چه می‌کند این بورس!

۱۴۰۱/۰۱/۱۵ - ۰۲:۲۰:۰۱
کد خبر: ۱۸۷۹۰۲

بورس تهران در ادامه روند رو به رشدی که در طول هفته اخیر در پیش گرفته بود جهشی در حدود ۳۰هزار واحدی را تجربه کرد و باعث شد تابلوهای تالار شیشه‌ای یکپارچه به رنگ سبز درآمده و سرخی‌های ۱۴۰۰ را به فراموشی بسپارند.

بر پایه معاملات نخستین روز کاری هفته (یکشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه)، بیش از ۱۱ میلیارد و ۹۲۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۴ هزار و ۵۲۷ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد.

در جریان نخستین روز معاملاتی هفته، شاخص هم‌وزن با ۶ هزار و ۸۰۸ واحد افزایش، رقم ۳۷۲ هزار و ۷۱۱ واحد را به ثبت رساند؛ این در حالی بود که شاخص کل بورس تهران با افزایش ۲۹ هزار و ۸۵۹ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۶۱ هزار واحد رسید.

شاخص بازار اول افزایش ۲۸ هزار و ۲۱ واحدی و شاخص بازار دوم، افزایش ۴۱ هزار و ۱۱۹ واحدی را تجربه کردند.

گروه خودرو در جریان معاملات دیروز با ۷۲ هزار و ۴۱۷ معامله به ارزش ۸ هزار و ۴۳۸ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست. همچنین، گروه فلزات اساسی با ۴۸ هزار و ۶۶۹ معامله به ارزش ۶ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال، گروه شیمیایی با ۴۳ هزار و ۶۷۸ معامله به ارزش ۳ هزار و ۹۲۸ میلیارد ریال، گروه فرآورده‌های نفتی با ۳۳ هزار و ۴۲۲ معامله به ارزش ۲ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال و گروه بانک‌ها با ۳۰ هزار و ۴۵۷ معامله به ارزش ۲ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ۴ هزار و ۴۵ واحد، شرکت ملی صنایع مس ایران با ۳ هزار و ۵۱۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با یک هزار و ۳۰۹ واحد، شرکت پتروشیمی جم با ۹۱۷ واحد و شرکت ایران خودرو با ۸۸۶ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند.

در مقابل، بانک اقتصاد نوین با ۲۷ واحد، شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس با ۲۳ واحد، شرکت تایدواتر خاورمیانه با ۱۶ واحد، شرکت داروسازی اکسیر با ۱۴ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری شفا دارو با ۱۳ واحد بیشترین تأثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند.

    نگاهی بر معاملات فرابورس

در جریان معاملات یکشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه شاخص کل فرابورس با افزایش ۳۱۵ واحدی به رقم ۱۹ هزار و ۶۳۳ واحد رسید. همچنین، دیروز بیش از ۳ میلیارد و ۶۵۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۲ هزار و ۳۳۴ میلیارد ریال دادوستد شد. در جریان معاملات فرابورس ایران، شرکت پلیمر آریا ساسول با ۹۲ واحد، شرکت فولاد هرمزگان جنوب با ۳۵ واحد، شرکت پتروشیمی تندگویان با ۱۸ واحد، شرکت پتروشیمی زاگرس با ۱۷ واحد و مجتمع جهان فولاد سیرجان با ۱۳ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند.

در مقابل، شرکت بیمه اتکایی ایرانیان با ۴ واحد، شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال با ۲.۳۴ واحد، شرکت صنعتی مینو با ۲ واحد و شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با ۱.۰۸ واحد بیشترین تأثیر منفی را بر رشد شاخص داشتند.

    سبزه بازار در تالار شیشه‌ای

روندی که بورس تهران در نیمه اول فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در پیش گرفته موجبات تعجب، شگفتی و همزمان شادمانی سهامداران بورسی را در پی داشته است. شاخص کل در سال جدید با رشدی بیش از ۱۰۰هزار واحدی وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰هزار واحدی شد و با توجه به روندی که در ابتدای هفته جاری نیز در پیش گرفت به نظر می‌رسد این روند صعودی کماکان ادامه‌دار خواهد بود.

البته عده‌ای از کارشناسان بورسی اعتقاد دارند این روند صعودی به دلیل همزمانی با تعطیلات و جدا افتادگی حقوقی‌ها از روند معاملات بورسی بوده که زمینه‌ساز رشدی چشمگیر شده است. این دسته از تحلیلگران باور دارند که بورس پس از چند روز بار دیگر به روندی که در سال گذشته شاهد بودیم بازخواهد گشت و نمی‌توان روی جهش روزهای اخیر حساب ویژه‌ای باز کرد. اما عده زیادی از سهامداران و برخی از تحلیلگران با تأکید بر مثبت بودن روند بازار و همچنین فضای روانی حاصل از سبز شدن تابلوها بر لزوم حفظ این فضا در بازار سرمایه تأکید داشته و این شرایط را مقدمه‌ای برای آغاز توفانی سال۱۴۰۱ برای سهامدارانی می‌دانند که در دو سال اخیر روزهای بسیار سخت و تلخی را پشت سر گذاشته‌اند.

    ارزش سهام عدالت چه شد؟

در پایان معاملات روز یکشنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت ۲.۳درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۳۴هزار تومان، ۲۶ میلیون و ۴۳۳هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۶هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۴۲۰هزار تومان رسیده است.

    دلایل رشد بورس

انتظار تقسیم سود از سوی شرکت‌های مختلف در کنار وضعیت مناسب متغیرهای اثرگذار بر سودآوری شرکت‌ها، به عنوان انگیزه اصلی رشد قیمتی سهام طی این روزها معرفی می‌شود. 

در کنار وضعیت نسبتاً مناسب بنیادی سهام در دیگر گروه‌ها موج اخبار نیز قوی است و این موضوع خود باعث شده که گروهی مانند خودرو صدر جدول ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد.

فصل مجامع به واسطه تقسیم سود از سوی شرکت‌های مختلف اگر با چشم‌انداز مثبت سودآوری همراه باشد می‌تواند انرژی مضاعفی را برای رشد قیمتی سهام فراهم کند.

در عین حال نشانه‌هایی از رکود در بازار جهانی مشاهده می‌شود که این موضوع شاید در کوتاه‌مدت خود را نشان ندهد اما به هر حال باید معامله‌گران به آن توجه ویژه داشته باشند.

    پیش‌بینی معاملات امروز

به زعم اغلب کارشناسان با توجه به روند معاملات بورس در روزهای گذشته به نظر می‌رسد بازار در مقطع فعلی در وضعیت خوبی به سر می‌برد. در صورتی‌که هیجانات روند معاملات را تغییر ندهد سیر صعودی بازار ادامه خواهد داشت. در این شرایط صنایع نیز از عملکرد معقولی برخوردار بوده و با پایداری در مدار صعودی در سودآوری پیشرو خواهند بود.

به نظر می‌رسد خودرویی‌ها و بانکی‌ها در صورت حصول توافق در سودآوری پیشرو باشند. اوره‌ای‌ها نیز به تبع وضعیت خوبی دارند و برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند. کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند معاملات یکشنبه، چشم‌اندازی از بازار ارایه کرد و گفت: با توجه به رشد بیش از دو درصدی شاخص کل و همچنین رشد ۱.۸درصدی شاخص هم وزن به نظر می‌رسد تقاضا در نمادهای بزرگ بازار بیشتر بوده و فولاد و فملی بیشترین تأثیر مثبت را بر معاملات دیروز داشتند.

وی افزود: می‌توان گفت روند معاملات بورس در شرایط خوبی به سر می‌برد و تقاضا در بازار به مراتب وضعیت بهتری نسبت به قبل دارد و ارزش معاملات نیز به محدوده‌ای معقولی رسیده است. با توجه به ورود پولی که یکشنبه شاهد آن بودیم انتظار می‌رود معاملات امروز نیز با پایداری در مدار تعادلی سبزپوش باقی بماند. این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه صنایع وضعیت متفاوتی نسبت به هم دارند به نظر می‌رسد خودرویی‌ها و بانکی‌ها در صورت حصول توافق در سودآوری پیشرو باشند. اوره‌ای‌ها نیز به تبع وضعیت خوبی دارند و برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند.

 

ارسال نظر