بورس هفته آینده چه می‌شود؟

۱۴۰۱/۰۱/۲۵ - ۰۲:۱۰:۴۸
کد خبر: ۱۸۸۲۱۴

بورس اوراق بهادار تهران که روز سه‌شنبه تحت تأثیر بخشنامه وزارت صمت مبنی بر وضع عوارض بر صادرات محصولات معدنی به‌شدت منفی شده بود، روز چهارشنبه گرچه در ساعات اولیه روند ریزشی به خود گرفت، اما بعد از آن روند رو به رشد پیدا کرد، به گونه‌ای که در پایان معاملات با افزایش 8100 واحد به یک میلیون و 454 هزار و 127 واحد رسید.

بر پایه معاملات چهارشنبه، ۲۴ فروردین ماه، شاخص هم‌وزن با ۲ هزار و ۶۷۵ واحد افزایش، به رقم ۳۸۲ هزار و ۹۶۹ واحد رسید. رشد شاخص کل بورس تهران در حالی اتفاق افتاد که این شاخص با افت دو هزار واحدی در ۱۵ دقیقه آغاز معاملات دیروز همراه بود. در جریان آخرین روز معاملاتی هفته، بیش از ۱۰ میلیارد و ۴۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۹ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد.

روز چهارشنبه، همه شاخص‌های بورس سبز شدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 56 صدم درصد رشد کردند و این دو شاخص با معیار هموزن 7 دهم درصد افزایش یافتند. شاخص آزاد شناور 57 صدم درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 54 صدم درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس 58 صدم درصد افزایش یافت.

گروه خودرو در جریان معاملات دیروز با ۹۶ هزار و ۴۸۴ معامله به ارزش ۹ هزار و ۹۳۳ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست. همچنین، گروه فرآورده‌های نفتی با ۲۹ هزار و ۱۴۸ معامله به ارزش ۳ هزار و ۵۶۴ میلیارد ریال، گروه سرمایه‌گذاری‌ها با ۲۴ هزار و ۴۳۱ معامله به ارزش ۳ هزار و ۲۷۹ میلیارد ریال، گروه فلزات اساسی با ۳۵ هزار و ۴۱۸ معامله به ارزش ۲ هزار و ۸۶۸ میلیارد ریال و گروه شیمیایی با ۳۲ هزار و ۱۰۰ معامله به ارزش ۲ هزار و ۱۲۹ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با یک هزار و ۳۲۴ واحد، گروه پالایش نفت بندرعباس با یک هزار و ۱۴۷ واحد، شرکت ملی صنایع مس ایران با یک هزار و ۱۰۴ واحد، شرکت پالایش نفت تهران با ۹۸۱ واحد و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۴۹۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند.

در مقابل، شرکت فولاد خوزستان با ۳۶۱ واحد، شرکت یران خودرو با ۲۹۵ واحد، شرکت سایپا با ۲۸۹ واحد، بانک تجارت با ۱۶۳ واحد و شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با ۱۴۳» واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند.

نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، سرمایه‌گذاری سایپا (وساپا)، پالایش نفت تهران (شتران)، گروه بهمن (خبهمن) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۶۶۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۹ هزار و ۹۳۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

    نگاهی بر معاملات فرابورس

در جریان معاملات چهارشنبه، ۲۴ فروردین ماه شاخص کل فرابورس با افزایش ۱۰۹ واحدی به رقم ۲۰ هزار و ۳۸ واحد رسید.

همچنین، بیش از ۲ میلیارد و ۷۷۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال دادوستد شد. در جریان معاملات چهارشنبه فرابورس ایران، شرکت پلیمر آریا ساسول با ۶۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با ۱۵ واحد، شرکت پتروشیمی مارون با ۱۰ واحد، شرکت پالایش نفت لاوان با ۸ واحد و شرکت نیروی تولید برق دماوند با ۷ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند. در مقابل، شرکت پتروشیمی زاگرس با ۲۹ واحد، شرکت سنگ آهن گهرزمین با ۴ واحد، شرکت فولاد هرمزگان جنوب با ۳.۵ واحد، شرکت صنعتی مینو با ۳ واحد و بیمه سامان با ۲ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص داشتند.

    شاخص کل همچنان در جا می‌زند

بورس در حالی به کار خود در هفته پایانی فروردین ماه پایان داد که در حجم معاملات و قیمت‌ها، تعادل وجود داشت. اما برخی موضوعات مانند وضع عوارض صادراتی بر زنجیره محصولات فولادی و ورود دلار به کانال ۲۸هزار تومان در هفته جاری، اثرگذاری منفی بر گروه فلزات اساسی و خودرو و ساخت قطعات داشت و برخی از نمادها مانند «ذوب»، «فخوز» و «وسدید» که در گروه فلزات اساسی قرار دارند، معاملاتی منفی را تجربه کردند و نمادهای «خودرو» و «خساپا» نیز در تمام ساعات معاملاتی روز جاری، قرمزپوش بودند. 

بازار سهام در حالی به استقبال معاملات چهارشنبه رفته بود که یک روز قبل‌تر، شاخص‌ کل بورس تهران بیشترین سقوط در یک ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ را به ثبت رساند.

این در حالی است که روند شاخص در روزهای یکشنبه و دوشنبه صعودی بود، اما پس از انتشار بخشنامه وزارت صمت مبنی بر اخذ عوارض پلکانی صادرات محصولات صنعتی و معدنی، شاخص کل بورس بیش از ۳۳ هزار واحد سقوط و شاخص هم وزن بیش از ۶ هزار واحد افت کرد.

    صنایع پیشتاز هفته آینده

طبق پیش‌بینی کارشناسان، اصلاح بازار سرمایه در شرایط کنونی و پس از روزها سبزپوشی، امری طبیعی است و در میان‌مدت و پس از اصلاحات احتمالی، بازار شرایط رشد خود را دارد و نگرانی و تهدیدی برای بورس وجود ندارد.

بر اساس تحلیل کارشناسان، به نظر می‌رسد بازار تمایل بیشتری به توجه به اخبار مثبت دارد. خبرهای منفی، تاثیر کمتری بر روند بازار دارند و تمایل بازار به صعود مشخص است. با این حال، اخبار برجامی و جنگ روسیه می‌تواند بر ذهن سرمایه‌گذاران تاثیر بگذارد. همچنین هر چه به سمت مجامع حرکت کنیم، تقسیم سودها وزن بیشتری در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران پیدا می‌کند. مسعود میرزا باقری، کارشناس و فعال بازار سرمایه روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: به‌طور کلی، هفته‌ای متعادل هم در قیمت‌ها و هم در حجم معاملات سهام را شاهد بودیم و در دو بال اصلی بازار یعنی پالایشی و خودرویی‌ها، حجم معاملات افزایش یافت.

وی افزود: در اواسط هفته، زمزمه‌های تعرفه جدید صادراتی روی محصولات معدنی فلزی پتروشیمی و ابهامات موجود در آن شوکی منفی به بازار داد که بلافاصله با پالس‌های مثبت از سوی تصمیم‌گیران در جهت رفع ابهام فشار فروش را در آخر هفته کاهش داد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از سوی دیگر هم قیمت ارز در بازار آزاد به کانال ۲۸ هزار تومانی رسید که باعث خوش‌‌بینی به شرکت‌های صادراتی شد. در مجموع، پرمعامله‌ترین شرکت‌های بازار در روزهای پایانی هفته، نماد وساپا، خگستر و ورنا بودند که باز شدن کلاف پر پیچ و خم واگذاری سهام دولت از آنها می‌گذرد و لیدرهای خودرویی‌ها یعنی خودرو و خساپا هم در همین بخش قرار دارند. وی ادامه داد: بازار به این سه نماد توجه ویژه‌ای داشته که نشان می‌دهد دستور دولت برای واگذاری دو خودروساز را کاملا جدی فرض کرده‌اند و بدیهی است در صورتی که جدیت لازم در دولت دیده نشود، این بخش از بازار که با افزایش قیمت سهام هم مواجه بوده، آسیب خواهد دید.

این کارشناس بیان کرد: قیمت نفت هم کماکان بالای ۱۰۰ دلار است و این به نفع پالایشی‌ها و تولیدکنندگان بالا دست پتروشیمی خواهد بود. همانند تولیدکنندگان اولفین که خوراک سایر بخش‌های پتروشیمی را تولید و تامین می‌کنند.

میرزاباقری باقری در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت معاملات در هفته گذشته و اتفاقات پیش رو، به نظر می‌رسد در هفته آینده صنایع پالایشی و خودرویی مجددا در صدر تقاضا سهامداران قرار داشته باشند و معاملاتی هیجانی و متلاطم به ثبت برسانند. اما در مورد سایر صنایع انتظار می‌رود شاهد روندی متعادل و مثبت در معاملات باشیم.


 

ارسال نظر