تالار شیشه‌ای

۱۴۰۱/۰۱/۱۵ - ۰۲:۲۰:۴۱
کد خبر: ۱۸۷۹۰۳

ثبت رکورد جدید برای بورس

در نخستین هفته کاری سال جدید، حجم معاملات هفتگی بازار اختیارمعامله بورس تهران رکورد جدید را به ثبت رساند.

وحید مطهری‌نیا سرپرست مدیریت ابزارهای نوین مالی با اعلام خبر فوق گفت: با استقبال بازار در نخستین هفته کاری از سال جدید، رکورد تازه‌ای در حجم معاملات هفتگی بازار اختیارمعامله بورس تهران به ثبت رسید.

وی ادامه داد: حجم معاملات بازار اختیارمعامله بورس تهران در هفته منتهی به ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ سقف ۲ میلیون و ۶۸۶ هزارو ۴۲۵ قرارداد را ثبت کرد. معاملات روزانه در هفته مذکور نیز به‌طور میانگین برابر با ۵۷۳ هزارو ۲۸۵ قرارداد بوده است.

مطهری‌نیا خاطرنشان کرد: رکورد قبلی حجم معاملات هفتگی مربوط به هفته کاری منتهی به ۸ دی‌ماه ۱۴۰۰، با حجم ۲ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۴۱۸ قرارداد بوده است. در سال گذشته تعداد ۵۰ کارگزار و حدود ۶۰۰۰ کد معاملاتی در بازار اختیار معامله فعال بوده و در نمادهای مختلف به انجام معاملات اقدام کردند.

در همین رابطه مرجان فتاحی رییس اداره بازار مشتقات شرکت بورس اوراق بهادار تهران، ثبت رکورد اخیر را همزمان با اجرای برنامه تنوع تعداد دارایی‌های پایه و سررسیدهای اوراق اختیار توسط اداره بازار مشتقات شرکت بورس اوراق بهادار تهران و استقبال بازار از این برنامه عنوان کرد و گفت: در اواخر سال گذشته، قراردادهای اختیار معامله بر (دارایی پایه) صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز منتشر شدند و دارایی‌های پایه بازار اختیارمعامله بورس تهران، به دو نوع سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس توسعه یافتند.

وی افزود: درحال حاضر تعداد ۲۳ دارایی پایه از نوع سهام و ۲ دارایی پایه از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس بوده و در مجموع حدود ۴۳۰ نماد اختیار معامله بر روی ۲۵ دارایی پایه، فعال هستند.

تغییر دامنه نوسان نهایی می‌شود؟

مهدی پارچینی مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص جزییات تغییر دامنه نوسان، اظهار کرد: برنامه‌ای که برای تغییر دامنه نوسان بررسی و به هیات‌مدیره سازمان بورس پیشنهاد شد، این بود که در هر فصل یک درصد و به صورت متقارن به دامنه نوسان اضافه شود که این تغییر تا سقف ۱۰ درصد ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: لازمه اجرای این تغییر، طرح آن در هیات‌مدیره سازمان است که پس از تصویب به مرحله اجرا خواهد رسید.

پارچینی به زمان اجرای این تغییرات اشاره کرد و گفت: اکنون هیچ زمان دقیقی برای تغییر دامنه نوسان تعیین نشده و از الان نمی‌توان زمان مشخصی را برای اجرایی شدن تغییرات اعمال شده در دامنه نوسان اعلام کرد.

مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: طرح پیشنهادی در زمینه تغییر دامنه نوسان نیازمند مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس است و بعد از آن پیاده‌سازی خواهد شد.

وی تاکید کرد: ممکن است طرح پیشنهادی در جلسه هیات‌مدیره سازمان بورس به صورت کامل مصوب یا تغییراتی در آن اعمال و اعلام شود که به‌طور مثال دامنه نوسان تا سقف هفت یا هشت درصد تغییر کند.

پارچینی درپایان پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تغییر دامنه نوسان شامل همه سهام حاضر در بازار سهام می‌شود یا خیر، گفت: براساس پیشنهاد ارایه شده سهام حاضر در بازار پایه از این تغییر مستثنی هستند اما بازارهای اصلی بورس تهران و نیز فرابورس نیز تابع این تغییر خواهند شد.

نمایش عمق مظنه‌ نمادهای معاملاتی از ۵ مظنه برتر به ۲۰ مظنه

از دوشنبه، ۱۵ فروردین در راستای ارتقای شفافیت معاملات روزانه، نمایش عمق مظنه‌ نمادهای معاملاتی از ۵ مظنه برتر به ۲۰ مظنه افزایش می‌یابد. یادآور می‌شود، این تصمیم بر اساس مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در اسفندماه سال گذشته انجام می‌شود تا از امروز عمق مظنه در اختیار همگان قرار بگیرد و همه معامله‌گران آنلاین بتوانند از ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ به‌ جای ۵ مظنه ۲۰ مظنه را در سمت خرید و فروش مشاهده کنند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار پیش از این، در خصوص افزایش عمق مظنه‌ها گفته بود: نمایش ۲۰ مظنه برای تمامی سهامداران، ضمن رفع تبعیض و ایجاد چشم‌انداز دقیق‌تر برای معامله‌گران باعث شفافیت بیشتر بازار می‌شود. به‌طور کلی افزایش تعداد مظنه می‌تواند به تشخیص شرایط روانی بازار «Sentiment» در مورد یک دارایی برای سهامداران کمک کند. همچنین به سهامداران یا سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد که روند یک شاخص صعودی یا نزولی خواهد بود. به عبارت دیگر مشاهده سفارشات ارسال‌شده توسط خریداران و فروشندگان در محدوده‌های قیمتی مختلف، به معامله‌گران اجازه‌می‌دهد تا متوجه شوند در آینده قیمت یک دارایی و سهم به سمت کاهش یا افزایش حرکت می‌کند. او همچنین بیان کرده بود: این امکان باعث می‌شود تبعیض بین معامله‌گرانی که نامک دسترسی دارند با دیگر سهامداران و به ویژه سهامداران حقیقی کاهش قابل توجهی داشته باشد و به نوعی تعبیر رانت در این رابطه به کلی بی‌معنا شود.

 

ارسال نظر