اخبار

۱۴۰۰/۱۱/۲۷ - ۰۲:۵۴:۳۱
کد خبر: ۱۸۶۹۷۷

قیمت‌گذاری دستوری زیان سهامداران

بورس نیوز|سامان منتظری، کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر یکی از معضل‌های اصلی بورس مربوط به مکانیزم قیمت‌گذاری دستوری بوده که موجب رانت در بازار سرمایه شده است. در واقع این نوع نرخ‌گذاری به گونه‌ای بوده که می‌توان گفت در نهایت سودآوری شرکت‌ها را تهدید می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد این اتفاق برای همه به جز سهامداران منفعت دارد؛ بنابراین مکانیزم بازار سرمایه باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود.

منتظری با اشاره به لزوم ایجاد هیجان در بورس اظهار کرد: سازمان بورس باید در بازار هیجان ایجاد کند چرا که اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران از بین رفته و به راحتی نمی‌توان آن را به بازار سرمایه برگرداند. همچنین به نظر می‌رسد دلیل وضعیت نامناسب شاخص و خروج نقدینگی توسط حقیقی‌ها به دلیل عدم اعتماد صورت گرفته؛ بنابراین مهم‌ترین اصل در این راستا برگشت اعتماد سهامداران به بازار سرمایه است.

وی در ادامه افزود: از طرفی کاهش نرخ بهره بین بانکی نیز می‌تواند در حل کردن مشکل عرضه و تقاضا در بازار سرمایه کمک کند و در صورتی که این مقدار به زیر ۲۰ یعنی حدود 18.5 درصد برسد، می‌تواند تأثیر مثبتی در بازار سرمایه داشته باشد.

رییس هیات‌مدیره رادمان سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر اقتصاد در وضعیتی قرار گرفته که تمامی بازارها دارای رکود بوده و می‌توان گفت این رکود در تمامی بازارها به نفع دولت است. چرا که دولت قصد دارد بازار را در حالت ثبات نگه دارد تا تورم ایجاد نشود. البته با توجه به وضعیت نقدینگی، این امکان تا مدتی تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد دولت تا یک سال آینده تمامی بازارها را در حالت رکود قرار دهد.

پذیریش محصولات جدید در بورس کالا

مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌های جداگانه از پذیرش ۹۵۸۰ تن دی اکتیل فتالات (DOP) و ۱۰۵۶ تن دی اکتیل ترفتالات (DOTP) پنج شرکت در بازار فرعی بورس خبر داد. براساس این اطلاعیه‌ها، پذیرش DOP این شرکت‌ها پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و بیست و نهمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۳ بهمن ماه به تصویب رسید.

به این ترتیب شرکت شیمیایی فخر آباده ۳۱۰۰ تن، شرکت مولدان صنایع شیمی ۲۸۸۰ تن، شرکت روانگرد گرمسار ۱۹۲۰ تن و شرکت فرآیند شیمی سمنان ۱۶۸۰ تن دی اکتیل فتالات (DOP) خود را در بورس پذیرش کردند. همچنین ۱۰۵۶ تن دی اکتیل ترفتالات (DOTP) شرکت فرا تاو صنعت ورتا نیز با تصمیم در جلسه اخیر کمیته عرضه در بازارفرعی بورس پذیرش شد.

گفتنی است، در جلسه روز پنجم بهمن ماه نیز ۱۸ هزار و ۱۵۴ تن دی اکتیل فتالات (DOP) ۱۲ شرکت شامل شرکت‌های توسعه صنایع رضا، پوشش نگین گلستان، شیمی گستران منفرد، شفاف فرآیند شکوهیه، واحد تولیدی آقایان حسن و محسن مسبح، روانکار صنعت پویا مهر نوین، ظفر شیمی پویان، هانی شیمی کارا پلاست، کیمیا بسپار سبز کویر، فیدار سپند رایکا، راما فیدار راد شیمی و شرکت ظفر شیمی کیمیاگر در بازار فرعی پذیرش شده بود. همچنین در جلسه روز ۱۲ بهمن ماه جاری نیز ۳ هزار و ۳۵۱ تن دی اکتیل فتالات (DOP) ۶ شرکت شامل شرکت‌های پیشرو پلاست صنعت سبلان، ارتقا صنعت کویر یزد، روغن فخر شکوهیه، سهند سپید سبلان تن، نارون نرم پلاست پویا و واحد تولیدی خانم صدیقه توکلی محصول خود را برای عرضه در بورس پذیرش کردند. علاوه بر این در جلسه مذکور ۱۰۵۶ تن دی اکتیل ترفتالات (DOTP) شرکت‌های تولیدی و شیمیایی کولاک شهرکرد و ظفر شیمی کیمیاگر نیز از سوی کمیته عرضه در بازار فرعی پذیرش شده بود.

مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از پذیرش قیر، شمش و میلگرد فولادی ۴ شرکت در بازار اصلی این بورس خبر داد. براساس این اطلاعیه‌ها، پذیرش محصولات مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و بیست و نهمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۳ بهمن ماه به تصویب رسید.

به این ترتیب قیر شرکت پالایش قیر پارس صنعت خاورمیانه و شمش فولادی شرکت‌های تعاونی ذوب و ریخته‌گری فولاد سپید دشت و صبا راد محور در بازار اصلی پذیرش شدند و به زودی روی تابلوی بورس کالای ایران می‌روند. میلگرد فولادی شرکت فولاد کاوه اروند که عرضه‌کننده آن گسترش خدمات فولاد فراطرح است نیز در جلسه اخیر کمیته عرضه پذیرش شد.

مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از پذیرش کنسانتره سرب و روی شرکت فرآوری موادمعدنی کیان بروجن در بازار فرعی بورس خبر داد. براساس این اطلاعیه‌ها، پذیرش محصولات مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و بیست و نهمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۳ بهمن ماه به تصویب رسید. به این ترتیب ۱۵۰۰ تن کنسانتره سرب و ۳۰۰۰ تن کنسانتره روی شرکت فرآوری موادمعدنی کیان بروجن راهی بازار فرعی بورس کالای ایران می‌شود.

 

ارسال نظر