اخبار

۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۰۲:۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۸۷۶۱۴

عرضه صکوک اجاره ۱۸۰۰ میلیارد ریالی

با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک اجاره شرکت پتروشیمی ارغوان گستر ایلام (سهامی خاص) به مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد ریال از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران از روز شنبه مورخ ۲۱/۱۲/۱۴۰۰ به مدت سه روز کاری در نماد صگستر۵۱۲ عرضه عمومی خواهد شد. شرکت پتروشیمی ارغوان گستر ایلام به عنوان بانی، در نظر دارد منابع مالی مورد نیاز خود را در قالب اوراق اجاره و از طریق فروش تجهیزات و تاسیسات برقی و مکانیکی به نهاد واسط (شرکت واسط مالی شهریور پنجم) و سپس اجاره به شرط تملیک آنها، تامین نماید.این اوراق ۵ ساله و با نرخ ۱۸ درصد می‌باشد که اجاره‌بهای آن هر شش ماه یک‌بار از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پرداخت می‌گردد. ضامن این اوراق بانک تجارت بوده و بازارگردان و متعهد پذیره نویس آن شرکت تامین سرمایه کاردان است. همچنین، عامل فروش این اوراق شرکت کارگزاری بانک تجارت می‌باشد.

ورود به بورس کالا برای شفاف‌سازی و حذف واسطه‌ها

کالا خبر| مجتبی شعبانی مدیرعامل شرکت پارس فولاد سبزوار گفت: پارس فولاد سبزوار با هدف تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، ۷۰ هزار تن بریکت سرد و ۸۰۰ هزار تن فولاد احداث شد همچنین سود شرکت در سال مالی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و ۷۰ درصد جهش یافت. وی افزود: در سال مالی جاری میزان فروش شرکت به ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید و این میزان در سال مالی قبل دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود. مدیرعامل شرکت پارس فولاد سبزوار با بیان اینکه چندین پروژه زیرساختی در دست اقدام داریم که به زودی به بهره‌برداری می‌رسند، خاطرنشان کرد: همچنین حمل گندله از خواف به مجتمع تماما به صورت ریلی انجام می‌شود که این موضوع هم در کاهش تصادفات جاده‌ای و بهای تمام شده موثر بوده است. وی ادامه داد: همچنین در تابستان با قطعی برق و در زمستان با قطعی گاز مواجه شدیم. ضمن اینکه قیمت گاز در سال جاری چندین برابر شده است که این موضوع در افزایش بهای تمام شده موثر بود. شعبانی خاطرنشان کرد: امسال ۱۵ درصد از سهام سهامدار عمده شرکت در بورس اوراق بهادار عرضه و با استقبال خریداران مواجه شد. مدیرعامل شرکت پارس فولاد سبزوار اظهار کرد: همچنین برای شفاف‌سازی فروش و حذف واسطه‌ها تمام محصول خود را در بورس کالا عرضه و معامله کردیم. شعبانی اضافه کرد: از سوی دیگر به بومی‌سازی و ساخت داخل توجه و حدود ۱۵ میلیون یورو از قطعات را بومی کردیم. از سوی دیگر به مسوولیت‌های اجتماعی توجه داشتیم و چندین مدرسه را در منطقه جوین سبزوار احداث کردیم.

توزیع 29 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت

محسن خدابخش، معاون نظارت سازمان بورس در مورد اینکه تاکنون چه تعداد از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت سود خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ واریز نکرده‌اند؟ اظهار داشت: اغلب شرکت‌ها سود خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به شرکت سپرده‌گذاری واریز کرده‌اند و هنوز دو شرکت مخابرات و سیمان دشستان سود خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ نداده‌اند. معاون نظارت سازمان بورس اظهار داشت: از 29 هزار و 500 میلیارد تومان مجموع سود حاصل شده سهام عدالت در پی عملکرد سال 99 تاکنون 29 هزار میلیارد تومان سود شرکت‌ها وصول شده و از روز شنبه به حساب ذی‌نفعان سهام عدالت واریز می‌شود. خدابخش در مورد اینکه برای بدعهدی مخابرات در عدم واریز سود سال گذشته و امسال چه کرده‌اید؟ گفت: در این زمینه شکایتی علیه شرکت مخابرات از طرف سازمان بورس انجام شده است که باید در مراجع قانونی نسبت به عدم واریز سود سهامداران عدالت پاسخگو باشد. وی تأکید کرد: بیش از 97 درصد سود سهام عدالت دریافت شده و به زودی بین 49 میلیون سهامدار عدالت توزیع می‌شود.

445 میلیون ورقه حق تقدم سرخابی‌ها به فروش رسید 

با امکان خرید حق تقدم سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار پایه نارنجی فرابورس ایران، تا پایان روز سه شنبه 17 اسفند 1400 در مجموع بیش از 445 میلیون ورقه حق تقدم سهام استقلال و پرسپولیس موسوم به سرخابی‌ها در فرابورس فروخته شد.در این باره یک مقام فرابورس گفت: خرید حق تقدم سرخابی‌ها از 15 اسفند آغاز شده و تا 30 روز کاری ادامه دارد، اگر در این مهلت حق تقدم‌ها به فروش نرسید، متعهد خرید اقدام به پذیره نویسی باقیمانده حق تقدم‌ها خواهد کرد. زمان خرید حق تقدم سرخابی‌ها در روزهای معاملاتی از ساعت 9:30 تا 11:30 انجام می‌شود.ناظر بازار در این زمینه در خصوص پذیره‌نویسی در نمادهای معاملاتی (استقلالح1) و (پرسپولیسح1) اعلام کرد؛ با توجه به اتمام دوره ثبت سفارش روز جاری مورخ 1400/12/17 در نمادهای معاملاتی (استقلالح1) و (پرسپولیسح1)، حجم تقاضای خرید در نماد معاملاتی (استقلالح1) 226,213,371 سهم و در نماد معاملاتی (پرسپولیسح1) 219,034,165 سهم در سامانه ثبت شده است. ضروری است کارگزاران محترم اقدامات زیر را مد نظر داشته باشند؛ سفارشات موجود بایستی به روزهای بعد منتقل گردد و ویرایش حجم یا حذف سفارش در روز جاری (مورخ 17/12/1400) مجاز نمی‌باشد. وجوه بلوکه شده برای سفارشات نباید تا حذف سفارش توسط مشتری یا ویرایش سفارش فعال مشتری به حجم پایین‌تر آزاد شود.

 

ارسال نظر