خبر

۱۴۰۰/۱۲/۱۵ - ۰۱:۴۹:۴۶
کد خبر: ۱۸۷۴۷۹

ارزش روز سهام عدالت

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه ۱۱ اسفندماه، ۱.۸درصد افزایش یافت. ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۲۱۶هزار تومان، ۲۳ میلیون و ۱۲هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۳۲۳هزار تومان رسید. ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۳۳۰هزار تومان رسیده است.

«گروسی» امید را به بورس تزریق کرد

سفر رافائل گروسی به تهران در راستای مسائل مرتبط با مذاکرات اتمی با مقامات ایرانی بازتاب گسترده و مثبتی در رسانه‌های داخل و خارج کشور داشت. گستردگی این موج رسانه‌ای به گونه‌ای بود که بسیاری از تحلیلگران بورسی این سفر مهم و دیپلماتیک را به مثابه چراغ سبزی برای نهایی شدن توافقی در قالب مذاکرات وین انگاشتند.بسیاری از تحلیلگران سیاسی و روابط بین‌الملل اعتقاد دارند گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای برداشتن گام آخر در راه رسیدن به توافق وارد تهران شده و اگر چنین تحلیلی درست باشد، بورس تهران مانند آنچه شنبه شاهدش بودیم، معاملات امروز را نیز در روند مثبت ادامه خواهد داد.این جو خوشبینی تا جایی است که حتی برخی از تکنیکالیست‌ها پیش‌بینی می‌کنند شاخص می‌تواند تا پیش از پایان سال و در صورت نهایی شدن توافق محدوده یک میلیون و ۴۰۰هزار واحدی را نیز فتح کرده و سال ۱۴۰۱ را با امید رشد بازار در دل سهامداران آغاز کند.اما برخی از تحلیلگران معتقدند در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و حصول توافق نیز اتفاق خاصی روی نخواهد داد و پس از شوک‌های مثبت و هیجان زدگی بازار، بورس تهران دوباره به شرایط رکودی که در هفته‌های گذشته شاهدش بودیم بازخواهد گشت.

بورس امروز چه می‌شود؟ 

رضا شیرازی پور، فعال بازار سرمایه روند شاخص کل را بررسی کرد و گفت: با توجه به اینکه در سطوح فعلی قیمتی، سهامداری مایل به فروش سهام خود نیست، بازارگردانان یا به‌طور کلی خریداران ناچار به خرید سهام مورد نظر خود در سطوح قیمتی بالاتری هستند. به تبع شاخص هم وزن حرکتی بازگشتی داشته و انتظار می‌رود طی روزهای آینده در روندی مثبت حرکت کند. وی افزود: به نظر می‌رسد با مشخص شدن نتایج مذاکرات برجام و کاهش ابهامات حاکم در بازار سرمایه، به دنبال رشد اغلب سهام بازار سرمایه، شاخص کل با سبزپوشی همراه شود و می‌توان گفت برخلاف تحلیل اغلب کارشناسان به دنبال احیای برجام، سهام دلاری نیز با رشد همراه خواهند شد.  این فعال بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه با حاصل شدن توافق در برجام، نرخ دلار آزاد به نرخ دلار نیمایی نزدیک شده و فاصله معنادار میان آنها تا حد زیادی کاهش خواهد یافت، صنایع صادرات محور از این موضوع نفع برده و بازگشت پول خواهند داشت. شیرازی‌پور در پایان بیان کرد: به نظر می‌رسد در روزهای باقی مانده سال ۱۴۰۰، معاملات مجددا در بازه‌ای متعادل و رو به رشد حرکت خواهد کرد. حجم معاملات نیز نوید از افزایش حجم معاملات در روزهای آینده دارد.

رشد حجم معاملات هفتگی بورس کالا

در هفته دوم اسفند در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا، ۲ میلیون و ۵۶۵ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۶۹ هزار و ۹۹۸ میلیارد ریال معامله شد. در این تالار یک میلیون و ۲۱۰ هزار تن سیمان، ۶۴۱ هزار و ۴۷۹ تن فولاد، ۵۵۰ هزار تن سنگ آهن، ۱۲۰ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی، ۲۷ هزار و ۳۳۰ تن روی، ۱۲ هزار و ۶۰ تن آلومینیوم، ۵ هزار و ۸۰ تن مس، ۲۵۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۵۰ تن سرب و ۱۴ کیلوگرم شمش طلا داد و ستد شد. در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، ۲۹۸ هزار و ۵۶۸ تن انواع کالا به ارزش ۵۷ هزار میلیارد ریال به فروش رسید. در این تالار ۹۴ هزار و ۲۸۵ تن مواد پلیمری، ۴۶ هزار و ۸۶۴ تن قیر، ۶۲ هزار تن وکیوم باتوم، ۵۱ هزار تن لوب کات، ۳۹ هزار و ۷۶۲ تن مواد شیمیایی، ۵ هزار و ۲۵۰ تن گوگرد، ۳ هزار و ۲۰۳ تن روغن پایه، ۲۰۰ تن عایق رطوبتی و ۱۰۰ تن آرگون معامله شد. همچنین ۱۱ هزار و ۱۰ تن کالا نیز در بازار فرعی بورس کالا به فروش رسید.

طرح تعاونی شدن سرخابی‌ها به نتیجه می‌رسد؟

در حالی که نماد دو باشگاه بزرگ پرسپولیس و استقلال در روزهای اخیر در سازمان بورس به ثبت رسیده، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی کامل این وزارتخانه برای اجرای طرح تعاونی شدن سرخابی‌ها را اعلام کرده است. به اعتقاد کارشناسان، شیوه تعاونی سهامی عام بهترین شکل ممکن برای اداره سرخابی‌ها است که موجب مشارکت همه هواداران و حامیان آنها می‌شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که فرآیند واگذاری سرخابی‌ها باید به گونه‌ای باشد که عموم مردم به خصوص حامیان و هواداران استقلال و پرسپولیس در مدیریت و مالکیت این دو باشگاه مشارکت داشته باشند. بی‌تردید مشارکت و مالکیت هواداران در قالب تعاونی، علاوه بر آنکه زمینه شفاف‌سازی و پاسخگویی هر چه بیشتر باشگاه‌ها را فراهم می‌کند، راه را برای حضور مردم در عرصه ورزش هموارتر و از آسیب‌های احتمالی نیز جلوگیری می‌کند.

 

ارسال نظر