اخبار

۱۴۰۱/۰۱/۲۱ - ۰۰:۴۶:۵۹
کد خبر: ۱۸۸۰۵۲

اخبار جدید از عرضه شاهین در بورس کالا

احمد رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران با بیان اینکه خودروی شاهین در بورس کالا در روزهای پایانی سال گذشته پذیرش شد، اظهار کرد: با توجه به مستنداتی که ارایه شده و انجام همه مراحل قانونی، طبق مصوبات شورای عالی بورس، پذیرش انجام و مقرر شده است که ۸۰ درصد از تولید سالانه این خودرو از طریق بورس عرضه شود. به گفته رحیمی عرضه کالا به صورت فیزیکی است و اینکه چطور عرضه می‌شود، میزان پرداخت اولیه چقدر است یا اینکه چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند، در روزهای آینده مشخص می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که خودروهای دیگری در بورس کالا پذیرش خواهند شد یا خیر؟ گفت: شاهین به صورت نمونه پذیرش شده است. زمانی که عرضه صورت گیرد و معاملات انجام شود، مزایا و معایب آن بررسی می‌شود و اگر این روند قابلیت و کشش عرضه و تقاضا داشته باشد، برای پذیرش سایر خودروها در بورس کالا اقدام می‌شود.

قرارداد جدید اختیار معامله زعفران می‌آید

قرارداد اختیار معامله زعفران با سررسید مرداد ۱۴۰۱ از چهارشنبه هفته جاری راه‌اندازی می‌شود.

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران از راه‌اندازی قرارداد اختیار معامله زعفران نگین با سررسید مرداد ماه ۱۴۰۱ خبر داد. براساس اطلاعیه بورس کالا، قراردادهای اختیار خرید و فروش زعفران نگین سررسید مرداد سال جاری، از روز چهارشنبه ۱۷ فروردین ماه راه‌اندازی می‌شود، تاریخ سررسید قرارداد مذکور ۴ مرداد ۱۴۰۱ است.

تاثیر واگذاری خودرو و خساپا روی بورس

یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به احتمال واگذاری سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی گفت: اگر این مسیر جلو برود، یک سال دیگر سایپا و ایران خودرو دوباره سودده می‌شوند. روزبه شریعتی درمورد تاثیر واگذاری سایپا و ایران خودرو روی بازار سرمایه توضیح داد: این واگذاری تاثیر روانی مثبت دارد چراکه بازار به آنها به عنوان لیدر نگاه می‌کند. درحال حاضر هردو زیان ده هستند و زیان سنگینی دارند زیرا ساختار مدیریتی آنها تمام دولتی است. وزارت صمت و دولت به این نتیجه رسیده است که خود سایپا و ایران خودرو نباید مدیر خودشان باشند. این واگذاری می‌تواند اقتصاد را سوق دهد سمت دنیای جدیدی که قیمت‌گذاری دستوری نداشته باشد.

معافیت مالیاتی سود اعتبار کارگزاری‌ها

سود دریافتی اعتبارت اعطایی کارگزاران با تصویب در شورای عالی بورس از مالیات بر ارزش افزوده معاف شد. حسین خزلی خرازی از کارشناسان بازار سرمایه با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد: با پیگیری‌های کانون‌ کارگزاران‌ بورس‌ و نماینده کانون‌ها در شورای عالی بورس و با مساعدت هیات‌مدیره سازمان (بورس)، پس از تصویب در شورای عالی بورس و ابلاغ، سود دریافتی اعتبارت اعطایی کارگزاران از مالیات بر ارزش افزوده معاف شد. این امر می‌تواند اثر مطلوبی در کاهش هزینه تامین مالی مشتریان اعتباری و نقدشوندگی بازار سرمایه داشته و یکی از موانع توسعه صنعت کارگزاری نیز برطرف شود.

«سلام» وارد بورس ایران می‌شود

پذیره‌نویسی نخستین صندوق سهامی قرن با نماد «سلام» از ۲۲ فروردین ماه جاری در بورس آغاز می‌شود. این صندوق که از نوع قابل‌معامله (ETF) است، با مدیریت حرفه‌ای سبدگردان فارابی، پرتفویی از سهام برترین‌ شرکت‌های بورسی و فرابورسی را تشکیل می‌دهد و سرمایه‌گذاران آن به‌سادگی می‌توانند از طریق سامانه معاملات آنلاین همه کارگزاری‌ها در آن سرمایه‌گذاری کنند. طبق مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق سرمایه‌گذاری جدید سبدگردان فارابی در فهرست صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران با نماد «سلام» درج شد. صندوق سهامی «سلام» با مزیت‌هایی نظیر نقدشوندگی بالا، مدیریت حرفه‌ای دارایی، سرمایه‌گذاری معاف از مالیات و امکان خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری از طریق سامانه‌های معاملات آنلاین همه کارگزاری‌ها، یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه محسوب می‌شود. پذیره‌نویسی واحدهای عادی صندوق سهامی «سلام» از روز دوشنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۱ به مدت ۵ روز کاری آغاز می‌شود. واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق از نوع قابل معامله یا ETF بوده و از طریق سامانه معاملات آنلاین تمامی کارگزاری‌ها قابل خرید است. تعداد کل واحدهای صندوق در مرحله پذیره‌نویسی ۹۹ میلیون واحد در نظر گرفته شده و با قیمت پایه ۱۰ هزار ریال عرضه می‌شود. طبق شرایط اعلام شده برای پذیره‌نویسی صندوق «سلام»، حداقل میزان خرید واحدها ۱۰.۰۰۰ ریال است و محدودیتی هم برای خرید هر کد حقیقی یا حقوقی وجود ندارد. این صندوق بهترین گزینه سرمایه‌گذاری برای افرادی است که قصد کسب بازدهی متناسب با رشد بازار سرمایه را دارند. بیشتر دارایی این صندوق‌ در سهام شرکت‌های برتر بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری می‌شود؛ بنابراین صندوق‌ «سلام» پرداخت سود دوره‌ای ندارد و سرمایه‌گذاران از اختلاف قیمت خرید و فروش هر واحد آن، سود کسب می‌کنند. به عبارتی می‌توان گفت در صورتی که قیمت فروش واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌، از قیمت خرید آن بیشتر باشد، سرمایه‌گذاری منجر به سود خواهد شد.

 

ارسال نظر