الزام شرکت‌ها برای پرداخت سود از طریق سجام

۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۰۲:۵۵:۵۱
کد خبر: ۱۸۷۵۱۶

مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین رونمایی و افتتاح رسمی از بزرگ‌ترین دیتاسنتر و تندیس بورس تهران، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی بازار سرمایه در زمان حضور بنده در سازمان بورس، بحث داده‌های اطلاعاتی بود که اکنون در بورس تهران ایجاد شده و با تلاش مسوولان در دوره‌های گذشته آغاز به کار کرده است.

وی افزود: بازار سرمایه در ٢ یا سه سال گذشته گسترش زیادی پیدا کرد و تعداد سهامداران به بیش از ٥٠ میلیون رسیده است.

عشقی گفت: ارایه خدمات وارد مرحله دیگری شده است و بیش از ٩٥ درصد معاملات توسط سرمایه‌گذاران در سراسر کشور به صورت برخط (آنلاین) انجام می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این حجم از سرمایه باعث شد تا مرکز داده اختصاصی داشته باشیم تا از این طریق به سرمایه‌گذاران خدمات پایدار ارایه دهیم.

وی ادامه‌داد: توصیه ما این است تا مرکز داده مختص به بازار سرمایه داشته باشیم و خدمات متنوعی به ارکان بازار سرمایه، شرکت‌ها ارایه‌دهنده خدمات IT به بازار سرمایه و شرکت‌های سبدگردان ارایه داده شود.

وی خاطرنشان کرد: بارها در جلسات تاکید کردیم به همان صورت که این مرکز داده به عنوان مجهزترین مرکز داده بازار سرمایه خواهد بود انتظار داریم بالاترین سطح خدمات را هم ارایه و حرفه‌ای‌ترین گروه بهره‌بردار مرکز داده برای هدایت این فعالیت مستقر شوند تا بتوان از این طریق بالاترین خدمات را به فعالان بازار سرمایه ارایه دهیم. عشقی افزود: مرکز داده باید از نظر امنیتی بالاترین پروتکل امنیتی را داشته باشد که با توجه به حساسیت‌های موجود در بازار سرمایه و معاملات آنلاین دچار مشکل نشویم و از طریق شاهد خدمات پایدار به ذینفعان بازار سرمایه باشیم.

رییس سازمان بورس ادامه داد: موضوع دیگر بحث توسعه سامانه معاملات است که اکنون در دستور کار است و موضوع استفاده از سامانه معاملات بومی در حال بررسی است که در هفته جاری مرکز جدیدی را رونمایی می‌کنیم.

وی گفت: این اقدامات نیازمند زیرساخت‌های لازم است تا بتوان در حوزه ارایه خدمات معاملات و سرمایه‌گذاران خدمات متنوعی را ارایه دهیم.

عشقی همچنین به برنامه‌های پیش رو برای توثیق اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: از فروردین ماه سال آینده اوراق بهادار شامل اوراق بدهی، سهام عدالت، ETF پشتوانه توثیق وام‌های خواهند شد که از شبکه بانکی گرفته می‌شود.

در حاشیه آیین رونمایی و افتتاح بزرگ‌ترین مرکز داده سنتر و در جمع خبرنگاران به تغییر دامنه نوسان اشاره کرد و گفت: بر این اساس قرار است که دامنه به تدریج باز خواهد شد و از ١٥ فروردین ماه ١٤٠١ جزییات تغییر دامنه نوسان اطلاع‌رسانی می‌شودوی به شکایت سازمان بورس از شرکت مخابرات برای عدم پرداخت سود سهام عدالت اظهار داشت: اکنون در زمینه پرداخت سود سهام عدالت از سوی شرکت‌ها با مشکلاتی روبرو هستیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برخی از شرکت‌ها به دلیل وجود برخی از مشکلات مالی که بر سر راه فعالیت آنها وجود دارد امکان پرداخت سود در موعد مقرر را ندارند که به‌طور حتم سازمان بورس این موضوع را از راه‌هایی که پیش رو قرار دارد، پیگیری خواهد کرد.وی با تاکید بر اینکه رقم سود سهام عدالت مربوط به شرکت مخابرات عدد قابل توجهی نیست و نمی‌تواند تاثیر زیادی بر روی پرداخت سود سهام عدالت داشته باشد.به گفته رییس سازمان بورس، بخش عمده سود سهام عدالت از سوی شرکت‌ها جمع‌آوری شده است.

   پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام

عشقی همچنین با تاکید بر اینکه واریز سود از طریق سامانه سجام در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است، گفت: در مرحله نخست سود سال جاری شرکت‌ها از طریق سجام به حساب سهامداران پرداخت خواهد شد و در مرحله بعد سودهای سال‌های گذشته از شرکت‌ها دریافت و از طریق سجام پرداخت می‌شوند.

وی همچنین درباره تاثیر توافق هسته‌ای و تاثیر نوسانات نرخ دلار بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: سیاست‌گذاری در خصوص نرخ ارز بر عهده بانک مرکزی است و در طول ۳ ماه اخیر فرآیند سیاست‌گذاری‌ها مبتنی بر ثبات نرخ ارز انجام شده که اکنون به دنبال چنین فعالیت‌هایی شاهد ثبات نرخ ارز در فضای اقتصادی هستیم.

عشقی معتقد است که با توجه به سیاست‌های در پیش گرفته از سوی دولت، در صورت توافق در برجام شاهد ایجاد نوسان زیادی در نرخ ارز نخواهیم بود.این مسوول در پاسخ به سوالی دیگر در زمینه اقدامات انجام شده برای اصلاح قیمت پالایش یکم تاکید کرد: تاکنون سازمان بورس هیچ اظهارنظری درباره قیمت سهام نکرده است، اما انتظار ما این است که قیمت پالایش یکم مورد اصلاح قرار بگیرد.

وی به تصمیمات هیات دولت در زمینه این صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: ما پیگیر تغییرات در این صندوق‌ها هستیم تا به NAv نزدیک شوند.

    هدف بورس تهران ارایه خدمات

 به اهالی بازار سرمایه است

محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس تهران روز یکشنبه در آیین رونمایی و افتتاح رسمی از بزرگ‌ترین دیتاسنتر و تندیس بورس تهران، اظهار داشت: بورس تهران افتخار دارد تا در این روز مبارک از بزرگ‌ترین مرکز داده بازار سرمایه رونمایی کند.وی گفت: کمک‌های سازمان بورس باعث شد تا قدم‌های بزرگی برای مرکز داده برداشته شود.گودرزی گفت: دو پست برق در نقاط مختلف تهران به بورس تهران سرویس می‌دهند و زمانی که این دو نقطه دچار بحران شوند، ژنراتورها به کمک خواهند آمد و با این اقدام دیگر در زمان قطعی برق با مشکل مواجه نمی‌شویم.وی ادامه داد: یک نرم افزار به روز شده توسط پیمانکاران در نظر گرفته شده است و فرآیند بورس تهران ورودی‌ها و خروجی‌ها را از این طریق مورد کنترل قرار می‌دهد.

گودرزی خاطرنشان کرد: همکاران ما زیرساخت پروتکل امنیتی را براساس استانداردهای روز دنیا تربیت داده‌اند و اولویت ما این است تا به شرکت‌های و ارکان بازار سرمایه سرویس دهیم.مدیرعامل شرکت بورس تهران افزود: پروتکل‌های امنیتی در این مرکز براساس استانداردهای روز دنیا انجام و همچنین از نرم افزارهای به روز توسط پیمانکاران استفاده شده است. در آینده نیز از سایتی که پروتکل‌های امنیتی در بستر دیجیتال داشته باشد، رونمایی خواهد شد.

 

ارسال نظر