رویداد‌های جدید برای تالار نقره‌ای

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۳:۰۳:۳۵
کد خبر: ۱۸۷۲۵۳
رویداد‌های جدید برای تالار نقره‌ای

در هفته گذشته شاهد رویداد‌ها و اظهارنظر‌های مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم. در این هفته نمایندگان مجلس با معافیت مالیات بر ارزش افزوده بازار گواهی سپرده‌های کالایی و انتقال مالیات به‌گیرنده نهایی کالا، موافقت کردند. الیاس نادران، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در این خصوص در صحن عصر دوشنبه مجلس در خصوص معافیت مالیات بر ارزش افزوده بازار گواهی سپرده‌های کالایی گفت: چون در معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی در بورس کالا، کالا‌ها به صورت فیزیکی مبادله نمی‌شود بلکه اوراق کالا‌ها دادوستد می‌شود، به منظور تسهیل روند معاملات، اخذ مالیات بر ارزش افزوده از‌گیرنده نهایی کالا در این معاملات مورد تصویب قرار گرفت. به گفته عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، این اقدام مالیاتی در بورس کالا (بازار گواهی سپرده‌های کالایی) هم منصفانه است، هم دور باطل پرداخت‌های قبلی را معاف می‌کند و هم سازوکار خوبی در بورس کالا صورت می‌گیرد.

    فروش متری مسکن  به زودی اجرایی می‌شود

محمد حسین رحمتی، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران از راه‌اندازی فروش متری مسکن ظرف هفته‌های آینده و همچنین از امکان راه‌اندازی قرارداد آتی سیمان و میلگرد در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن با توجه به تصویب قانونی که این هفته در مجلس در مورد رفع ابهام مالیاتی گواهی سپرده کالایی تصویب شد، خبر داد. وب عنوان کرد: دستورالعمل‎‌های فروش متری مسکن تا حد زیادی تهیه شده و در سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در مراحل نهایی تصویب در شورای فقهی سازمان است. ‌امیدواریم ظرف چند هفته آینده دستورالعمل مربوطه تصویب شود و در این حوزه چند شرکت نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که پس از پذیرش آنها، فروش متری مسکن در بورس کالا آغاز می‌شود.

    حذف نظام سهمیه‌بندی رانت‌زا  به کمک بورس کالا

محمد صادق مفتح، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نظام حواله‌ای که براساس آن، سهمیه مواد اولیه برای صنایع پایین دستی انتخاب می‌شد، منشأ امضای طلایی و فساد بود که این امر با عرضه کالا‌ها در بورس حذف شد لذا با ورود کل محصولات در بورس کالا، واحد‌های تولیدی به‌طور کامل نیاز خود را تأمین و مازاد نیاز داخل بدون تشریفات به خارج از کشور صادر می‌شود. ما معتقدیم شفاف‌ترین روش رساندن کالا به واحد‌های تولیدی، بورس است و همه دنیا نسبت به این موضوع اعتقاد دارند و ما هم‌اکنون در حال استفاده از تجربیات کل دنیا هستیم و در همین مدت کوتاه نیز شاهد تعادل و کاهش قیمت‌ها در تقابل عرضه و تقاضا بوده‌ایم.

   تعادل بازار و حذف دلالان  با ورود سیمان به بورس

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان ضمن اشاره به متعادل شدن قیمت سیمان گفت: جابه‌جایی خریداران از سمت دلالی به سمت مصرف‌کننده واقعی و از بین رفتن تقاضای کاذب، از مزایای اصلی ورود سیمان به بورس کالاست و در حال حاضر هر کسی بخواهد می‌تواند از بورس کالا بدون واسطه سیمان بخرد و دلال بازی در این حوزه کمرنگ شده است. عبدالرضا شیخان اظهار کرد: از سویی دیگر ورود سیمان به بورس کالا، موجب شد سیمان تا حدودی از حیطه قیمت‌گذاری دستوری خارج شود و فروش‌ها نیز نقدی شد. نقدی شدن فروش‌ها موجب می‌شود که دیگر خرید اعتباری انجام نشود و دلالان در این فرآیند حذف شوند و مصرف‌کنندگان واقعی همچون مصالح فروشان واقعی و بتن‌سازان سیمان بخرند.

    توزیع سیمان  پس از ورود به بورس روان شد

ناصر کاند، مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های توزیع‌کننده سیمان کشور که پس از ابلاغیه وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش سیمان خارج از بورس کالا به خرید سیمان از بورس مشغول است، این رویداد و شفافیت بورس کالا را پایانی بر روابط پنهانی برخی خریداران و مدیران میانی کارخانه‌ها اعلام می‌کند. وی با بیان اینکه با عرضه سیمان در بورس کالا، دیگر هیچ روابط پنهانی میان خریداران و برخی از مدیران کارخانه‌ها وجود نخواهد داشت گفت: در شرایط فعلی، موقعیت خرید برای همه خریداران و معامله‌گران برابر و مساوی است و با عرضه سیمان در بورس کالا، شرایط در نهایت به نفع مصرف‌کننده نهایی خواهد بود.

     راه‌اندازی سامانه جدید عرضه بورس کالا  از هفته آینده

برمک هوشیار، مدیریت عملیات عرضه بورس کالای ایران در اطلاعیه‌ای به کلیه کارگزاران و ذی نفعان اعلام کرد که از روز شنبه ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ عرضه‌های مربوط به تالار صادراتی، فرآورده‌های نفتی و بازار فرعی از طریق سامانه جدید عرضه ثبت و مورد تأیید قرار خواهد گرفت. به گفته مدیر توسعه فناوری اطلاعات بورس کالای ایران طراحی سامانه جدید عرضه، یکی از پروژه‌هایی است که در راستای طرح جامع یکپارچه‌سازی سامانه‌های عملیاتی موسوم به «سامانه سیمرغ» پیاده‌سازی شده و این سامانه که به لحاظ تکنولوژی و فرآیندی به‌طور ویژه ارتقا یافته است به زودی جایگزین تمام سامانه‌های قبلی بورس کالا می‌شود.


 

ارسال نظر