بورس از فاز اصلاحی خارج می‌شود؟

۱۴۰۱/۰۱/۲۱ - ۰۰:۴۲:۱۹
کد خبر: ۱۸۸۰۵۰
بورس از فاز اصلاحی خارج می‌شود؟

از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته تعداد 109میلیارد و 289میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 541هزار و 185میلیارد ریال در بیش از 4میلیون و 986هزار و 202دفعه طی 9روز معاملاتی در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت. این درحالی است که تعداد 7میلیارد و 547میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 132هزار و 621میلیارد ریال نیز در این مدت مورد معامله قرار گرفته است. شاخص بورس نیز در این 9روز، در مجموع تا پایان هفته گذشته با 96هزار و 493واحد افزایش، معادل 7.06 درصد رشد کرده و به رقم یک میلیون و 463هزار و 743واحد رسیده است. شاخص کل هم وزن نیز در این مدت با 29هزار و 79واحد افزیش، معادل 8.35درصد رشد کرده و رقم 377هزار و 347واحد را به نمایش گذاشته است. شاخص بازار اول هم با 77 هزار و 377واحد افزایش در این مدت به رقم 1141هزار و 488واحد و شاخص بازار دوم با 173هزار و 585واحد رشد به عدد 2 میلیون و 733هزار و 14واحد رسیده‌اند که به این ترتیب شاخص بازار اول با 7.27درصد رشد و شاخص بازار دوم با 6.78درصد افزایش همراه شده‌اند.

    افت شاخص کل

برپایه معاملات شنبه، ۲۰ فروردین ماه، شاخص هم‌وزن با ۷۲۸ واحد افزایش، رقم ۳۷۸ هزار و ۷۶ واحد را به ثبت رساند؛ این در حالی بود که شاخص کل بورس تهران با کاهش ۵ هزار و ۹۹ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۵۸ هزار واحد رسید. در جریان نخستین روز معاملاتی هفته، بیش از ۹ میلیارد و ۳۹۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۱ هزار و ۶۷ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد. شاخص بازار اول کاهش ۵ هزار و ۷۹۸ واحدی و شاخص بازار دوم، کاهش ۳ هزار و ۸۹۱ واحدی را تجربه کردند. گروه خودرو در جریان معاملات دیروز با ۱۱۸ هزار و ۷ معامله به ارزش ۱۲ هزار و ۵۰۳ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست. همچنین، گروه فراورده‌های نفتی با ۴۴ هزار و ۸۱۷ معامله به ارزش ۴ هزار و ۹۰۱ میلیارد ریال، گروه بانک‌ها با ۲۸ هزار و ۷۳۰ معامله به ارزش ۲ هزار و ۸۷۱ میلیارد ریال، گروه فلزات اساسی با ۳۷ هزار و ۹۲ معامله به ارزش ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال و گروه شیمیایی با ۳۳ هزار و ۹۴۰ معامله به ارزش ۲ هزار و ۴۱۳ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند. شرکت پالایش نفت تبریز با ۴۵۲ واحد، بانک پارسیان با ۳۸۸ واحد، شرکت پالایش نفت بندرعباس با ۳۷۱ واحد، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۲۴۳ واحد و گروه بهمن با ۱۸۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند. در مقابل، شرکت ایران خودرو با ۷۲۷ واحد، شرکت ملی صنایع مس ایران با ۷۰۲ واحد، بانک ملت با ۶۲۳ واحد، شرکت پالایش نفت تهران با ۵۹۷ واحد و فولاد مبارکه اصفهان با ۵۸۸ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند.

    نگاهی بر معاملات فرابورس

در جریان معاملات شنبه، ۲۰ فروردین ماه شاخص کل فرابورس با افزایش ۳۸ واحدی به رقم ۱۹ هزار و ۸۸۹ واحد رسید. همچنین، بیش از ۳ میلیارد و ۱۳۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۱ هزار و ۲۱۸ میلیارد ریال دادوستد شد. در جریان معاملات فرابورس ایران، شرکت پلیمر آریا ساسول با ۱۸ واحد، شرکت پالایش نفت لاوان با ۱۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با ۹ واحد، شرکت بهمن دیزل با ۴.۷۴ واحد و شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس با ۴ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند. در مقابل، شرکت تولید نیروی برق دماوند با ۷.۶۳ واحد، شرکت فولاد هرمزگان جنوب با ۷ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با ۵.۶ واحد، شرکت پتروشیمی زاگرس با ۵.۳ واحد و شرکت پتروشیمی تندگویان با ۵ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص داشتند.

    از ETFهای دولتی چه خبر؟

صندوق پالایشی یکم با ۰.۵۳ درصد افت نسبت به چهارشنبه به قیمت ۷۴ هزار و ۴۳۰ ریال رسید؛ دارایکم هم ۱.۷۴ درصد افت داشت. در پایان دادوستدهای دیروز، حجم معاملات صندوق پالایشی یکم ۲۴ میلیون و ۴۵۸ هزار و ارزش آن به ۱ میلیارد و ۸۱۰ میلیون و ۶۰۲ هزار رسید و به این ترتیب پالایش با افت قیمت همراه بود. حقیقی‌ها با ۷۷.۱ درصد و قیمت ۱۸ میلیون و ۸۶۲ هزار و حقوقی‌ها با ۲۲.۸ درصد و قیمت ۵ میلیون و ۵۹۶ هزار خریدار بودند. در مقابل حقیقی‌ها و حقوقی‌ها به ترتیب با ۹۹.۱ درصد و ۰.۸ درصد برگه سهم فروختند. دارا یکم هم به قیمت نهایی ۱۱۷ هزار و ۵۲۰ ریال رسید. حجم معاملات این‌ای تی اف به ۷ میلیون و ۲۶۱ هزار و ارزش معاملات به ۸۵۳ میلیون و ۸ هزار رسید. حقیقی‌های بازار با ۹۶.۹ درصد و حقوقی‌ها با ۳.۰ درصد خریدار و در مقابل حقیقی‌ها با ۹۸.۳ درصد و قیمت ۷ میلیون و ۱۴۲ هزار و حقوقی‌ها با ۱.۶ درصد و قیمت ۱۱۹ هزار و ۱۳۱ ریال فروشنده بودند.

    سهام عدالت چه شد؟

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (۱۷ فروردین ماه)، ۰.۸درصد کاهش یافت. ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۹۴۰هزار تومان، ۲۶ میلیون و ۲۵۷هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۹۲۰هزار تومان رسید. ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۳۶۴هزار تومان رسیده است.

    بورس امروز صعودی است؟

طبق پیش بینی کارشناسان، با توجه به اینکه بورس در محدوده متعادلی قرار دارد و بازار کف‌های قیمتی جدیدی برای خود شناسایی کرده انتظار می‌رود روند تعادلی بورس بیش از پیش بهبود یابد و خریداران حضور فعالی در معاملات داشته باشند. همچنین به نظر می‌رسد صنایع همچنان با سودآوری همراه باشند و در مدار صعودی باقی بمانند. به زعم اغلب کارشناسان، با توجه به حجم و ارزش معاملات بورس، انتظار می‌رود دیروز روند مثبت بازار ادامه یابد و خریداران بالقوه بورس همچنان در معاملات حضور داشته باشند.  با توجه به اینکه بورس در روز شنبه برخلاف انتظار متعادل معامله شد و صف فروش‌ها جمع‌آوری شد، انتظار می‌رود روند معاملاتی بهتری در انتظار بازار سرمایه و سهامداران باشد. علی عصاری، کارشناس و فعال بازار سرمایه روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: بورس در روز شنبه، برخلاف انتظار اغلب تحلیلگران روند متفاوتی را رقم زد و در مداری تعادلی حرکت کرد. در ابتدای معاملات عرضه‌ها به نسبت بیشتر بود و با رسیدن به انتهای بازار تعادل در معاملات رونق یافت. وی افزود: در معاملات دیروز، اقبال با سهام کوچک و متوسط بازار بود و خودرویی‌ها همانند روزهای گذشته معاملات خوبی را برای خود رقم زدند. به‌طور کلی در اغلب گروه‌ها شاهد خرید خوب سهامداران در بازه‌های منفی قیمتی سهام بودیم و صف فروش‌ها توسط عده‌ای از سهامداران جمع‌آوری می‌شد. این کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد کف جدیدی برای بازار شناسایی شده و در کف‌های پایین قیمتی خریداران بالقوه‌ای برای صنایع مختلف وجود دارد. وی بیان کرد: همچنان صنایع دارویی، زراعتی و حمل و نقل در سودآوری پیشرو بوده و با اقبال سهامداران همراه شدند. با توجه به حجم و ارزش معاملات بورس در روز شنبه، به نظر می‌رسد بورس یکشنبه روند معاملاتی بهتری داشته باشد.

 

ارسال نظر