دریچه

۱۴۰۱/۰۱/۱۵ - ۰۲:۲۱:۳۷
کد خبر: ۱۸۷۹۰۴

توصیه قوه قضاییه به بورسی‌ها

قوه قضاییه به فعالان بورسی توصیه کرد: اگر قصد فعالیت در بازار سرمایه دارید از طریق تارنمای سازمان بورس از دارا بودن مجوز قانونی ارایه خدمات کارگزاری‌ها، مشاور سرمایه‌گذاری و... اطمینان حاصل کنید. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با ارسال پیامی به عموم مردم نسبت به احتمال کلاه‌برداری با نام بورس هشدار داده است.  این اتفاق در سال‌های گذشته و به شیوه‌های مختلف رخ داده بود. در متن پیام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه آمده است:  اگر قصد فعالیت در بازار سرمایه را دارید از طریق تارنمای سازمان بورس به آدرس cfi.seo.ir از دارا بودن مجوز قانونی ارایه خدمات شرکت‌های کارگزاری، مشاور سرمایه‌گذاری و ... اطمینان حاصل کنید.

خرید برنج از بورس کالا آغاز شد

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا گفت: همه افراد دارای کد سهامداری می‌توانند اقدام به خرید برنج کنند. جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا اظهار کرد: در ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۰ به صورت آزمایشی معاملات برنج آغاز و در آن دوره حدود ۱۳۰ تن برنج، وارد انبار پذیرش شده بورس کالا شد و مورد معامله قرار گرفت که تجربه موفقی بود. وی افزود: کشف نرخی که در این بازار صورت می‌گیرد با توجه به اینکه بازار دست اول است قاعدتا قیمت آن از بازار خرده فروشان تهران کمتر و مناسب‌تر است، زیرا در این بازار واسطه وجود ندارد بنابراین قیمت‌ها بسیار مناسب است. مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا گفت: همه افراد دارای کد سهامداری می‌توانند اقدام به خرید برنج کنند. برنجی که در بورس کالا معامله می‌شود برنج بعد از شالیکوبی، در کیسه‌های ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرمی، با ۱۴ درصد شکستگی و قبل از سورت است. انبار بورس کالا قبول کرده که اگر مشتری خواست، برنج را مطابق با استاندارد ملی شماره ۱۲۷ سورت و در بسته‌بندی ۱۰ کیلوگرمی به او تحویل دهد.

مثبت و منفی صندوق‌ها ۱۴ فروردین

در نقشه مندرج در سایت فیپیران با فیلتر بازدهی روزانه بهترین رنگ را در بخش صندوق‌های با درآمد ثابت شاهد بودیم. در نقشه درج شده در سایت فیپیران با فیلتر بازدهی روزانه، تنها ۳ صندوق مختلط و یک صندوق در بخش درآمد ثابت بازدهی منفی داشتند. در بخش‌های مختلف نقشه رنگ سبز خودنمایی می‌کرد. در بخش صندوق‌های مختلط، صندوق گوهر نفیس تمدن با ۰.۱۶ - درصد، زیتون نماد پایا با ۰.۰۱- درصد و توسعه پست بانک با ۰.۰۱ - درصد بازدهی منفی داشتند. بیشتر صندوق‌های این گروه سبزپوش بودند و میانگین بازدهی مثبت ۱.۳۷ را تجربه کردند؛ اما صندوق نیکوکاری میراث ماندگار پارس با بازدهی ۰.۶۷ + بهترین بازدهی مثبت را برای امروز به ثبت رساند. اما در بخش صندوق‌های با درآمد ثابت، با فیلتر روزانه، رنگ سبز موج می‌زد؛ در این میان بیشترین بازدهی را مشترک آتیه نوین با بازدهی ۰.۱۲+ درصد و کمترین بازدهی را که تنها صندوق منفی امروز در این بخش است تصمیم با ۰.۲۱ - درصد به خود اختصاص داد. در بخش صندوق‌های سهامی، صندوق مشترک پیشرو با بازدهی روزانه ۰.۸۶+ درصد، مشترک پیشتاز و مشترک بانک خاورمیانه با بازدهی روزانه ۰.۳۳- درصد بیشترین منفی را به خود اختصاص داد.

در بورس کالا چه گذشت؟

با اعلام آمادگی و درخواست عرضه ۶۵ شرکت سیمانی بورسی و غیر بورسی، دیروز بالغ بر ۱.۲ میلیون تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود. روز گذشته 65 شرکت، یک میلیون و ۱۹۵ هزار و ۷۲۶ تن انواع سیمان تیپ یک و دو را در تالار سیمان بورس کالا عرضه می‌کنند. براین اساس از کل عرضه سیمانی‌ها در بورس کالا، یک میلیون و ۵۷ هزار و ۲۲۶ تن از نوع تیپ دو، ۷۸ هزار و ۲۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۴۲۵، ۵۷ هزار و ۸۰۰ تن از نوع سیمان تیپ۱-۳۲۵ و ۲ هزار و ۵۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۵۲۵ است. ۶۵ شرکت سیمانی که عرضه دارند به ترتیب بالاترین حجم عرضه، شامل سیمان تهران، آبیک، ارومیه، سپاهان، هرمزگان، ساوه، شاهرود، مازندران، هگمتان، سیمان غرب آسیا، شرق، بجنورد، صوفیان، ممتازان کرمان، فراز فیروزکوه، صنایع سیمان سامان غرب، شمال، سیمان گیلان سبز، آذر آبادگان خوی، فارس نو، صنایع سیمان نهاوند، خزر، سیمان تجارت مهریز، ایلام، عمران انارک، نیزار قم، اصفهان، داراب، صنایع سیمان شهرکرد، توسعه گستر هلال خاورمیانه (سیمان مارگون)، فیروزکوه، قائن و سیمان منددشتی هستند. همچنین شرکت‌های سیمان پیوند گلستان، سیمان لامرد، کرمان، لار سبزوار، غرب، نایین، زاوه تربت، دشتستان، کاوان بوکان، جوین، اردستان، خوزستان، باقران، ساروج اصفهان، خاش، دورود، آرتا اردبیل، زنجان، کویر کاشان، کیاسر، فارس، زابل، خمسه، کارون، خاکستری نی ریز، بین‌المللی ساروج بوشهر، توسعه ماهان کرمان، کردستان، استهبان، سپهر قیر و کارزین، یاسوج، قشم نیز محصول را روی تابلو می‌برند.

 

ارسال نظر