اخبار

۱۴۰۱/۰۱/۱۷ - ۰۲:۴۳:۳۴
کد خبر: ۱۸۷۹۷۰

پنج مزیت مشاهده عمق مظنه

از ۱۵ فروردین ماه سال جاری با تصمیمی که پیش از این هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته بود، تمام سهامداران می‌توانند تمام مظنه‌های یک سهم را بدون محدودیت مشاهد کنند.

پیش از این به دلیل برخی نارسایی‌های فنی و زیرساختی امکان این مهم وجود نداشت اما در چند ماه گذشته با تلاش‌های انجام شده این مهم به واقعیت پیوست.

بنا بر این گزارش، نمایش نامحدود مظنه یکی از مطالبات سهامداران طی سال‌های اخیر بوده است؛ مهم‌ترین مزیت‌های این تصمیم عبارت است از: 

۱. با اطلاع از عمق مظنه‌ها سفارش‌گذاری سرمایه‌گذاران با آگاهی از میزان عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. و تا حدی جلوی دستکاری قیمت توسط حقوقی‌ها و بازیگران سهام گرفته خواهد شد.

۲. با توجه به اینکه تاکنون فقط کارگزاری‌ها و استیشن‌ها به عمق بازار دسترسی داشتند، این تصمیم باعث رفع تبعیض و بی‌عدالتی می‌شود.

۳. در تایم‌فریم‌های پایین، تابلوخوانی را کاراتر و قیمت‌های سهم را تحلیل‌پذیرتر می‌کند.

۴. تحلیل عمق بازار که یکی از روش‌های تحلیل بازار است را ممکن می‌سازد.

۵. با از بین بردن تبعیض، به نفع سهامداران خُرد خواهد بود.

 

جدیدترین اطلاعات از سجام

براساس اطلاعات گزارش ماهانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خصوص اسفند ماه سال ۱۴۰۰، تعداد ۲۶۷ هزار و ۶۰۲ ثبت نام از سوی سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه «سجام» صورت گرفته و تعداد احراز هویت شده‌ها در این ماه به ۲۳۴ هزار و ۲۴۷ مورد رسیده که نسبت به ماه قبل (بهمن ۱۴۰۰) با رشدی ۷۰.۸۶ درصدی مواجه شده است. لازم به ذکر است بر اساس آمار منتشر شده، در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ تعداد ثبت نام در سامانه «سجام» ۱۳۹ هزار و ۳۴۸ و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز ۱۳۷ هزار و ۹۵ مورد بوده است.

   ۵ استان پیشتاز در ثبت نام در «سجام»

همچنین بر اساس این گزارش تعداد نفرات ثبت نام شده در سامانه «سجام» در اسفند ماه سال گذشته به تفکیک هر استان حاکی از آن است که ۵ استان «تهران با ۴۵ هزار و ۴۶۴ مورد، اصفهان با ۲۰ هزار و ۲۶۵ مورد، خراسان رضوی با ۱۹ هزار و ۵۶۱ مورد، خوزستان با ۱۶ هزار و ۳۸۶ مورد و مازندران با ۱۳ هزار و ۹۵۶ مورد» در صدر بیشترین ثبت نام شده‌ها در کل کشور قرار دارند.

   ۵ استان با کم‌ترین ثبت نام در «سجام»

از سویی دیگر بر اساس آمارهای منتشر شده، ۵ استان « خراسان جنوبی با یک هزار و ۸۴۷، یزد با ۲ هزار و ۱۳، بوشهر با ۲ هزار و ۱۱۹، سمنان با ۲ هزار و ۱۵۶ و چهارمحال و بختیاری با ۲ هزار و ۳۳۲ مورد» در انتهای لیست کمترین ثبت نام شده‌ها در سامانه سجام در بین سایر استان‌ها قرار دارند.

لازم به ذکر است سامانه سجام «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان»، برای الکترونیک کردن و خودکار کردن فرآیند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان است و عملیاتی شدن این سامانه باعث افزایش دقت، سرعت و بهره وری در زمینه جمع‌آوری اطلاعات و ارایه خدمات عمومی و مهم‌تر از همه، یکپارچگی سامانه‌های اطلاعاتی شده است.

 

جابه‌جایی ۱۰ رکورد تاریخی بورس کالا

مرور معاملات بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۰ بیانگر جابه‌جایی تقریبا همه رکوردهای تاریخی بازار فیزیکی از سال ۸۶ یعنی زمان تاسیس بورس کالا تاکنون است؛ به‌طوریکه با رشد ۹۰ درصدی ارزش کل معاملات به نسبت سال ۹۹، این متغیر مهم از ۶۶۵ هزار میلیارد تومان (همت) عبور کرد. داده کاوی‌های آماری نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ جدای از ثبت رکوردهای جدید در حجم و ارزش معاملات به تفکیک محصول‌های مختلف، ۱۰ رکورد اصلی در ارزش کلی و معاملات بازار فیزیکی به ثبت رسید؛ به‌طوری که علاوه بر ارزش کل معاملات، حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی، حجم و ارزش معاملات محصول‌های صنعتی، حجم و ارزش معاملات پتروشیمی، ارزش معاملات فرآورده‌های نفتی و حجم و ارزش معاملات بازار فرعی همگی رکورد زدند.

در تالار حراج باز بورس کالا چه گذشت؟

تالار حراج باز بورس کالای ایران در روز سه شنبه ۱۶ فروردین ماه میزبان عرضه ۶۰ هزار تن تختال C شرکت فولاد خوزستان و ۱۵۰ تن سولفور مولیبدن شرکت ملی صنایع مس ایران است.  همچنین دیروز ۱۸۸ هزار و ۴۱۰ تن شمش بلوم، ۱۶ هزار و ۳۰۰ تن ورق فولادی، یک هزار و ۱۷۵ تن مس مفتول، ۱۴۰ تن سیم و مفتول مسی و ۲۰۰ تن شمش آلیاژی آلومینیوم در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه می‌شود. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در این روز شاهد عرضه ۵۴ هزار و ۵۱۰ تن مواد پلیمری، الکیل بنزن خطی و PDA TAR بود.  تالارصادراتی بورس کالای ایران نیز میزبان عرضه ۲ هزار تن مس کاتد، ۵۰۶ تن سبد ناودانی، ۹ هزار و ۸۰ تن قیر، ۷۰۴ تن اسید استیک و ۳۱۲ تن اسلاک واکس سبک ۱۰ بود.  بازار فرعی هم در دیروز عرضه یک هزار و ۸۹۰ تن شمش بلوم و ۵۰۰ تن قیر‌اند آلومینیوم را تجربه کرد. در مجموع ۳۳۵ هزار و ۹۱۷ تن انواع کالا در تالارهای مختلف بورس کالای ایران عرضه می‌شود.

 

ارسال نظر