پایان معاملات بورس در هفته با بازگشت شستا

۱۴۰۰/۱۲/۱۲ - ۰۳:۱۴:۲۹
کد خبر: ۱۸۷۴۰۹

بورس اوراق بهادار تهران این روزها روی دور ریزش قرار گرفته، چهارشنبه در ساعات ابتدایی معاملات، بورس روند رو به رشدی به خود گرفت، اما از میانه بازار با کاهش همراه شد، به گونه‌ای که در پایان معاملات شاخص کل بازار با 780 واحد کاهش به رقم یک میلیون و 281 هزار و 153 واحد رسید.

تالار شیشه‌ای در معاملات آخرین روز کاری هفته، شاهد نوسان اندک شاخص‌های منتخب بود، طوری که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۹۲ واحدی، به رقم ۳۱۶ هزار و ۷ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۲۰۹ واحدی، عدد ۳۳۴ هزار و ۱۵۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۳۱ واحدی به رقم ۲۰۹ هزار و ۲۸۵ واحد رسید.

همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۵۶۹ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۹۶۰ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۷۴ واحد افزایش به رقم ۹۷۵ هزار و ۸۶۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۴۱۹۳ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۴۶۴ هزار و ۱۷ واحد را به نمایش گذاشت.

معامله‌گران امروز بیش از 6.7 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 351 هزار فقره معامله و به ارزش 3502 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

بر اساس این گزارش، در معاملات بورس تهران در روز چهارشنبه، نمادهای معاملاتی شستا، خودرو، وبملت، فولاد و وتجارت با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی کگل، وغدیر، کچاد و شبندر تاثیر مثبت در برآورد نماگر کل بورس داشتند.با پایان فعالیت بازار سرمایه در آخرین روز کاری بورس در هفته جاری، معامله‌گران بورس ۶ میلیارد و ۷۳۵ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۴۸ هزار و ۴۷۷ نوبت معامله و به ارزش ۳۵ هزار و ۲۱۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در بازار چهارشنبه، بیشترین کاهش قیمت متعلق به نماد کپارس (کاشی پارس) با ۴.۵۷ درصد کاهش و پس از آن، نمادهای ورنا، خمحرکه، بنیرو و بالبر بود. همچنین نماد معاملاتی شفا (سرمایه‌گذاری شفادارو) با ۴.۹۹ درصد، بیشترین افزایش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای فایرا، کروی، فرآور و غالبر قرار گرفتند.

حقوقی‌ها حدود ۱۳۵میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۹۱۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۱درصد یعنی ۶۲۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان پنج درصد از کل معاملات شد.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «استخراج کانه‌های فلزی» و «بیمه و صندوق بازنشستگی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» و «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

سه نماد بپاس، وبملت و فزر لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به شستا، ثشاهد و وغدیر معطوف بود.مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری بیمه پاسارگاد معادل ۲۵میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی سرمایه‌گذاری‌ تامین اجتماعی با برتری ۵۰میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند.امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۳۲نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۶۵نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۶۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۲۶۰میلیارد تومان بود.

  آخرین وضعیت شاخص فرابورس

طی معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل فرابورس با کاهش ۳۱ واحدی به ۱۷ هزار و ۶۴۲ واحد رسید. در این بازار، دو میلیارد و ۲۷۳ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۳۰ هزار و ۴۷۹ میلیارد ریال دادو ستد شد، تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۲۲۵ هزار و ۵۳۳ نوبت بود.

نمادهای صنعتی مینو (غصینو)، بیمه سامان (بساما)، توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، پالایش نفت شیراز (شراز) و مدیریت انرژی تابان هور (وهور) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.همچنین بیمه پاسارگاد (بپاس)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، اعتباری ملل (وملل)، زغال سنگ پرورده طبس (کزغال)، پتروشیمی مارون (مارون) و شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

    بازگشایی شستا

نماد شستا در ساعت پایانی معاملات بازگشایی شد که افت چهار درصدی آن، شاخص کل را هم منفی کرد. شستا با افزایش تقاضای نسبی میان سهامداران مواجه شد و معاملات جالبی توجهی داشت.

با جابه‌جا شدن بیش از یک میلیارد برگه سهم نماد شستا میان سهامداران حقیقی و حقوقی، بیشترین ارزش و حجم معاملات به سهام تامین اجتماعی تعلق یافت. 61 درصد نمادهای بازار سرمایه معاملات خود را در محدوده‌های منفی به اتمام رساندند و سهام 261 شرکت مثبت شد. ارزش معاملات به چهار هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به روزهای گذشته رشد داشت.

روز چهارشنبه، مجموعاً 119 نماد راهی صف فروش شدند که 41 نماد کمتر از حجم مبنای خود معامله شدند. 121 نماد نیز دارای صف خرید بودند. 

نمادهای غگرجی، ثفارس و کماسه بیشترین تقاضا را داشتند. نمادهای وساپا و غدشت نیز بیشترین عرضه را به خود اختصاص دادند.

گروه پالایشی با توجه به افزایش بهای نفت، در آخرین روز معاملاتی هفته با افزایش تقاضا از سوی سهامداران مواجه شدند. در گروه خودرویی نیز با توجه به شایعات مطرح شده درخصوص آینده برجام، فشار فروش اتفاق افتاد. نمادهای خودرو و خساپا حتی تا نزدیکی‌های صف فروش نیز پیش‌روی کردند. بانکی‌ها هم با افزایش فشار فروش مواجه بودند؛ به‌طوری که وبملت، وبصادر و وتجارت معاملات خود را در محدوده‌های منفی به اتمام رساندند.

گرچه قبلا اعلام شده بود سود سهام عدالت از ابتدای اسفند از شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت و در هفته سوم اسفند واریز می‌شود، اما خبر رسیده تاکنون 8 شرکت سرمایه‌پذیر حاضر در پرتفوی سهام عدالت هنوز سود خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکردند.

امید می‌رود مدیران شرکت‌های سرمایه پذیر عدالت سود تصویب شده در مجامع عمومی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ هرچه سریع‌تر به حساب سپرده‌گذاری مرکزی واریز کنند که بعد از تجمیع این سودها به حساب 49 میلیون سهامدار عدالت پرداخت شود.

 

ارسال نظر