تالار نقره‌ای میزبان اتفاقات جدید

۱۴۰۱/۰۱/۲۰ - ۰۴:۴۵:۰۵
کد خبر: ۱۸۸۰۴۳
تالار نقره‌ای میزبان اتفاقات جدید

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم‌ترین عناوین آنها می‌توان به توافق وزارت صمت و نفت برای عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالا، نقش بورس کالا در رونق صنعت سیمان، اخبار جدید درباره عرضه شاهین در بورس کالا و تسهیل تامین مواد اولیه تولید از طریق ابزارهای مالی بورس اشاره کرد. بر اساس گزارش کالا خبر در هفته گذشته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه مطابق توافق انجام شده بین وزارت صمت و وزارت نفت، همه محصولات زنجیره پتروشیمی در بورس کالا عرضه می‌شود و در صورتی که محصولی دارای مازاد بود، اجازه صادرات خواهد یافت، گفت: همه محصولات زنجیره پتروشیمی در یک برنامه زمان‌بندی شده طی یکی دو ماهه وارد بورس کالا خواهد شد. محمدصادق مفتح تاکید کرد: امروز فقط تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی می‌توانند کد بورسی دریافت کرده و در بورس کالا به خرید بپردازند، بنابراین رقابت تنها بین تولیدکنندگان خواهد بود و دلالان و واسطه‌ها فرصتی برای سوداگری نخواهند یافت. علی بهادری جهرمی پنجشنبه شب در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: جهش ۱۳۰ درصدی حجم معاملات بورس کالا در سال ۱۴۰۰ و رسیدن ارزش معاملات آن به ۶۳۰ هزار میلیارد تومان حاکی از ارتقای ‌شفافیت‌ و مقابله با سهمیه‌بندی نورچشمی‌ها است.

با عرضه کالاهای متنوع‌تر در بورس کالا بازهم می‌توان به سوی حذف رانت‌ها و مقابله عملی با فساد رفت. دبیر انجمن کافرمایان صنعت سیمان اگرچه نسبت به عرضه سیمان در بورس کالا به عنوان موفقیت برای این صنعت یاد می‌کند اما تاکید می‌کند سیاست‌گذار تا جایی که می‌تواند باید محدودیت‌ها بر سر تولید و عرضه سیمان را کاهش دهد. عبدالرضا شیخان در خصوص عملکرد صنعت سیمان در سال ۱۴۰۰ گفت: سال ۱۴۰۰ برای صنعت سیمان سال نسبتاً خوبی بود، زیرا سیمان وارد بورس کالا شد و از فروش سنتی به فروش نظام بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا در بستر بورس کالا ارتقا یافت که این امر یکی از موفقیت‌های صنعت سیمان در سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود.

    اخبار جدید درباره عرضه شاهین در بورس کالا

احمد رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران با بیان اینکه خودروی شاهین در بورس کالا در روزهای پایانی سال گذشته پذیرش شد، اظهار کرد: با توجه به مستنداتی که ارایه شده و انجام همه مراحل قانونی، طبق مصوبات شورای عالی بورس، پذیرش انجام و مقرر شده است که ۸۰ درصد از تولید سالانه این خودرو از طریق بورس عرضه شود. به گفته رحیمی عرضه کالا به صورت فیزیکی است و اینکه چطور عرضه می‌شود، میزان پرداخت اولیه چقدر است یا اینکه چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند، در روزهای آینده مشخص می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که خودروهای دیگری در بورس کالا پذیرش خواهند شد یا خیر؟ گفت: شاهین به صورت نمونه پذیرش شده است. زمانی که عرضه صورت گیرد و معاملات انجام شود، مزایا و معایب آن بررسی می‌شود و اگر این روند قابلیت و کشش عرضه و تقاضا داشته باشد، برای پذیرش سایر خودروها در بورس کالا اقدام می‌شود.

    تامین مواد اولیه تولید از طریق ابزارهای مالی بورس کالا

مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران گفت: بهره‌گیری وزارت صمت از ابزارهای مالی بورس کالا از جمله قراردادهای بلندمدت فلزات (کشف پریمیوم) در راستای تسهیل تامین مواد اولیه صنایع پایین دست در کنار توسعه ابزارهای مالی و ورود دارایی‌های جدید به قراردادهای آتی و گواهی سپرده کالایی در بورس کالا به گسترده شدن دایره شفافیت‌ در بازار کالای کشور، رشد رقابت، حذف قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد و در پایان، افزایش تولید منجر می‌شود.

عباس یعقوبی خاطرنشان کرد: همچنین در کنار عرضه کامل زنجیره تولید محصولات فولادی، عرضه محصولات پتروشیمی نیز از طریق بورس کالا انجام می‌شود و برای آن دسته از محصولاتی که با کمبود تولید در داخل مواجه هستیم، وزارت صمت با همکاری وزارت نفت درصدد است تا از طریق واردات اقلام دارای کمبود نسبت به تامین از طریق خود واحدهای تولیدکننده یا سایر روش‌ها اقدام نماید.

    کشف نرخ عادلانه برنج و حذف واسطه‌ها  در بورس کالا

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با بیان اینکه ورود برنج به بورس کالا باعث حذف واسطه‌ها و کشف نرخ عادلانه این محصول شد، گفت: همه افراد دارای کد سهامداری می‌توانند اقدام به خرید برنج از بورس کالا کنند. به گفته جواد فلاح در ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۰ به صورت آزمایشی معاملات برنج آغاز و در آن دوره حدود ۱۳۰ تن برنج، وارد انبار پذیرش شده بورس کالا شد و مورد معامله قرار گرفت که تجربه موفقی بود. کشف نرخی که در این بازار صورت می‌گیرد با توجه به اینکه بازار دست اول است، قاعدتا قیمت آن از بازار خرده فروشان تهران کمتر و مناسب‌تر است، زیرا در این بازار واسطه‌ای وجود ندارد، بنابراین سطح قیمت‌ها مناسب است.

    نخستین پذیرش انبار سیمان در سال ۱۴۰۱

در هفته گذشته انبار سیمان مازندران در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا به عنوان نخستین انبار سیمانی در سال ۱۴۰۱ پذیرش شد و نماد معاملاتی آن از دوشنبه هفته آینده ۲۲ فروردین گشایش می‌یابد.

با پذیرش انبار سیمان مازندران در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا به عنوان نخستین انبار سیمانی در سال ۱۴۰۱، مشتریان خُرد از دوشنبه هفته آینده (۲۲ فروردین ۱۴۰۱) امکان خرید سیمان با کد سهامداری و به صورت آنلاین را برای موجودی انبار ۳۷ شرکت سیمانی پیدا می‌کنند.  قرارداد اختیار معامله زعفران با سررسید مرداد ۱۴۰۱ از چهارشنبه هفته جاری راه‌اندازی می‌شود. مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران از راه‌اندازی قرارداد اختیار معامله زعفران نگین با سررسید مرداد ماه ۱۴۰۱ خبر داد.براساس اطلاعیه بورس کالا، قراردادهای اختیار خرید و فروش زعفران نگین سررسید مرداد سال جاری، از روز چهارشنبه ۱۷ فروردین ماه راه‌اندازی می‌شود، تاریخ سررسید قرارداد مذکور ۴ مرداد ۱۴۰۱ است.

 

ارسال نظر