اخبار

۱۴۰۰/۱۱/۳۰ - ۰۱:۵۰:۱۱
کد خبر: ۱۸۷۰۶۱

سرخ‌پوشی بورس  در هفته اخیر

بررسی معاملات بازار سهام نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات در این بازار با ۳۱ درصد کاهش، از ۲۰۳ هزار و ۹۳۳ میلیارد ریال در هفته قبل تا ۱۴۰ هزار و ۳۹۴ میلیارد ریال در هفته جاری کاهش یافت. حجم کل معاملات در این بازار نیز کاهشی ۳۲.۷ درصدی را تجربه کرد و از ۲۹ هزار و ۸۳۶ میلیون سهم در هفته قبل به ۲۰ هزار و ۷۶ میلیون سهم در هفته جاری رسید. طی هفته جاری، ارزش معاملات در بازار اول سهام با کاهشی ۴۰ درصدی از ۶۳ هزار و ۴۸۹ میلیارد ریال تا ۳۷ هزار و ۹۶۲ میلیارد ریال کاهش یافت. ارزش معاملات در بازار دوم سهام نیز ۲۳ درصد کاهش یافت و از ۶۳ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال در هفته قبل به ۴۹ هزار و ۲۴۲ میلیارد سهم در هفته جاری رسید. در بازار بدهی نیز ارزش معاملات با کاهشی هفت درصدی، از ۱۱ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال به ۱۰ هزار و ۷۳۵ میلیارد ریال کاهش یافت. البته ارزش معاملات در بازار مشتقه رشدی ۴۶ درصدی را تجربه کرد و از ۳۴۴ میلیارد ریال در هفته قبل به ۵۰۳ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. ارزش معاملات در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز با سقوطی ۳۵.۲۸ درصدی، از ۳۷۵ هزار و ۳۶۹ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۲۱۰ هزار و ۳۳۹ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. شاخص کل بورس طی این هفته دو واحد کاهش را تجربه کرد. به‌طوری‌که با ۰.۱۳ درصد افت از یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحد در هفته قبل به یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد در هفته جاری رسید. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۰.۳۰ درصد کاهش یافت و از ۳۲۶ هزار و ۲۴۹ واحد در هفته قبل تا ۳۲۵ هزار و ۲۸۴ واحد در هفته جاری کاهش یافت.

مجلس سیگنال‌های مثبتی از سازمان بورس دریافت نمی‌کند

اقتصادآنلاین| غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به تجمعاتی که اخیرا توسط جمعی از سهامداران خرد انجام می‌شود گفت: به هر حال اتفاقاتی در بورس رخ داد که باعث از دست رفتن سرمایه مردم شده و حتی زندگی بسیاری از هم پاشیده است، از همین رو مردم کاملا حق دارند که نگران باشند. نماینده مردم آستارا در مجلس ادامه داد: البته درباره اینکه پنجشنبه‌ها اعتراضات و تجمعاتی وجود دارد مساله دیگری است که جامعه درباره آن قضاوت خواهد کرد. اما اصل نگرانی و اعتراض مردم نسبت به اوضاع بازار سرمایه کاملا به‌حق بوده و نگرانی سهامداران قابل درک است.

مرحبا در پاسخ به پرسشی پیرامون انتقادات وارد شده به عملکرد محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: البته آقای پورابراهیمی خودشان نماینده مردم هستند و زبان گویایی دارند و در دسترس هستند، هر زمان مصلحت بدانند حتما خیلی دقیق‌تر از من به انتقادات و پرسش‌ها در این زمینه پاسخ می‌دهند. اما بنده از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس می‌توانم بگویم که انتقادات زیادی به عملکرد مدیران در حوزه بورس وجود دارد.  سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به وجود انتقادات گسترده نسبت به عملکرد سازمان بورس، عنوان کرد: خیلی وقت است که کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به عملکرد هیات اجرایی حاکم بر بورس و سیاست‌های این حوزه انتقادات جدی داشته و گلایه‌مند است. ما جلسات زیادی در این باره با وزیر اقتصاد، معاون اقتصادی رییس‌جمهوری، مدیرعامل بورس و... برگزار کرده و بارها نارضایتی خود را از وضعیت کنونی بورس اعلام کرده‌ایم. این نماینده مجلس یادآور شد: در حال حاضر باید توجه داشت که درباره بورس بحث قانون‌گذاری مطرح نیست، بلکه مجلس وظایف نظارتی خود را در این زمینه انجام می‌دهد و پیگیر امورات مربوط به بازار سرمایه است. 

مرحبا با اشاره به فقدان واکنش مثبت از سوی سازمان بورس، بیان کرد: اما باید بپذیریم که آنطور که باید و شاید از طرف سازمان بورس پالس مثبتی دریافت نمی‌کنیم. در واقع می‌توان گفت مقاومت‌هایی احساس می‌شود که وضعیت موجود را رقم زده و اصلا مورد پسند مجلس و خصوصا کمیسیون اقتصادی نیست.  وی افزود: اما الحق و الانصاف آقای دکتر پورابراهیمی روی این مساله به صورت مداوم کار می‌کنند و دغدغه موضوع بورس را دارند. اختلاف نظر بین رییس کمیسیون اقتصادی و کمیته‌ای که متشکل از اعضای کمیسیون است و در حوزه بورس کار می‌کند با سازمان بورس و مسوولان ذیربط وجود دارد. نماینده مردم آستارا در مجلس در ادامه تاکید کرد: همانطور که گفته شد اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس پذیرای وضعیت کنونی بورس نیست، اما هنوز به نتیجه نهایی و قطعی نرسیده است. اما آنچه مسلم است تلاش کمیسیون اقتصادی مجلس به ریاست دکتر پورابراهیمی و همچنین کلیت مجلس برای استفاده از ابزارهای نظارتی با هدف حل مشکلات بورس است.  سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصادآنلاین گفت: موضوع بازار سرمایه بسیار پیچیده بوده و وجوه بسیار زیادی در این زمینه دخیل هستند. ما با یک پدیده چند وجهی روبرو هستیم که بخشی از آن به سیاست‌گذاری مربوط می‌شود و بخش دیگری به واقعیت‌های تلخ حاکم بر بورس ما برمی‌گردد. نباید فراموش کرد بخشی از مشکلات نیز به سیاست‌هایی که پیش‌تر و در دوره‌های قبلی اجرا شده ارتباط دارد و ما شاهد تخلفاتی در بورس هستیم که همگان در جریان آن هستند. همه این نقایص دست‌به دست هم داده و شرایط بازار را به آنچه امروز شاهدش هستیم، رسانده‌اند. مرحبا در پایان خاطرنشان کرد: بورس بهترین مجرا برای تامین مالی صنایع بوده و ما باید از طرفیت‌های بازار جهت رونق تولید استفاده کنیم. یک بازار شفاف برای خرید و فروش سهام و مالکیت کارخانجات است که می‌تواند زمینه‌ساز تحول مثبت در اقتصاد ما باشد. زیبنده ما نیست که بورس به این وضع بیفتد و هر روز شاخص‌های منفی روی تابلوها نقش ببندند و سهامداران مدام متحمل ضررهای سنگین شوند.

 

ارسال نظر