اخبار

۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۰۵:۲۹:۴۰
کد خبر: ۱۸۷۷۸۵

عرضه کالاهای پایه‌ای در بورس کالا

مجلس طرحی را در دستورکار دارد که به واسطه آن قرار است تنظیم‌گری در بازارهای کالایی اصلاح شود. کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داده این طرح در روزهای آخر سال در این کمیسیون به رأی گذاشته شود. به گفته سیدجواد حسینی‌کیا نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس براساس این طرح براساس این طرح تمامی محصولات زنجیره تولید کالاهای پایه‌ای مانند فولاد، پتروشیمی و... در بورس کالا عرضه می‌شود و مازاد آن برای صادرات در نظر گرفته خواهد شد در واقع وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تولیدکنندگان را ملزم به عرضه این محصولات در بورس کالا کند.نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: براساس طرح اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار با رویکرد توسعه، تولید و نظارت بر کالاهای پایه‌ای، تمامی محصولات زنجیره تولید کالاهای پایه‌ای مانند فولاد، پتروشیمی و... در بورس کالا عرضه می‌شود و مازاد آن برای صادرات در نظر گرفته خواهد شد. سیدجواد حسینی کیا در تشریح نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: دستورکار امروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بررسی طرح اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار با رویکرد توسعه، تولید و نظارت بر کالاهای پایه‌ای با حضور مسوولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط و نمایندگان مرکز پژوهش‌ها بود.نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس این طرح تمامی محصولات زنجیره تولید کالاهای پایه‌ای مانند فولاد، پتروشیمی و... در بورس کالا عرضه می‌شود و مازاد آن برای صادرات در نظر گرفته خواهد شد در واقع وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تولیدکنندگان را ملزم به عرضه این محصولات در بورس کالا کند.این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: با تحقق این مهم رصد مناسبی بر زنجیره کالاهای پایه‌ای صورت می‌گیرد، از سوی دیگر بازار این کالاها تنظیم و قیمت‌ها منطقی خواهد شد.نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در نشست پیشنهادات مجموعه‌های مختلف مانند وزارت صمت، مرکز پژوهش‌ها و... استماع شد و رای‌گیری درباره این طرح به جلسه آینده موکول شد.وی تصریح کرد: طرح اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار با رویکرد توسعه، تولید و نظارت بر کالاهای پایه‌ای، بازار فولاد، پتروشمی و... را ساماندهی می‌کند و نگرانی‌هایی مانند عرضه محدود این کالاها را از بین خواهد برد.مجلس از مدت‌ها پیش با ارایه طرحی به دنبال سیاست‌های تنظیم بازار با رویکرد توسعه، تولید و نظارت بر کالاهای پایه‌ای است. براساس طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تمامی محصول‌های زنجیره تولید کالاهای پایه‌ای در بورس کالا عرضه و مازاد آن برای صادرات در نظر گرفته می‌شود. پیش‌تر رضا فاطمی امین، وزیر صمت هم از اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه با حذف قیمت‌گذاری دستوری در بستر بورس کالا خبر داده بود. اکنون به نظر میرسد طرح مجلس و سیاست‌های جدید دولت در آستانه ورود به فاز جدیدی است.

رای‌گیری طرح اصلاح بازارهای کالایی در مجلس

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در گفت‌وگو با فارس با اشاره اینکه طرح مجلس در یک ماده واحده، دو بند و سه تبصره تهیه شده است، می‌گوید: کالاهایی که مشمول ورود به بورس کالا می‌شوند از سوی کمیته متشکل از وزیر صنعت، معاون امور معدنی این وزارتخانه، وزرای نفت و جهاد کشاورزی به تناسب موضوع، اتاق بازرگانی و وزیر اقتصاد احصا شده است. به گفته سیاهکلی در مجلس، روی این طرح جمع‌بندی لازم صورت گرفت و اگر ایرادات شورای نگهبان به بودجه ۱۴۰۱ در دستور کار روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری مجلس نباشد، روز سه‌شنبه در کمیسیون صنایع برای این طرح رأی‌گیری می‌شود.

مهلت خروج و انتقال سکه  با سررسید اسفند

مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا از مهلت خروج یا انتقال سکه طلای موجود در خزانه بانک رفاه و خزانه بانک صادرات در نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی با زمان سررسید اسفند خبر داد.مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در اطلاعیه جدید خود اعلام کرد: نمادهای معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلای خزینه بانک رفاه و بانک صادرات با سررسید اسفند ۱۴۰۰ در پایان جلسه معاملاتی روز چهارشنبه ۲۵ اسفند (فردا) متوقف می‌شود. بدین‌ترتیب گواهی‌های مزبور، دیگر قابلیت معامله را در بورس کالا ندارد.براساس اطلاعیه منتشره و مطابق ماده ۵۱ دستورالعمل پذیرش انبار و صدور، معامله و تسویه گواهی سپرده کالایی مهلت زمانی تا پایان روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به دارندگان گواهی سپرده کالایی با تاریخ سررسید مزبور داده می‌شود تا با مراجعه به خزانه و پرداخت هزینه‌های انبارداری، نسبت به تحویل کالای خود اقدام کرده یا از طریق کارگزار ناظر، فرآیند مربوط به انتقال مالکیت گواهی سپرده کالایی از نماد با سررسید قدیم به نماد با سررسید جدید را انجام دهند.بنا بر اطلاعیه اعلامی، در صورت عدم اقدام دارنده گواهی سپرده کالایی یا نماینده قانونی وی پس از مهلت مذکور، بانک خروج نهایی کالا را ثبت کرده و متعاقبا تضامین تودیع شده توسط سپرده‌گذاری مرکزی آزاد و به بانک مسترد می‌شود.اطلاعات نمادها و معاملات گواهی سپرده کالایی در سایت مدیریت فناوری بورس تهران در قسمت بورس کالا و سربرگ گواهی سپرده کالایی قابل مشاهده است.

 

ارسال نظر