شاخص در یک قدمی نیمه کانال یک میلیون واحدی

۱۴۰۱/۰۱/۱۷ - ۰۲:۴۱:۳۸
کد خبر: ۱۸۷۹۶۹

در جریان سومین روز معاملاتی هفته، بیش از ۱۱ میلیارد و ۲۹۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۰ هزار و ۵۷۵ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد.

بورس تهران در جریان معاملات روز سه شنبه، شروع خوبی نداشت اما از اواسط بازار و با افزایش تقاضا موفق به ثبت روز سبزی دیگری برای شاخص کل شد.

نماد خساپا امروز هم با تقاضای قابل توجهی مواجه بود و خود را از محدوده‌های منفی به صف خرید رساند.

بر پایه معاملات سه‌شنبه، ۱۶ فروردین ماه، شاخص هم‌وزن با ۲ هزار و ۵۶۲ واحد افزایش، رقم ۳۷۵ هزار و ۸۲۸ واحد را به ثبت رساند؛ این در حالی بود که شاخص کل بورس تهران با افزایش ۲ هزار و ۶۳۳ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۵۳ هزار واحد رسید.

شاخص بازار اول افزایش ۲ هزار و ۵۱۱ واحدی و شاخص بازار دوم، افزایش ۳ هزار و ۵۰۵ واحدی را تجربه کردند.

گروه خودرو در جریان معاملات سه‌شنبه با ۸۲ هزار و ۵۷۶ معامله به ارزش ۸ هزار و ۵۲ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست. همچنین، گروه فراورده‌های نفتی با ۴۷ هزار و ۵۶۴ معامله به ارزش ۵ هزار و ۹۵۹ میلیارد ریال، گروه فلزات اساسی با ۴۴ هزار و ۵۹۳ معامله به ارزش ۳ هزار و ۴۴۱ میلیارد ریال، گروه بانک‌ها با ۳۰ هزار و ۷۹۵ معامله به ارزش ۳ هزار و ۱۱۹ میلیارد ریال و گروه شیمیایبی با ۳۶ هزار و ۶۶۳ معامله به ارزش ۲ هزار و ۶۹۱ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.

شرکت پالایش نفت اصفهان با یک هزار و ۸۵ واحد، شرکت مخابرات ایران با ۵۵۷ واحد، گروه مپنا با ۴۱۱ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران با ۳۷۹ واحد و شرکت فولاد خوزستان با ۳۶۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند.

در مقابل، شرکت توسعه معادن و فلزات با ۸۲۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با ۵۳۳ واحد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ۴۴۱ واحد، بانک ملت با ۳۳۲ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با ۳۰۷ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند.

در پایان معاملات امروز، نماد شستا جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف متوقف شد.

    نگاهی بر معاملات فرابورس

در جریان معاملات روز سه‌شنبه، ۱۶ فروردین ماه شاخص کل فرابورس با افزایش ۹۲ واحدی به رقم ۱۹ هزار و ۷۸۱ واحد رسید.همچنین، بیش از ۳ میلیارد و ۴۷۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۰ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

در جریان معاملات دیروز فرابورس ایران، شرکت سنگ آهن گهرزمین با ۸۰ واحد، شرکت آهن و فولاد ارفع با ۱۳ واحد، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با ۱۰ واحد، شرکت پالایش نفت شیراز با ۷.۸۴ واحد و شرکت صنعتی مینو با ۷ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند.

در مقابل، شرکت پلیمر آریا ساسول با ۱۹ واحد، شرکت تولید نیروی برق دماوند با ۸ واحد، شرکت پویا زرکان آق دره با ۶.۴۶ واحد و شرکت فولاد هرمزگان جنوب با ۶ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص داشتند.با مصوبه جدید هیات‌مدیره بورس مظنه‌های بازار برای همه مشتریان نمایش داده می‌شود و این اقدامی برای شفافیت بازار و متقارن‌سازی اطلاعات برای همگی به شمار می‌رود.همچنین رشد ارزش معاملات و جابه‌جایی رکوردهای بیشترین ارزش معاملات خرد طی ماه‌های اخیر، دیگر اتفاق مثبتی است که در بازار سرمایه رخ داده و می‌تواند سهامداران را نسبت به آینده سهام مختلف امیدوار کند. 

    از سهام عدالت چه خبر؟

با وجود اینکه آزادسازی سهام عدالت به دومین سالگرد خود نزدیک می‌شود و دولت‌ها وعده‌های فراوانی برای حل این مشکل ارایه داده‌اند، ممنوعیت فروش سهام عدالت همچنان ادامه دارد. با این آزادسازی نامعقول ابهامات بازار بیش از پیش شده و شرایط به گونه‌ای است که دست مشمولان همچنان از این سهام کوتاه است.

در شرایطی که بازار سرمایه قله‌های صعود را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاشت، فرآیند آزادسازی سهام عدالت در تاریخ ۹ ادیبهشت ۱۳۹۹ اجرایی شد و سهامداران با انتخاب یکی از دو روش مستقیم و غیرمستقیم مدیریت سهام خود را به دست گرفتند. بر این اساس از میان ۴۹میلیون نفر مشمول سهام عدالت حدود ۱۹میلیون نفر روش مستقیم و ۳۰میلیون نفر روش غیرمستقیم را انتخاب کردند.

افشین جاوید، کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند آزاد‌سازی سهام عدالت پرداخت و گفت: با توجه به اینکه سهام عدالت در آستانه دومین سالگرد آزادسازی خود به سر می‌برد به نظر می‌رسد ابهامات بازار بیش از پیش شده و شرایط به گونه‌ای است که دست مشمولان همچنان از این سهام کوتاه است.

وی افزود: سهامداران مستقیم از همان ابتدا اجازه فروش سهام خود را داشتند و طی دو مرحله امکان فروش ۶۰درصد از کل سهام عدالت برای آنها فراهم شد. قرار بود ۴۰درصد باقی مانده در بهمن ماه همان سال آزاد شود اما این اتفاق به دلیل سقوط بازار هرگز تحقق نیافت. سهامداران غیر مستقیم نیز سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت شدند و قرار بر این شد که با برگزاری مجامع، هیات رییسه این شرکت‌ها انتخاب شوند اما این پروژه هم به اجرا نرسید.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: فروش سهام عدالت به روش مستقیم بر سرخپوشی بازار دامن زد و نهایتا در آّبان ماه ۱۳۹۹ فروش آن متوقف شد. فروش سهام عدالت به روش غیرمستقیم نیز از زمان پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هر استان شروع شد و نهایتا در بهمن ماه ۹۹ متوقف شد. با وجود اینکه دولت‌ها وعده‌های فراوانی برای حل این مشکل ارایه داده‌اند این ممنوعیت همچنان ادامه دارد. برای مثال در دولت قبلی یکی از این سناریوها فروش تدریجی سهام عدالت بود که البته با پایان یافتن عمر دولت قبل و تغییر ریاست سازمان بورس این پرونده هم به نتیجه نرسید.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین تصمیمات شورای عالی بورس و مصوبات ارایه شده، پرتفوی سرمایه‌گذاری سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به عنوان دارایی‌های بلندمدت طبق‌بندی می‌شود که این موضوع در صورت‌های مالی و بر اساس بهای تمام شده منعکس و بنابراین از ثبت کاهش ارزش جلوگیری خواهد شد. این در حالی‌ است که تا پیش از این شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید پرتفوی خود را در سهام عدالت به عنوان دارایی‌های جاری طبقه‌بندی و بر اساس ارزش روز بازار منعکس می‌کردند و با توجه به افت و خیزهای بازار سرمایه طی یک سال و نیم گذشته این شرکت‌ها باید در پایان سال مالی که منتهی به شهریور ماه هر سال است، زیان شناسایی می‌کردند.

جاوید بیان کرد: یکی دیگر از مصوبات شورا این بود که شرکت‌های سرمایه پذیر، چنانچه افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی داشته باشند، جهت پرداخت سود نقدی باید وجوه مورد نیاز برای تکمیل افزایش سرمایه را برداشت و سپس سود را توسط شرکت سپرده‌گذاری به مشمولان سهام عدالت پرداخت کنند. به دنبال آن، درصد مالکیت سهامداران عدالت در شرکت‌های سرمایه پذیر حفظ حفظ خواهد شد.

وی در پایان افزود: طی مصوبه‌ای دیگر عنوان شد کارگروهی متشکل از کانون سرمایه‌گذاری‌های استانی، شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد و امور دارایی جهت حضور در مجامع شرکت‌های سرمایه پذیر، نماینده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را مشخص کنند. در حالی که از سال ۸۸ تا سال ۹۲ کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نماینده را انتخاب می‌کردند و پس از آن خود دولت ابتکار عمل را به دست گرفته و نماینده را مشخص می‌کند.

 

ارسال نظر