اخبار

۱۴۰۱/۰۱/۲۹ - ۰۴:۳۴:۳۰
کد خبر: ۱۸۸۳۲۸

مقررات جدید صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعلام می‌شود

صدا و سیما| مجید عشقی، رییس سازمان بورس با بیان اینکه از تاریخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ تا امروز تعداد ۵ مجوز موافقت اصولی با تاسیس یا تبدیل ساختار صندوق صادر شده است اظهار داشت: این صندوق‌ها اصولا از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی با سررسید کوتاه‌مدت هستند که این امر نیازمند وجود مقادیر قابل توجه اوراق بهادار با ویژگی‌های یاد شده است. عشقی گفت: چنانچه برنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی، انتشار اوراق دولتی کوتاه‌مدت با برنامه‌ریزی مستمر و معین و دارای نقدشوندگی مناسب باشد، امکان تاکید بر این موضوع در حد نصاب‌های سرمایه‌گذاری صندوق نیز وجود خواهد داشت. عشقی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از ترکیب دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مختص اوراق دولتی، به خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت، اسناد خزانه اسلامی و گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی اختصاص می‌یابد اضافه کرد: از این میزان ۷۵ درصد از دارایی‌های صندوق به «اوراق بهادار با درآمد ثابت منتشره توسط دولت و اسناد خزانه اسلامی» تخصیص داده می‌شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: سازمان بورس در راستای توسعه صندوق‌های مذکور، آمادگی دارد تا درخواست‌های مجوز تاسیس را در اسرع وقت بررسی و صادر کند.

حباب قیمت با عرضه خودرو در بورس می‌ترکد

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص واگذاری سهام ۲ شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا، اظهار داشت: گرچه در این سال‌ها بخشی از سهام شرکت‌های خودروسازی در بورس عرضه شده و به نوعی فرآیند خصوصی‌سازی شکل گرفته است، اما همچنان اداره این شرکت‌ها دولتی است و عمده اعضای هیات‌مدیره این ۲ خودروساز توسط سهامداران دولتی منصوب می‌شوند. وی گفت: اگر مدیریت سهام دولت در این شرکت‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شود و نحوه تصمیم‌گیری این خودروسازها نیز مانند دیگر شرکت‌ها انجام شود؛ به‌طور حتم این شرکت‌ها می‌توانند به سمت کارایی بیشتر و کاهش هزینه‌های تولید حرکت کنند. طغیانی اضافه کرد: اگر دولت در جایگاه خود به عنوان ناظر، سیاست‌گذار، تولید‌کننده و خودروسازان قرار گیرد، به نظر می‌رسد، مشکل خودروسازان برطرف شود.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: از دلایل عمده‌ای که دولت موفق به باز کردن کلاف سردرگم و پیچیده خودروسازی نمی‌شود، این است که برخی از مسوولان در قالب سیاست‌گذار، ناظر است و نیز در تولید نقش دارند. وی در خصوص فروش خودرو در بورس هم گفت: در این شرایط که خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، بهترین راهکار برای خروج از این وضعیت پیش بردن فروش خودرو به سمت حراج‌های واقعی است تا به دست دلالان بازار نیافتد. طغیانی خاطرنشان کرد: بورس کالا بهترین و شاید به روزترین سیستمی است که حراج واقعی در کشور را رقم می‌زند، ایرادات آن برطرف شده و سامانه‌های مشخصی دارد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: فروش خودرو در بورس کالا تصمیم بسیار خوبی است؛ اگر بتوان این اقدام را برای خودروهای پرتیراژ انجام داد و همچنین ورود به بورس نیز تسهیل شود؛ به نظر می‌رسد بورس کالا بتواند حباب بازار را از بین ببرد.

عوارض صادرات فولاد خام برای جلوگیری از افزایش قیمت 

علیرضا پیمان‌پاک، رییس کل سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به بحران اوکراین و افزایش قیمت نفت از دی ۱۴۰۰، جهش قیمت کالاهای صادراتی را شاهد بودیم که باعث جذابیت در حوزه صادرات شد لذا ستاد تنظیم بازار برای برقراری توازن بازار داخلی و خالی نشدن بازار از مواد صادراتی، دریافت عوارض ۱۸ درصدی از این کالاها را وضع کرد. وی فولاد، زنجیره حوزه فلزات، سیمان و برخی محصولات پزشکی را مشمول پرداخت عوارض ۱۸ درصدی کالاهای صادراتی برشمرد و گفت: نیاز کشور به این کالاها موجب شده تا عوارض صادراتی گرفته شود بر این اساس عوارض این کالاهای صادراتی به صورت پلکانی دریافت می‌شود به‌طور نمونه اگر کالایی ۵ درصد افزایش قیمت جهانی داشته, ۲ درصد از آن و اگر ۴۲ درصد افزایش داشته ۲۲ درصد آن مشمول پرداخت عوارض صادرات می‌شود که دریافت این عوارض با هدف تنظیم‌گری بازار داخلی است. رییس کل سازمان توسعه تجارت افزود: کمیته کارشناسی در حال بررسی عوارض وضع شده بر محصولات کامودیتی یا کالای اولیه (کالایی که قابلیت معامله با کالای مشابه را دارد) است و پس از بررسی‌های کارشناسی احتمال دارد این مصوبه بازنگری شود.

اوراق مسکن گران می‌شود؟

وام مسکن جوانان در تهران دو میلیارد تومان شد. کارشناسان عقیده دارند که این افزایش وام می‌تواند افزایش قیمت اوراق تسه را در پی داشته باشد. کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: با افزایش وام مسکن، تقاضا برای مسکن افزایش پیدا می‌کند. افرادی که اول از همه سعی می‌کنند از این وام استفاده کنند شرایط بهتری دارند. از سوی دیگر با افزایش تقاضا در مسکن، تقاضا برای وام‌ها افزایش پیدا می‌کند و در نهایت اوراق مسکن افزایش پیدا می‌کند. وی توضیح می‌دهد: افزایش قیمت تسه ناشی از افزایش میزان وام بوده، پایین آمدن قیمت اوراق تسه غیرمنطقی است. این اوراق می‌تواند به صورت مقطعی و بلندمدت افزایش قیمت داشته باشد. افزایش قیمت وام باعث می‌شود اوراق گران شود. امتیاز تسهیلات مسکن در سال ۱۴۰۱، قیمت تسه به محدوده ۸۲ هزار تومان رسیده است. همچنین اوراق تسهیلات مسکن بهمن ۱۴۰۰ همچنان با قیمت ۸۲ هزار و ۹۰۰ تومان معامله می‌شود.

 

ارسال نظر