار گرفته خواهد شد. در صورتی که بحث اخذ عوارض صادراتی نهایی شود، اقبال از صنایع مرتبط با این موضوع کاهش می‌یابد، اما اگر این تصمیم نهایی نشود، امکان در پیش بودن رشد جدید برای بازار وجود دارد.

سارا فلاح

با توجه به اخبار مثبت برای گروه خودرویی که در روز چهارشنبه منتشر شد، انتظار داریم هفته آینده خوب شروع شود.احتمال توقف و استهلاک قیمتی در این ناحیه وجود دارد ولی ریزش و اصلاح عمیق بعید به نظر می‌آید. بازار هفته آینده با سناریو محتاطانه، نوسانی و با سناریوی خوش‌بینانه صعودی خواهد بود

سهیلا نقی پور

تا زمانی که ارزش معاملات بالای ۵ هزار میلیارد تومان قرار بگیرد و ورود پول حقیقی به بازار ادامه داشته باشد، بورس قابل اعتماد و اتکا است.  با توجه به اینکه وضعیت بازار سرمایه نوسانی است، در این شرایط نباید رفتار هیجانی داشته باشیم.با توجه به فصل مجامع و سودهای تقسیمی شرکت‌ها، انتظار روند افزایشی وجود دارد. از طرفی دیگر، شاخص کل مقاومت یک میلیون و 500 هزار واحد را پشت سر گذاشته و میل به افزایش دارد.

وحید نکویی

با توجه به اینکه بازار سرمایه در ماه گذشته رشد خوبی داشت به‌گونه‌ای که در فروردین ماه شاخص کل به میزان 142 هزار واحد (11 درصد) و شاخص هم‌وزن نیز 52 هزار واحد (15 درصد) رشد داشته‌اند و با توجه به رسیدن شاخص کل به محدوده مقاومتی 1580 تا 1600 انتظار می‌رود در هفته آینده بازار متعادل‌تری را داشته باشیم.به نظرم بازار در این محدوده نیاز به اصلاح دارد. منتهی نکته مهم این است که اصلاح از نوع اصلاح زمانی خواهد بود نه اصلاح قیمتی.

تا زمان برگزاری مجامع شرایط کلی بازار مناسب است و تقاضا برای سهام وجود دارد؛ لذا تا آن زمان اصلاح قیمتی خاصی را متصور نیستم و ریسک کاهش قیمت شدید برای بازار وجود ندارد. بازار در هفته آتی متعادل‌تر پیش می‌رود و با کسب زمان و انرژی مجدد برای رشد آماده می‌شود. گروه‌های پتروشیمی و پالایشی و کامودیتی محورها بهترین گزینه سرمایه‌گذاری هستند.

 

ارسال نظر