بورس در دو راهی سرنوشت‌ساز

۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۰۲:۲۴:۳۰
کد خبر: ۱۸۸۱۳۵
بورس در دو راهی سرنوشت‌ساز

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز گذشته با رشد بیش از پنج هزار واحدی به کار خود پایان داد تا در سطح یک میلیون و 479 هزار واحد قرار بگیرد.

از دید تکنیکالی، شاخص کل بورس تهران در این مقطع با مقاومت یک میلیون و 480 هزار واحد مواجه است. تکنیکالیست‌ها معتقدند که با توجه به واکنش دماسنج بازار سرمایه به این محدوده‌ها در شهریور و مهرماه 1400، حالا شاخص کل برای عبور از این سطح کنونی کار سختی در پیش دارد.  دوشنبه هفته گذشته، شاخص کل پس از برخورد با همین محدوده، با افت اندکی مواجه شد و در جریان معاملات روز گذشته بار دیگر خود را به یک قدمی سطح یک میلیون و 480 هزار واحد رساند. این سطح، پیش از رسیدن شاخص به یک میلیون و 500، اصلی‌ترین مقاومت پیش رو به حساب می‌آید. واکنش دماسنج بازار سرمایه به این سطح تکنیکالی در هفته گذشته و افزایش عرضه‌ها در یک قدمی این سطح طی معاملات روز گذشته نیز گواه این ادعاست.

در جریان معاملات روز دوشنبه، معاملات نمادهای شاخص ساز بسیار ناپایدار بود و سهام بزرگ بازار به محلی برای جدال فروشندگان و خریداران روی تابلو تبدیل شد. در نمادهای بزرگ، فشار فروش گسترده‌ای وجود داشت که اهالی بازار آن را واکنشی به نزدیکی شاخص کل به سطح مقاومتی می‌دانند.

    وضعیت شاخص هم‌وزن 

شاخص هم‌وزن نیز از ابتدای سال جدید، حدود 12 درصد رشد داشته و خود را به سطح 387 هزار واحد رسانده است؛ اگر این رشد را صرفاً به سال جدید محدود نکنیم، بررسی روند شاخص هم‌وزن نشان از آغاز صعود این شاخص از ابتدای اسفند 1400 حکایت دارد. شاخص کل هم‌وزن که ابتدای اسفند سال 1400 رشد خود را آغاز کرده، حتی در برخی از روزهایی که شاخص کل افت داشت، اعتنایی به وضعیت نمادهای بزرگ نداشت. پس از رشد حدود 20 درصدی شاخص کل هم‌وزن که 12 درصد از این رشد به سال جدید مربوط می‌شود، این شاخص هم‌اکنون به ناحیه مقاومتی خود رسیده است. سطح 388 تا 390 هزار واحد، از لحاظ تکنیکالی نواحی بسیار مهمی در جهت ادامه روند شاخص کل هم‌وزن به حساب می‌آیند.

    روزهای سرخی بورس به پایان رسید؟

زهرا دفتری، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه، می‌گوید: در حال حاضر قیمت اکثر سهم‌ها در کف است و هیچ ریسکی برای سرمایه‌گذاری در آنها وجود ندارد. قیمت سهم‌ها طی دو سال اخیر آنقدر افت داشته که اکنون دیگر ریسکی برای ریزش و کاهش قیمت آنها وجود ندارد و همین امر ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را حداقل کرده است. مجموع این موارد باعث شده اکنون بورس بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاران باشد.دفتری ضمن مقایسه بازار سرمایه با سایر بازارهای مالی مانند مسکن، طلا، ارز و ... که طی سال‌های اخیر بسیار رشد داشتند و در قیمت فعلی هم چسبندگی دارند، تأکید کرد: برخی از این بازارها هم‌اکنون دچار حباب قیمتی هستند و ریسک آنها برای سرمایه‌گذاری زیاد است.وی معتقد است مجموع این موارد باعث شده اکنون بورس بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاران باشد.این کارشناس بازار سرمایه ارزیابی‌اش از وضعیت بازار سرمایه امسال نیز پیش‌بینی کرد حداقل در نیمه اول امسال بورس شرایطی متعادل روبه بالا و تقریباً صعودی داشته باشد. هم‌اکنون نیز این روند مثبت تا حدودی آغاز شده، اما نباید انتظار رشد آن‌چنانی را فعلاً از بازار داشته باشیم.

    بورس در دو راهی سرنوشت‌ساز

در این شرایط که شاخص کل و شاخص هم‌وزن به محدوده‌های حساس و مقاومتی خود رسیده‌اند، بورس تهران در دو راهی سرنوشت‌سازی قرار گرفته است.عبور از مقاومت‌ها و اصلاح قیمتی یا زمانی؛ گزینه‌های پیش روی بازار به حساب می‌آید. در چنین شرایطی، بازگشت شاخص کل و شاخص هم‌وزن از سطوح کنونی می‌تواند کلیت بازار را با افت جدیدی مواجه کند و در بهترین حالت به مدت یک هفته موجب سرخ‌پوشی سهام مختلف شود.رشد بازار نیز دیگر گزینه پیش رو است که با شکست مقاومت ذکر شده در نمودار شاخص کل و حتی شاخص هم‌وزن اتفاق خواهد افتاد. در صورتی که سناریوی دوم مدنظر باشد، سهامداران می‌تواند حداقل تا پایان فروردین ماه روزهای خوشی را سپری کنند. آرش شهریاری درباره روند بازار طی هفته‌های آینده، اظهار داشت: در هفته اول اردیبهشت‌ماه قیمت‌های جدید خودرو اعلام می‌شود و نمادهای خودرویی هنوز برای رشد جا دارند. همچنین گروه بانکی که نسبت به بازار رشد کمتری داشته می‌تواند گزینه مناسبی باشد. همچنین منطقی است شرکت‌هایی که شرایط بنیادی خوبی دارند و صورت‌های مالی بهتری ارایه کرده‌اند نیز رشد کنند.وی در پاسخ به این سوال که آینده بورس چه خواهد شد، عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود، ریزش و افت سنگینی در بازار پیش‌بینی نمی‌شود. پس از اتفاقات تلخ سال ۹۹ و قسمتی از ۱۴۰۰، بورس تقریباً به یک بلوغی رسیده و خوشبختانه از آن شرایط گذر کردیم و با توجه به پارامترهایی که در اقتصادمان تأثیر می‌گذارند، جای نگرانی برای بازار وجود ندارد.

    شرایط بازار چگونه است؟

از ابتدای هفته جاری، جریان نقدینگی از سهام بزرگ و شاخص ساز به سهام کوچک و تک سهم‌ها سوق پیدا کرد. در جریان معاملات روز گذشته، گروه‌های سیمانی، ساختمانی، نیروگاهی و کاشی و سرامیک با استقبال بسیار خوبی از جانب خریداران مواجه و اکثر سهام این گروه راهی صف خرید شدند.در این شرایط، به نظر می‌رسد که معاملات امروز هم با فشار فروش در سهام بزرگ آغاز شود و تقاضا بیشتر متوجه نمادهای کوچک باشد. 

    لزوم احتیاط در معاملات

امیر توپچی پور درباره وضعیت بورس می‌گوید: طی یکی دو ماه اخیر با توجه به اخبار منتشرشده برخی از سهام بازار رشدهای خوبی داشته داشتند و تعداد نمادهایی که رشدهای بیش از 50 درصدی داشتند نیز کم نیست. شاخص کل و هم‌وزن نیز بیش از 20 درصد رشد کرده و بخشی از افت خود را جبران کردند. سهام رشد کرده در حال حاضر برای ادامه روند مثبت خود نیازمند تجدیدقوا و دست‌به دست شدن دارند.وی با اشاره به اینکه شاخص کل و هم‌وزن زیر ناحیه‌های مقاومتی قرار دارند، ادامه می‌دهد: سهامداران برای خرید سهام عجله نکنند چراکه سهام رشد کرده مستعد اصلاح زمانی و قیمتی هستند. البته برخی از سهام که اخیراً رشدی نداشتند به خصوص سهام کوچک که این روزها مورد اقبال بازار سرمایه قرار گرفتند، می‌توانند رشدهایی را تجربه کنند.این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان می‌کند: منفی‌های کنونی بازار طبیعی است و جای نگرانی ندارد. بورس در حال آغاز یک روند صعودی بلندمدتی است و پیش‌بینی می‌شود در سال 1401 بخشی از ضررهای سهامداران جبران شود و بورس بهترین بازار مالی امسال باشد.

    دلایل خوش‌بینی نسبت به بورس

بر اساس گفته‌های کارشناسان مختلف بازارهای مالی، بورس در سال 1401 می‌تواند به عنوان یکی از بهترین‌ بازارها لقب بگیرد و سود معقول و البته مناسبی را نصیب سهامداران کند. تثبیت ارزش معاملات در بالای کانال پنج هزار میلیارد تومان، یکی از اصلی‌ترین سیگنال‌هایی است که سهامداران را نسبت به آینده بورس خوش‌بین کرده.تعادل در بازار و قرار نگرفتن تمامی سهام بازار به صورت یکجا در صف فروش یا صف خرید نیز دیگر عاملی است که از آن می‌توان به عنوان اتفاقی مثبت یاد کرد که از رسیدن بازار به بلوغ خبر می‌دهد. در این شرایط، همه سهام با یکدیگر رشد یا افت نمی‌کنند.گردش نقدینگی میان صنایع و گروه‌های مختلف یک خبر مثبت برای سهامداران خرد است که می‌تواند بورس را در میان‌مدت و بلندمدت به یک بازار ارزنده تبدیل کرده و موجب رشد تمامی سهام به صورت یکدست و منطقی شود.

 

ارسال نظر